De komende periode komt er geen grote ontslagronde bij ict-dienstverlener Sogeti. Ceo Jeroen Versteeg erkent dat het lastige tijden zijn, maar van ontslagen is bij Sogeti geen sprake.
Ict-dienstverlener Sogeti zegt, ondanks de economische crisis, geen mensen te ontslaan. "Van ontslagen is bij ons geen sprake", aldus ceo Jeroen Versteeg. De dienstverlener erkent dat het moeilijke tijden zijn. Het bedrijf heeft momenteel meer bankzitters dan gewoonlijk, voor deze werknemers is er even geen werk.
Versteeg verwacht dat er in de ict-sector het komende kwartaal meer ontslagrondes bekend worden gemaakt. "Ik denk dat de Verenigde Staten het derde of vierde kwartaal uit de recessie gaan komen. In Nederland liggen we een half jaar achter op de VS. Medio 2010 begint het voor ons weer beter te worden."
Obama
De Sogeti-ceo denkt dat de nieuwe Amerikaaanse president Barrack Obama het vertrouwen van de consument weer kan herstellen. "De Amerikaanse economie is voor tweederde afhankelijk van de consument." Daarnaast vindt hij dat er door bedrijven overdreven gereageerd is op de huidige economische situatie. "En veel bedrijven hebben wel de productie verlaagd, maar niet de productiecapaciteit." Deze bedrijven kunnen weer op volle toeren gaan draaien mocht dat nodig zijn.
Eerder erkende de ict-dienstverlener dat het momenteel negentig mensen meer dan normaal thuis heeft zitten. Voor deze mensen is geen werk bij klanten. De werknemers worden nu ingezet op interne projecten of doen opleidingen. Versteeg: "Niemand vindt het leuk om stil te zitten. Je moet werknemers blijven uitdagen."
Ja, Ja,
Dit zeiden ze 6,7 jaar geleden ook. Dezelfde heer Versteeg heeft toen behoorlijk wat medewerkers ontslagen om vervolgens een jaar later te roepen dat er zo moeilijk aan werknemers te komen is.
Zo, ‘ex-Sogeti-er’, het is meteen duidelijk waarom jij er niet meer werkt… Sogeti was toen nog geen Sogeti, Jeroen Versteeg was toen geen CEO en waar slaat die loze opmerking op over het werven van mensen?
Een gedurfde uitspraak van Jeroen Versteeg! Maar tegelijkertijd is dat “nu” natuurlijk relatief; wat is immers “nu”? Vandaag? Deze week? Dus volgende week wel? Toch waardeer ik de openheid van zaken die Sogeti in de afgelopen week heeft gegeven wel. Talloze andere ICT dienstverleners weigeren om aantallen bekend te maken, dat maakt mij nog veel meer wantrouwender.
Waarom word er hier geschreven dat er geen ontslagen vallen bij Sogeti terwijl ik alsook een 20-tal andere collega’s begin januari 2009 op straat zijn gezet wegens het niet kunnen plaatsen bij een klant?! Hierbij denk ik niet alleen aan beginners, maar ook aan mensen die al langer in dienst waren. Op zich zou ik dit nog kunnen aanvaarden was het niet dat ik op mijn C4 te lezen kreeg “voldeed niet aan de eisen”. Ik vind dit ongepast omdat ik nooit de kans heb gehad om mijn capaciteiten te tonen en ik zeker genoeg inspanningen heb getoond. Ik kreeg zelfs motiverende woorden van mijn manager na een klein intern onderzoek dat ik had gedaan met een collega van mij. Ik vind dit alles een spijtige zaak, maar hierdoor besef ik dat ik toch maar een nummer was!
He?
Zijn er een 20-tal collega’s ontslagen bij Sogeti? In welke P-categorie vielen zij dan en waren ze al lang in dienst?
Ben benieuwd.
Ik spreek nu wel enkel over Belgie. Bij mijn weten waren het er 20, maar toen ik mijn bedrijfswagen ging binnenbrengen was er nog al iemand ontslagen dus ik heb geen idee over het aantal op dit moment. Qua p-categorie of dienstjaren heb ik geen idee. Ik was zelf nog niet zo lang tewerkgesteld bij Sogeti, maar ik weet ook dat er mensen ontslagen zijn die al langer binnen het bedrijf zaten.
Beste Noaber,
Ik zie wel aan je reactie dat je niet weet waarover je spreekt. Het toenmalige Iquip is per 1 augustus 2002 samen met andere onderdelen Sogeti geworden. Dus rekenwonder als ik spreek over 6,7 jaar geleden dan spreek je over 2002 en 2003. Jeroen Versteeg was toen Divisie-directeur en heeft als zodanig heel wat medewerkers ontslagen.
En als reactie op je opmerking dat je wel weet waarom ik er niet meer werk. Als jij maar een greintje van de kennis en kunde hebt die ik heb zou je een topper zijn.
Sogeti zou heel goed gebruik kunnen maken van mijn ervaring en kennis maar ja, die kans hebben ze gehad.
@ ex-Sogeti-er:
Je hebt gelijk, op 01-08-02 is Sogeti ontstaan. De ontslagen waren inderdaad ook eind 2002, begin 2003. Waar ik in eerste instantie aan dacht waren de toenmalige trainees, die konden veel eerder stoppen.
Maar als je nu echt zo’n topper bent, waarom dan nog klagen over je ex-werkgever? Waar maak je je druk om?
Beste Noaber,
Voor jouw informatie. Eind 2001 is Iquip al begonnen met het ontslaan van trainees in hun proeftijd en het opschorten van de OHIO training. Daarna werden nieuwe ervaren medewerkers die nog geen opdracht hadden in hun proeftijd ontslagen. Om vervolgens ook ervaren eigen medewerkers in plukjes te ontslaan. Dus al veel eerder dan jij aangeeft.
Mijn reactie op je tweede opmerking:
Ik klaag niet want dat klinkt heel anders. Maar ik herken wel een patroon. Deze situatie is vergelijkbaar met de periode waarover ik het heb en de reacties zijn nog steeds hetzelfde. Mijn mening is als men toen een groot aantal (ervaren) medewerkers in dienst hadden gehouden (er werd nog steeds met winst gedraaid door iquip/Sogeti) men daarna geen enkele moeite hadden gehad om de groei op te vangen en ervaren medewerkers konden inzetten op de projecten in te zetten ipv te werven.
@ ex-Sogeti-er:
Ik heb geen tijd aangegeven, behalve dat de trainees eerder konden stoppen. Dat is inderdaad eind 2001 geweest en heb gezien dat ze moesten opstappen. En dat is waar ik in eerste instantie op doelde.
V.w.b. het patroon wat jij ziet: ik heb nog niets gehoord over Young Professionals die de deur uit zijn gezet, laat staan andere werknemers. Dat is toendertijd wel gebeurd en misschien hadden ze dat op kunnen vangen. Misschien dat uit die tijd een les is geleerd en men nu de werknemers wil proberen te behouden?