Nederlandse ict-dienstverleners en detacheerders hebben deze periode meer bankzitters dan gewoonlijk. Door de huidige economische situatie kunnen ze niet alle mensen kwijt.
Bij ict-dienstverleners zitten momenteel meer mensen op de bank dan gebruikelijk in januari. Dat blijkt uit een belronde van Computable langs verschillende Nederlandse ict-dienstverleners. "Er zitten momenteel heel veel meer mensen op de bank dan normaal in januari", zegt Marcel van den Berg, directeur van Twice IT Trainingen. Veel bankzitters worden momenteel op cursus gestuurd.
Detacheerder VX Company heeft momenteel twee keer zoveel bankzitters bij een personeelsbestand van driehonderd medewerkers. Dienstverlener Sogeti kan negentig medewerkers meer dan gebruikelijk niet kwijt bij klanten. Getronics zegt bij de publicatie van de jaarcijfers van moederbedrijf KPN dat het bedrijf momenteel veel mensen op de bank heeft zitten. Een woordvoerder kan niet zeggen om hoeveel bankzitters het gaat. "Het getal is erg aan verandering onderhevig."
Inter Access en Ordina willen niet zeggen hoeveel bankzitters zij momenteel hebben. "Als de beste detacheerder van Nederland al tien procent van de mensen niet kan plaatsen, hoeveel moet het dan wel niet bij andere detacheerders zijn", zegt financieel directeur Michel Flens van VX Company. Zijn bedrijf ontving twee maal de Computable Award voor beste detacheringsbureau.
Leegloop rond de kerstdagen
Het is voor dienstverleners altijd lastig om in januari alle medewerkers bij een klant neer te zetten. "In de maanden december en januari is het aantal bankzitters altijd wat hoger. Dat komt door de leegloop rond de kerstdagen", zegt Flens.
Daarnaast hebben dienstverleners altijd te maken met een aantal bankzitters. "We hebben een aantal frictiebankzitters", zegt een woordvoerder van Logica. Net als bij frictiewerkloosheid, heeft de dienstverlener altijd een aantal mensen die tussen twee projecten inzitten.
Alleen ict-dienstverlener Logica zegt hetzelfde aantal bankzitters te hebben als gebruikelijk. Dat komt, aldus een woordvoerder, omdat het bedrijf nu minder werkt met onderaannemers. "Vorig jaar hebben we al laten weten dat we minder gebruik wilden maken van onderaannemers. Dit is een trend die vorig jaar al is ingezet."
@John Bernard
Goed de context lezen.
Begrijp wat je bedoelt, maar waar Instelling op doelt kan ik heel goed inkomen. Ik zit niet op de bank, maar af en toe als ik even om welke reden dan ook op het kantoor van mijn detacheringsbureau ben, dan zie ik mijn bank-zittende collega’s bezig zijn met ‘nuttige’ dingen zoals kennis verrijking.
Gezien de taak van ons bedrijf is een diversiteit aan kennis aanwezig, dus dat deelt men op gepaste momenten zoals bijvoorbeeld tijdens een workshop of momenten als er veel mensen binnen zijn. Dat lijkt mij een goede manier om het ‘bank-zitten’ enigzins nuttig te gebruiken.
Je kunt ook natuurlijk wachten tot je sales manager een potentiele opdracht voor je heeft, maar enige proactiviteit is in deze tijd niet onwenselijk.
@Kritisch.
Zou je toch eens kritisch moeten kijken naar het aantal advertenties dat VX in Computable heeft staan. Conclusie: heeft niets te maken dat ze terecht als beste detacheerder zijn verkozen en overigens niet voor het eerst. Als klant heb ik uiterst positieve ervaringen omdat ze hun medewerkers zeer hoog hebben zitten. Als je dat afzet tegen de kwaliteit en houding van de “grote” detacheerders…..
Tips voor alle (huidige en future) bankzitters:
1 – Gebruik deze tijd eens om na te gaan of je niet voor jezelf wilt beginnen. Als een grote ict detacheerder brood in je vaardigheden ziet, dan zijn er dus ook klanten die daarmee geholpen kunnen worden.
