De komende periode komt er geen grote ontslagronde bij ict-dienstverlener Sogeti. Ceo Jeroen Versteeg erkent dat het lastige tijden zijn, maar van ontslagen is bij Sogeti geen sprake.
Ict-dienstverlener Sogeti zegt, ondanks de economische crisis, geen mensen te ontslaan. "Van ontslagen is bij ons geen sprake", aldus ceo Jeroen Versteeg. De dienstverlener erkent dat het moeilijke tijden zijn. Het bedrijf heeft momenteel meer bankzitters dan gewoonlijk, voor deze werknemers is er even geen werk.
Versteeg verwacht dat er in de ict-sector het komende kwartaal meer ontslagrondes bekend worden gemaakt. "Ik denk dat de Verenigde Staten het derde of vierde kwartaal uit de recessie gaan komen. In Nederland liggen we een half jaar achter op de VS. Medio 2010 begint het voor ons weer beter te worden."
Obama
De Sogeti-ceo denkt dat de nieuwe Amerikaaanse president Barrack Obama het vertrouwen van de consument weer kan herstellen. "De Amerikaanse economie is voor tweederde afhankelijk van de consument." Daarnaast vindt hij dat er door bedrijven overdreven gereageerd is op de huidige economische situatie. "En veel bedrijven hebben wel de productie verlaagd, maar niet de productiecapaciteit." Deze bedrijven kunnen weer op volle toeren gaan draaien mocht dat nodig zijn.
Eerder erkende de ict-dienstverlener dat het momenteel negentig mensen meer dan normaal thuis heeft zitten. Voor deze mensen is geen werk bij klanten. De werknemers worden nu ingezet op interne projecten of doen opleidingen. Versteeg: "Niemand vindt het leuk om stil te zitten. Je moet werknemers blijven uitdagen."
Ik spreek nu wel enkel over Belgie. Bij mijn weten waren het er 20
–> 8 consultants zijn ontslagen in Belgie en 5 stafleden. Dat zijn er 13 en geen 20.
Op zich zou ik dit nog kunnen aanvaarden was het niet dat ik op mijn C4 te lezen kreeg “voldeed niet aan de eisen”.
–> Ja dat is niet helemaal correct.
Met de ontslagronde die in 2002 en 2003 werd uitgevoerd heeft Sogeti Nederland zichzelf lelijk in de vingers gesneden. Toen vervolgens de economie en het werk weer aantrokken, bleek het voor Sogeti Nederland bijzonder lastig om de ontstane gaten snel op te vullen met nieuwe werknemers. Gevolg: een aantal klanten hebben we toen ‘nee’ moeten verkopen omdat Sogeti Nederland geen mensen beschikbaar had.
Bij de huidige economisch malaise is Sogeti er dan ook veel aan gelegen om nu niet dezelfde fout te maken als 7 jaar geleden. Immers, tezijnertijd trekt de economie weer aan, en dan zullen alle werknemers hard nodig zijn. Als je dan je medewerkers nog steeds in huis heb, kan je beter en sneller op nieuwe kansen inspringen.
Wat dat betreft doet Sogeti het nu een stuk verstandiger dan bijvoorbeeld Ordina die inmiddels flink mensen aan het ontslaan is. Die hebben straks, als de malaise voorbij is, een capaciteits probleem.
Enige nuancering tav Ordina. Zij beeindigen de contracten van onderaannemers, zodat zij de plekken kunnen opvullen met eigen mensen. Ik noem dat geen ontslaan.
Reactie op Anoniem:
Even voor de nuance. Sogeti Belgie is een andere entiteit dan Sogeti Nederland. Dat daar ontslagen zijn gevallen heeft absoluut geen betrekking op Nederland. Belgie trekt haar eigen pad en heeft kennelijk een andere keuze moeten maken dan Sogeti Nederland.
Dat is spijtig is, is wel een feit, maar hier in Nederland zijn er absoluut nog geen tekenenen te zien dat er ontslagen gaan vallen.
Reactie op Ex Sogetist:
De impact van deze crisis is op de gehele economie, waarbij de ICT dienstverleners zelfs beter zaken kunnen doen. In 2002, 2003, was de impact bijna alleen op IT, waardoor er noodgedwongen ontslagen vielen. Ik vind het niet goed om situatie met elkaar te vergelijken, omdat we het hier over een totaal andere wereld en situatie hebben.
@ makila:
Mij hadden ze verteld rond de 21, maar dit is uiteraard maar van horen zeggen…
Niet voor niets wordt over de ontslagronde in 2002/2003 gesproken als de zwartste bladzijde in de geschiedenis van Sogeti… Niemand wil ontslagen en er wordt hard aan gewerkt om het te voorkomen.
Nu maar hopen dat het niet nodig gaat zijn, maar niemand kan in de toekomst kijken. Als de economie nog verder instort (door een oorlogje in Iran??) kan het allemaal nog erger worden.
Santtu en Sogetist,
Wat mij opvalt is dat volgens jullie Sogeti bewust is van het feit dat Sogeti in die jaren een grote fout(en) heeft/hebben gemaakt. Maar dat nooit enige verontschuldiging of toereiking is gemaakt naar de slachtoffers van die fouten. Ik ken gevallen van toenmalige werknemers die ontslagen zijn, die in ernstige financiele en persoonlijke problemen zijn gekomen. Het zou dan ook Sogeti gesiert hebben als Sogeti dan richting die medewerkers een gebaar had gemaakt in plaats van al die jaren doodgezwegen. Sogeti had ten minste zijn fouten kunnen erkennen richting de ontslagen medewerkers die wel vele jaren goed waren om hard voor Sogeti te werken.
Even voor de goede orde. In 2002 hebben alle ontslagen medewerkers een zeer ruime vergoeding meegekregen. De vakbonden schreeuwden uiteraard moord en brand maar toen zij werden geinformeerd over de ontslagvergoeding en de gevolgde procedure hebben zij Sogeti een compliment gegeven en uiteraard niet meer gepubliceerd. In elke oorlog vallen nu eenmaal slachtoffers. Overigens komen er op dit moment nog nieuwe medewerkers binnen bij Sogeti (omdat ze dat een aantal maanden al beloofd hadden). Klein verschil met 2002 toch ?
Anoniem :
Sogeti Belgium heeft een mail gestuurd naar iedereen. Daarin stond in 8 consultants en 4 stafleden. En een beetje later nog iemand. Hoeveel er effectief ontslagen zijn, kan ik natuurlijk niet zeggen, maar 13 is het cijfer waarmee Sogeti officieel naar buitenkomt.
Ik was erbij,
Ik weet niet in welke wereld jij toen leefde maar zo fantastisch hoe jij het schets is het niet gegaan. Voor dat de officiele ontslagen eind 2002, begin 2003 waarin de vakbonden zijn gekend, uitgevoerd werden zijn er al enkele honderden medewerkers via de zijdeur ontslagen.
Dit werd op een slimme manier gedaan om de wettelijke bepalingen te omzeilen. Dit is niet bepaald zachtzinnig gegaan (procedureel) en heeft zoals ik al eerder vermeldde de nodige financiele en persoonlijke drama’s voor de ontslagen medewerkers veroorzaakt.
Om alle speculaties te voorkomen: ikzelf ben daarna prima terechtgekomen en er zeker niet minder van geworden. Maar het gevoel om zo behandeld te worden door een bedrijf waar je vele jaren hard en met plezier hebt gewerkt is voor mij en vele anderen een grote teleurstelling geweest.