Op 26 januari heeft China het nieuwe jaar ingeluid. Het is het jaar van de Os, welke staat voor kracht, stabiliteit en doorzettingsvermogen. Elementen waarvan de Chinezen hopen dat het hen voorspoed geeft in deze moeilijke economische tijd, want ook China heeft sterk te lijden onder de economische teruggang. Door het uitblijven van veelal buitenlandse orders zijn veel fabrieken gesloten en vallen er veel ontslagen. Indien de economische crisis aanblijft, zal deze situatie nog meer verslechteren. Met name laaggeschoolde arbeiders zullen hard getroffen worden en weer terugkeren naar het platteland.
Toch heeft China ook een aantal heel sterke troeven in de hand die haar een weerbaarheid geven. Allereerst zijn de Chinese banken, voor het merendeel eigendom van de overheid, nauwelijks getroffen door de kredietcrisis en is de kredietkraan daar niet gesloten, zoals dat hier in het westen wel het geval is. Verder heeft het land nog een enorm overschot op de betalingsbalans, zodat de overheid veel ruimte heeft om de economie te stimuleren.
Recente berichten ondersteunen de kracht van de Chinese economie. Allereerst is onlangs geleden bekend geworden dat China in 2007 de plaats van Duitsland heeft overgenomen als de op-twee-na grootste economie van de wereld. Dit terwijl het in 2003 nog op de zevende plaats stond. Maar ook op andere vlakken is de ontwikkeling onmiskenbaar. Zo studeren er per jaar honderduizenden Chinezen af aan de universiteit en heeft China sinds december vorig jaar het grootste aantal internetgebruikers.
De nieuwe cijfers over de economische ontwikkelingen die het IMF onlangs publiceerde geven een weinig rooskleurig beeld. Zo krimpt de economie van de VS met 1,6 procent, die van Japan met 2,6 procent en die van de Eurozone met 2 procent. China daarentegen blijft een groei behouden van 6,75 procent. Dit is substantieel lager dan de afgelopen twintig jaar, maar nog steeds een voor Europese begrippen respectabele groei.
Bij veel uitbestedingsvraagstukken waarbij een long list van leveranciers wordt opgesteld, speelt de landenkeuze een belangrijke rol. China scoort dan op een aantal punten veelal niet goed, zoals het tijdverschil, openheid van de markt, beheersing van de Engelse taal, valutarisico en mensenrechten. In het licht van bovenstaande zou er echter ook meer strategisch naar China als toekomstige afzetmarkt kunnen worden gekeken. Met een steeds groter wordende middenklasse, die behoefte heeft aan tal van luxe producten die men voorheen nooit heeft kunnen veroorloven, biedt dit een niet te onderschatten potentie. Een Chinese leverancier annex partner kan als geen ander de lokale markt bedienen, wat een uitstekend competitief voordeel kan betekenen. Hoe dan ook, komend jaar trekt de Chinese Os een belangrijk deel van de wereldeconomie.