Nederlandse ict-dienstverleners en detacheerders hebben deze periode meer bankzitters dan gewoonlijk. Door de huidige economische situatie kunnen ze niet alle mensen kwijt.
Bij ict-dienstverleners zitten momenteel meer mensen op de bank dan gebruikelijk in januari. Dat blijkt uit een belronde van Computable langs verschillende Nederlandse ict-dienstverleners. "Er zitten momenteel heel veel meer mensen op de bank dan normaal in januari", zegt Marcel van den Berg, directeur van Twice IT Trainingen. Veel bankzitters worden momenteel op cursus gestuurd.
Detacheerder VX Company heeft momenteel twee keer zoveel bankzitters bij een personeelsbestand van driehonderd medewerkers. Dienstverlener Sogeti kan negentig medewerkers meer dan gebruikelijk niet kwijt bij klanten. Getronics zegt bij de publicatie van de jaarcijfers van moederbedrijf KPN dat het bedrijf momenteel veel mensen op de bank heeft zitten. Een woordvoerder kan niet zeggen om hoeveel bankzitters het gaat. "Het getal is erg aan verandering onderhevig."
Inter Access en Ordina willen niet zeggen hoeveel bankzitters zij momenteel hebben. "Als de beste detacheerder van Nederland al tien procent van de mensen niet kan plaatsen, hoeveel moet het dan wel niet bij andere detacheerders zijn", zegt financieel directeur Michel Flens van VX Company. Zijn bedrijf ontving twee maal de Computable Award voor beste detacheringsbureau.
Leegloop rond de kerstdagen
Het is voor dienstverleners altijd lastig om in januari alle medewerkers bij een klant neer te zetten. "In de maanden december en januari is het aantal bankzitters altijd wat hoger. Dat komt door de leegloop rond de kerstdagen", zegt Flens.
Daarnaast hebben dienstverleners altijd te maken met een aantal bankzitters. "We hebben een aantal frictiebankzitters", zegt een woordvoerder van Logica. Net als bij frictiewerkloosheid, heeft de dienstverlener altijd een aantal mensen die tussen twee projecten inzitten.
Alleen ict-dienstverlener Logica zegt hetzelfde aantal bankzitters te hebben als gebruikelijk. Dat komt, aldus een woordvoerder, omdat het bedrijf nu minder werkt met onderaannemers. "Vorig jaar hebben we al laten weten dat we minder gebruik wilden maken van onderaannemers. Dit is een trend die vorig jaar al is ingezet."
hehe foutje.
Toch lekker die tikfouten etc. Die maken de ‘inhoud’ van een discussie voor bepaalde mensen een stuk makkelijker.
Nu weer ontopic:
Nog even voor de duidelijkheid. Ik vind het ‘Testen onder de aandacht brengen.’ een goed streven. Het is de manier waarop dit plaatsvond die mij tegen de borst stuitte
Niet meer bankzitters bij Logica dan ‘normaal’. Daar koop je wat voor als je onderstaand bericht van 3 februari leest:
‘Logica houdt rekening met banenverlies’
AMSTELVEEN (AFN) – Automatiseerder Logica houdt rekening met fors banenverlies bij zijn Nederlandse onderdeel. Dat zei bestuursvoorzitter Andy Green dinsdag tegenover het Financieele Dagblad.
‘Logica houdt rekening met banenverlies’
Wie gaan er als eerste uit……de bankzitters die doen immers niets en leveren geen geld op!
tenzij….. je die klusjes van je manager oppakt ( maar ja dan doe je ook niets)
Precies 🙁
Ze zijn al een lijst aan het opstellen (uit zeer betrouwbare bron)
Als Logica zegt dat ze niet meer bankzitters heeft dan normaal, dan past dat in hun gebruikelijke ‘creatieve omgang met de werkelijkheid en eerlijkheid’. De (objectieve) waarheid is echter anders. Helaas heeft Logica alle cursussen geschrapt, dus de tijd op de bank nuttig besteden is er helaas nauwelijks bij.