De eindgebruikers, de economie, beveiligingseisen en het milieu zullen in 2009 grote invloed hebben op de technologische outsourcingbeslissingen van enterprise klanten,” zegt Larry Guevel, vice president of strategic business planning voor Unisys (NYSE: UIS) Global Outsourcing and Infrastructure Services.
Klanten geven aan dat de economische uitdagingen die zij in 2009 en daarna zullen tegenkomen van hen eisen dat zij voortdurend de manier waarop zij hun ICT-infrastructuur beheren moeten evalueren," zegt Guevel. "Zij willen ervoor zorgen dat hun ICT-infrastructuur beheerpraktijken niet alleen zorgen voor operationele productiviteit en lagere kosten, maar het ook mogelijk maken een competitieve voorsprong te nemen in de markt."
Unisys voorspelt de volgende ontwikkelingen voor het aankomend jaar:
1. Het moeilijke, wereldwijde economische klimaat zal bedrijven ertoe dwingen hun bedrijfsprocessen en capaciteiten opnieuw te bekijken, waardoor interesse in next-generation ICT-beheermodellen zal toenemen
Guevel beweert dat de voortdurende economische uitdagingen in 2009 de trend zal versnellen waarbij ICT-kosten operationele uitgaven worden in plaats van investeringen in middelen,- aanschaf van diensten dus in plaats van bedrijfsmiddelen. Bedrijven zullen als gevolg hiervan gaan kijken op welke manier zij kunnen profiteren van de trend waarbij outsourcing providers de ICT-infrastructuur beheren en inzetten, maar waarbij de infrastructuur eigendom blijft van de aanbieder.
Als voorbeeld: de komst van virtualisatietechnologieën stelt outsourcing providers in staat kostefficiënte, "real-time" infrastructuren in te zetten die dynamisch reageren op veranderingen in de zakelijke omgeving. Ontwikkelingen in virtualisatie en real-time infrastructuur zal het deze providers mogelijk maken zeer efficiënte, gedeelde ICT-diensten via web- en cloud-gebaseerde computing platformen aan te bieden. Zulke gedeelde diensten kunnen volgens Guevel zeer aantrekkelijk zijn voor klanten die te maken krijgen met een ingrijpende verlaging van het budget.
Deze verschuiving naar "platform as a service" zal leiden tot het evolueren van de manier waarop klanten outsourcingdiensten inzetten – bijvoorbeeld, de verhoging van het gebruik van self-service overeenkomsten en supportmodellen waarbij gebruikers zich via het web inschrijven voor serviceaanvragen of reparaties.
"De vermindering van het ICT-budget resulteert in meer creativiteit," zegt Guevel. "Wanneer kapitaal verdwijnt, realiseren bedrijven zich dat zij innovatief moeten zijn in de reorganisatie van hun ICT en andere investeringen en in het zoeken van outsourcingpartners die hen het beste kunnen helpen bij het vinden van een balans tussen deze twee."
2. De eindgebruiker krijgt een belangrijke rol in hoe bedrijven outsourcing gebruiken
Het is altijd zo geweest dat ICT-beslissingen begonnen en eindigden bij de CIO. Guevel voorspelt echter dat eindgebruikers – vooral winstgenererende sales- en klantenservice medewerkers die veel direct contact met klanten hebben – een grotere zeggenschap zullen krijgen in waar en hoe ICT-investeringen worden gemaakt.
De technologie die door werknemers op de werkplek gebruikt wordt, is steeds vaker dezelfde als de technologie die zij thuis gebruiken. Doordat eindgebruikers in toenemende mate gebruikmaken van consumententechnologie, zoals smartphones, introduceren zij op de werkplek een steeds grotere variëteit aan ICT-componenten die de onderneming en zijn outsouringpartners moeten beheren en onderhouden. Deze werknemers willen dezelfde mate van transparantie en gemak als waaraan zij thuis gewend zijn.
Deze ‘consumerization’ van ICT dwingt de organisatie en zijn outsourcingpartners om op een creatievere manier om te gaan met beheer en ondersteuning. Zij moeten servicemodellen implementeren die lijken op een ‘catalogus voor persoonlijke benadering’, waaruit individuele eindgebruikers de dienst kunnen kiezen die hun functie vereist, in plaats van een dienst opgelegd door de ICT-organisatie, zoals het geval is in de oudere ICT-service modellen.
