De komende periode komt er geen grote ontslagronde bij ict-dienstverlener Sogeti. Ceo Jeroen Versteeg erkent dat het lastige tijden zijn, maar van ontslagen is bij Sogeti geen sprake.
Ict-dienstverlener Sogeti zegt, ondanks de economische crisis, geen mensen te ontslaan. "Van ontslagen is bij ons geen sprake", aldus ceo Jeroen Versteeg. De dienstverlener erkent dat het moeilijke tijden zijn. Het bedrijf heeft momenteel meer bankzitters dan gewoonlijk, voor deze werknemers is er even geen werk.
Versteeg verwacht dat er in de ict-sector het komende kwartaal meer ontslagrondes bekend worden gemaakt. "Ik denk dat de Verenigde Staten het derde of vierde kwartaal uit de recessie gaan komen. In Nederland liggen we een half jaar achter op de VS. Medio 2010 begint het voor ons weer beter te worden."
Obama
De Sogeti-ceo denkt dat de nieuwe Amerikaaanse president Barrack Obama het vertrouwen van de consument weer kan herstellen. "De Amerikaanse economie is voor tweederde afhankelijk van de consument." Daarnaast vindt hij dat er door bedrijven overdreven gereageerd is op de huidige economische situatie. "En veel bedrijven hebben wel de productie verlaagd, maar niet de productiecapaciteit." Deze bedrijven kunnen weer op volle toeren gaan draaien mocht dat nodig zijn.
Eerder erkende de ict-dienstverlener dat het momenteel negentig mensen meer dan normaal thuis heeft zitten. Voor deze mensen is geen werk bij klanten. De werknemers worden nu ingezet op interne projecten of doen opleidingen. Versteeg: "Niemand vindt het leuk om stil te zitten. Je moet werknemers blijven uitdagen."
Als de overheid in bepaalde bedrijfstakken SOFTWARE TESTEN verplicht stelt is het gelijk weer afgelopen met het aantal bankzitters, gaat de economie weer uit de crisis.
Toen ik in 1993 bij IP/ (Informatica Projectgroep) in dienst kwam, telde het bedrijf 450 medewerkers. In die tijd had het bedrijf het motto: in goede tijden gaan we niet extra veel mensen werven, zodat we in slechte tijden geen mensen hoeven te ontslaan en zelfs ons aannamebeleid kunnen handhaven. IP/ was in die tijd, een slechte tijd voor de ict, het enige bedrijf dat een paar keer per jaar een klasje met trainees startte.
Vervolgens werd IP/ Iquip en toen werd het Sogeti. Het bedrijf is enorm gegroeid en dan is het niet gek dat er in mindere tijden mensen ontslagen worden. Mijn indruk is dat de directie wel probeert om ontslag golven te voorkomen. Dat er toch af en toe mensen uit moeten kan ik ze niet verwijten, je moet toch overleven als bedrijf. Bij mijn weten is dat in 2002 op een nette manier (met goede ontslagvergoedingen) gebeurd.
Beste ex-sogeti-ster,
Ik werkte ook al bij Sogeti tijdens de IP/ tijd. Ik heb zelf gemerkt dat de mentaliteit en sfeer toen anders beter) was. Na de groei en mede door het beleid van Hans van W. is het allemaal wat schreeuweriger en bla -bla erig (rare woorden ik weet het) geworden. Ik denk dat mede de oorzaak is geweest van de toenmalige ontslagen. De medewerker werd steeds minder belangrijk en groei en uitstraling naar buiten belangrijker.
Ik vind het wel gek dat er toen mensen ontslagen werden mede door het feit dat er nog steeds winst werd gemaakt en men 1 a 2 jaar later weer om mensen schreeuwden(zoals ik al eerder vermeldde).
Als reactie op je opmerking, dat bij jouw weten de ontslagen op een nette manier gebeurde, kan ik uit eigen ervaring en die van vele andere zeggen dat niet niet waar is. Maar ja, hoe kan jij dat nou weten als intern door de leiding naar de medewerkers andere verhalen worden verteld.
Jeroen Versteeg heeft gelijk: op dit moment ontslaat hij geen personeel, hij pest ze weg.
Wat ex-Sogeti-er stelt, dat sinds Hans van W. het beleid schreeuwerig is geworden herken ik. De uitstraling naar buiten is belangrijker dan de eigen medewerker.
Ik werk sinds enkele jaren bij een van de mooiste ICT-bedrijven van Nederland. Er wordt momenteel alles aan gedaan om gezond te blijven en iedereen aan boord te houden. Tot nu toe gaat dat prima.
Ik was er in 2002/2003 niet bij. Ik hoor verschillende verhalen, dus de feitelijke gebeurtenissen van toen kan ik niet beoordelen. Wel zie ik dat de oud-gedienden, die dit wel hebben meegemaakt, dit beschouwen als een zwarte bladzijde uit de Sogeti-geschiedenis. Dat maakt iedereen extra gemotiveerd om herhaling te voorkomen.
Ik ben trots en prijs me gelukkig voor zo’n bedrijf te werken!
Hoe zou het bij Sogeti zijn na alle berichten bij Logica en Ordina?
Nog steeds geen ontslagen of gebeurt dat op een andere manier zoals een van de posters suggereerde?
Laatste berichten die ik heb gehoord, zijn 1000 man op de bank…daar hoor je dan weer verdomde weinig over.
Ik kan me voorstellen dat je daar verdomde weinig over hoort. Het klopt namelijk gewoon niet. Sogeti heeft geen 1000 man op de bank zitten.
Het klopt inderdaad niet dat er 1000 man op de bank zit.
Misschien wereldwijd wel maar voor Sogeti NL zeker niet…
We are still going strong.
Er zitten er momenteel ca 300 op de bank. Net als een maand geleden. Niets aan het handje dus (behalve wat minder winst).