Weet je wat jij eens zou kunnen doen
Langs de kamer van koophandel gaan en je (andere) mogelijkheden ontdekken… als is het maar als tegenwicht voor je huidige situatie
2 – Vraag om intern trainingsmateriaal en gebruik deze pauze om in jezelf te investeren, te upgraden. Goed voor jezelf en het geeft je een betere overstap kans als je nog langer moet bank-zitten. Het is ook beter voor je werkgever, want jij word in de tussentijd (voor jezelf en dus ook voor hen) MEER WAARD! qua ervaring, kennis, en mogelijk certificaten (voor zolang je daar waarde aan hecht)
3 – Je kunt ook met andere bankzitters samen ZELF op jacht gaan naar potentiele klanten voor de baas, of voor je eigen kontakten-netwerk. Waarom dat alleen laten afhangen van het sales-force-van-de-baas. Als jij jezelf kunt verkopen, ben je weer in business en van die bank af.
4 – Vraag eens oprecht! na aan je werkgever waarom JIJ op de bank zit en niet je collega (die ongeveer hetzelfde werk doet)..
Werkt heel verhelderend (als je tenminste oprecht feedback, antwoord krijgt) en je weet meteen wat er aan schort om weer bla bla bla “inzet baar te zijn”
5 – Vraag dan ook meteen (als je wilt) aan je werkgever of je interne opleidingen kunt gaan doen. Je loopt toch al rond “op de zaak”, dan kun je er maar beter gebruik van maken nietwaar en er wat van op steken
Uit ervaring weet ik zelf (helaas) hoe frusterend het kan zijn, wetend dat je goed in je vak bent, en toch bij je eigen baas op de bank moeten zitten (door wat voor reden dan ook)
“Sell yourself! Hunt your own job!” als het salesforce van de baas er niet in slaagt. Je bent het waard!
Als de overheid in bepaalde bedrijfstakken SOFTWARE TESTEN verplicht stelt is het gelijk weer afgelopen met het aantal bankzitters, gaat de economie weer uit de crisis.
@ zorrotester
Hoezo? Het % testers dat op de bank zit is niet anders dan andere groepen ICTers. Impliciet schilder jij testers als ongewenst af. Lijkt me niet de bedoeling…..
@WG: laten we er geen wellus/nietus spelletje van maken…
Je opmerking over de grote detacheerders, ben ik volkomen met je eens! Maar er zijn veel meer kleinere (lees: klein of middelgroot) detacheerders die erg goed zijn voor hun klanten en personeel. En die doen niet mee in de competitie. Omdat ze geen reclame maken in computable? Een gratis blad als computable draait op haar adverteerders en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat commercie een rol speelt in de competitie.
Overigens heb ik niet gezegd dat VX slecht is oid. Wat ik bedoelde was: het feit dat VX detacheerder van het jaar is (in de ogen van computable of beter gezegd de lezer ervan) zegt niets over de anderen… ik ken detacheerders die geen computable award gewonnen hebben waar niemand op de bank zit 🙂
Maar ik geef toe, erg duidelijk was ik niet als ik mijn bericht terug lees. Ik had moeten afsluiten met: Persoonlijk denk ik dat er vele detacheerders zijn die het beter doen in deze slechte tijden.
hoezo impliciet?
software testers zijn ook nog veel te veel ‘ongewenst’ in projecten.
niet verkeerd te begrijpen: dat zou NIET zo moeten zijn.
Maar helaas nog wel de praktijk in vele projecten.
mensen moeten eens leren om kritiek te ontvangen en te begrijpen dat het voor het goeie doel is (in het geval van software testen).
kortom, positief bedoeld.
Door te stellen dat:
“het gelijk weer afgelopen met het aantal bankzitters, gaat de economie weer uit de crisis.”
Impliceer jij dat tetsers de enige bankzitters zijn.
Dat er bij veel projecten meer aandacht voor testen nodig is zal ik niet betwisten.
Maar de rampage (dezelfde post tig keer….) van jou is geen constructieve bijdrage hieraan. Sterker die rampage zorgt ervoor dat de tester negatief en kinderachtig in beeld komt.
Vind ik jammer
@ tester
in de eerste plaats het is testers en niet tetsers…
wat dat betreft ‘lekkere “tester” ben jij’
ten tweede daar ben ik het echt niet mee eens, ik denk dat jij de opmerkingen verkeerd opvat. jouwn reply is wel kinderachtig, ik zal maar niet zeggen zeikerig!
En jij mag hoofdletters leren gebruiken. Het punt van de opmerking is?
Ik denk dat het jou ontgaan is dat de originele post van zorrotester bij diverse topics gepost zijn. In de meeste gevallen was de relevantie met het betrefende topic in het geheel niet te vinden. Een dergelijke actie komt bij mij over als het schreeuwen om aandacht van een klein kind.
Jammer dat jij daar anders over denkt. Maar muggenziften over enkelvoud of meervoud verandert daar niets aan 🙂