Jongeren kiezen niet voor een baan in de ict, omdat ze vaak niet weten wat het vak inhoudt. Daarom gaf staatssecretaris Jan Kees de Jager een gastles aan 5vwo-leerlingen waarin hij uitlegt wat ict is en waar het overal inzit. Het is de start van het actieprogramma van brancheorganisatie ICT~Office waarin het jongeren warm maken voor een carrière in de ict.
De 5VWO-leerlingen van het Dalton College in Den Haag komen schoorvoetend het leslokaal Frans binnen. Verbaasd kijken ze naar de twee cameramannen en de mannen in pak die achterin het lokaal staan. Voorzichtig zoeken de scholieren een plekje. De eerste leerlingen schuiven achter in de klas aan, daarna nemen ze steeds verder naar voren plaats. Rector Hans Luyendijk probeert de verbazing weg te nemen. "Jullie hebben vanavond iets leuks te vertellen thuis. Staatssecretaris Jan Kees de Jager komt jullie vertellen wat ict is. Ict schijnt last te hebben van haar imago." Om er bezorgd aan toe te voegen: "De staatssecretaris heeft geen ervaring met lesgeven. Dus houd je propjes thuis."
Maar De Jager laat even op zich wachten. HP-directeur Hans Daniels staat in een hoekje van het lokaal totdat hij de gastleraar kan aankondigen. De leerlingen nemen met elkaar nog even het weekend door. Het rumoer stopt als de staatssecretaris binnenkomt. "De ict heeft het vooroordeel van mannen in pakken en dure auto's of mannen met brillen op achter computers", zegt Daniels, zelf ook bebrild en in pak. De Jager, zonder bril maar wel in pak, wil met zijn les aantonen dat ict meer is dan dat.
Pinnen
De leerlingen lijken aandachtig te luisteren. Niemand maakt aantekeningen. Er wordt met het hoofd geknikt of geschud als De Jager vragen stelt. "Weet iemand een voorbeeld van ict in de samenleving?" "Je mobiele telefoon", klinkt het achteruit de klas. Een meisje voorin zegt voorzichtig: "Pinnen in winkels." De staatssecretaris knikt tevreden. "Ict is op ieder terrein belangrijk. Er zitten technici achter, maar ook mensen die bedenken wat er moet worden gebouwd."
De gastleraar probeert duidelijk te maken dat ict overal is. Dat lukt het best als hij uitlegt wat er gebeurt als ict uitvalt. "U bedoelt dat alles uitvalt waar een processor in zit", zegt een van de fanatiekere leerlingen aan de zijkant van het lokaal. Er wordt gelachen; niet iedereen snapt wat een processor is. Achterin de klas wijzen twee jongens naar de beamer. "Die valt dan ook uit", gniffelt de een tegen de ander. "Er kunnen dan geen te laat-briefjes worden geprint. Dat is handig", wordt er geroepen. Er wordt instemmend gelachen. Het niet hebben van ict blijkt veel voordelen te hebben.
Powerpointsheets
De staatssecretaris laat voorbeelden zien hoe ict werkt bij de Belastingdienst. Standard Business Reporting en Complexiteitsreductie zijn twee voorbeelden die op zijn powerpointsheets staan. "Het klinkt erg ingewikkeld", erkent De Jager. Aan de hand van voorbeelden geeft hij aan wat hij ermee bedoelt. De les gaat verder van ict bij de Belastingaangiften naar ict bij een containerterminal in de haven van Rotterdam. De staatssecretaris probeert in veertig minuten te vertellen wat er allemaal gebeurt in ict-sector.
Aan het einde van de les is het tijd voor vragen. De leerlingen gaan rechtop zitten als een van hen een vraag stelt over terreurdreiging voor ict. Het enthousiasme zakt in als de staatssecretaris eerlijk vertelt dat hij er weinig over kan zeggen. "Zijn er nog meer vragen", zegt hij, als hij denkt dat hij de vraag naar behoren heeft beantwoord. Achterin de klas gaat een vinger omhoog: "Wat is het verschil tussen een staatssecretaris en een minister?"
Niet alleen programmeren
Vera Algra en Mandy van der Nol (beiden zestien jaar, vijfde klas van het vwo) vonden de gastles van staatssecretaris Jan Kees de Jager leuk. "Vooral het deel waarin hij vertelt over de Belastingdienst", zegt Algra, die fiscaal of financieel recht wil studeren. Het beeld dat ze hadden van ict is wel iets veranderd. "Ik dacht dat ict ging om programmeren. Ik heb nu gezien wat het echt inhoudt", zegt Van der Nol. De meisjes dachten dat zij eigenlijk niet zoveel konden doen in de ict, omdat daar vooral hbo-functies zijn. Dat vooroordeel heeft De Jager weggenomen. Van der Nol wil later een leidinggevende functie op economisch gebied. "Dat kan ook in de ict. Maar ik heb te weinig kennis van computers. Het klinkt te ingewikkeld."
ICT’er in de klas
Branchevereniging ICT~Office wil jongeren warm maken voor een carrière in de ict. Daartoe is het actieprogramma Onderwijs & Arbeidsmarkt gestart. In het kader van deze campagne is de website http://www.allesis.it/ opgezet. Op deze website kunnen geregistreerde bezoekers informatie toevoegen en verbeteren. Daarnaast start het een wedstrijd ‘wat los jij op met .it?'. Deelnemers kunnen een studiebeurs van 8500 euro winnen. Ook het onderdeel ‘Ict'er in de klas' maakt deel uit van het programma.
Voor het programma is drie beschikbaar. Dit geld komt van leden, de brancheorganisatie zelf en CA-ICT. De deelnemende ict-bedrijven doneren tijd. Het actieprogramma heeft een looptijd van vier jaar.
Het is toch te gek dat Jan Kees de Jager niets over cyberterrorisme weet te zeggen: hij is nota bene verantwoordelijk voor de grootste IT-systemen van heel Nederland. ERG ZORGELIJK: mogelijk kan de staatssecretaris eens beginnen op wikipedia naar cyberterrorism zoeken, dan weet hij in elk geval dat hij wel wat moet doen.