"Outsourcing draait niet meer alleen om het beheren van ICT-middelen, maar steeds vaker om het beheren van de mogelijkheden die deze ICT-middelen bieden om meer productiviteit te kunnen genereren," zegt Guevel. "De grootste uitdaging voor service providers is om onze klanten ondersteuning te geven die niet gemeten is langs strak gedefinieerde service level overeenkomsten. Het moet een nieuw soort service zijn die technologieën voor thuis en op-het-werk integreert waardoor deze next-generation eindgebruikers productiever zijn."
3. Bredere connectiviteitsopties zorgen voor de opkomst van nieuwe managed security-oplossingen
Mobiel personeel maakt steeds vaker gebruik van consumententechnologieën om toegang te krijgen tot gevoelige bedrijfsinformatie, opgeslagen op externe apparaten. Dit brengt aanzienlijke beveiligingsuitdagingen met zich mee. Bedrijven die gebruikers de mogelijkheid bieden om van meerdere connectiviteitsopties gebruik te maken, moeten ervoor zorgen dat zij even geavanceerde beveiligingsoplossingen bieden om hun kritische informatie te beschermen.
Guevel voorspelt dat bedrijven in 2009 steeds vaker zullen aankloppen bij service providers die hen kunnen helpen bij het beveiligen van bedrijfsinformatie in deze nieuwe gedecentraliseerde omgeving, terwijl de operationele kosten worden verlaagd. Een voorbeeld van deze next-generation beveiligingsoplossing is "micro-perimeterisation", een opkomende technologie die beveiliging biedt in een gedistribueerde omgeving. "Een ICT-organisatie creëerde voorheen een onveranderende beveiliging, waardoor silo’s van veilige maar ondeelbare informatie ontstonden. Nieuwe oplossingen maken het nu mogelijk om op microniveau te beveiligen, waardoor op verschillende niveaus voor beperkte punten op het netwerk toegang geboden kan worden.
"Het beveiligen van informatie en toegang in een gedecentraliseerde en mobiele omgeving is duur omdat het complexe ICT-configuraties vereist. Daarnaast maken klanten zich vaak zorgen over het feit dat zij geen in-house expertise hebben om deze te implementeren," zegt Guevel. "Door te vertrouwen op een partner met geavanceerde kennis en de juiste infrastructuur om next-generation beveiligingsdiensten aan te bieden, kunnen klanten hun kosten verlagen, de ICT-organisatie bevrijden van securitytaken en nog belangrijker, de werknemers die veel en direct in contact staan met de klant de mogelijkheid bieden zaken te doen in een gedecentraliseerde maar zeer goed beveiligde, omgeving."
4. Duurzame technologie zal in outsourcingopdrachten aan kracht winnen wanneer de zakelijke rechtvaardiging hiervan aantoonbaar is
Service providers zullen in 2009 in toenemende mate duurzame "groene" IT opnemen in hun outsourcingoplossingen voor zowel het datacenter als de gedistribueerde werkplekomgevingen.
"Klanten willen van ons weten hoe duurzame technologie in hun voordeel kan werken, of zij deze zelf beheren of gebruikmaken van de ‘groene’ IT van een service provider," zegt Guevel. "De opkomst van meer ontwikkelde modellen die de zakelijke en maatschappelijke voordelen demonstreren van milieuvriendelijke oplossingen, voor zowel de aanbieder als de outsourcingcliënt, zal de adoptie van duurzame technologie doen versnellen. Tevens kan het groeiende besef van de waarde van duurzame IT ervoor zorgen dat "groene" IT een belangrijke rol gaat spelen voor klanten wanneer zij hun outsourcing provider kiezen.
De snelle toename van innovatieve "groene" IT-technologieën van kleine startende bedrijven zullen in 2009 gunstig zijn voor zowel outsourcing service providers als klanten. Guevel zegt: "er vindt momenteel veel groene innovatie plaats, vooral bij kleinere gespecialiseerde bedrijven. De beste integrators en outsourcing service providers zullen in hun datacentertechnologie van deze inspanningen gebruik maken. Dit zal leiden tot meer economische, end-to-end groene outsourcingoplossingen voor enterprise klanten."