Directeur Jim Balsillie van de fabrikant van Blackberry kijkt niet op van de bugs in de gloednieuwe smartphone Storm. Het toestel werd in november 2008 met veel bombarie aangekondigd, maar kreeg al snel veel kritiek vanwege haperingen van het aanraakschermpje.
De softwareproblemen bij de gloednieuwe Blackberry Storm horen nu eenmaal bij de nieuwe realiteit van het in grote hoeveelheden produceren van complexe mobiele telefoons. Dat zegt directeur Jim Balsillie van fabrikant Research in Motion naar aanleiding van kritiek op het grote aantal bugs in het nieuwe toestel.
Bombarie
De smartphone Storm werd in november 2008 met veel bombarie aangekondigd. Vanaf het begin klaagden gebruikers over technische bugs, die voornamelijk betrekking hadden op het aanraakscherm van het toestel. De Storm is de eerste Blackberry met zo'n aanraakscherm. Het invoeren van tekst op het scherm zou niet goed werken. Ook ontving de fabrikant veel klachten over de slechte werking van de spraakherkenningsoftware en de ingebouwde camera.
Directeur Balsillie erkent dat zijn bedrijf de introductie van de Storm op de Amerikaanse markt in november heeft doorgezet ondanks wat bekende softwarehaperingen. Het kerstseizoen stond voor de deur en dus zorgde de topman ervoor dat het toestel ‘met de hakken over de sloot' op tijd in de winkels kwam te liggen. In december verspreidde Research in Motion een software-update om de ergste kwaaltjes te verhelpen.
Letter per toets
Een nog niet verholpen veel gehoorde klacht heeft betrekking op het toetsenbord dat op het aanraakscherm wordt getoond. Elke toets heeft meerdere letters, in plaats van een letter per toets. Toekomstige releases zullen een volwaardig toetsenbordje in de breedte van het aanraakscherm tonen.
De Storm draait op een besturingssysteem dat oorspronkelijk is bedoeld voor toestellen zonder aanraakscherm, maar met een navigatiewieltje en een fysiek toetsenbordje.
Ik ben benieuwd wanneer president Obama zijn eerste bug vindt… Oeps, een geheim rapportje uitgelekt.
Ik vind het maar een zeer domme instelling, uitermate lakse houding. Niet alleen dupeer je dus bewust consumenten die besloten hebben jouw product te kopen, maar je zorgt daarmee ook nog eens zelf als leverancier voor een negatief imago omtrent je merknaam/produkten, waar je als leverancier vervolgens veel geld en marketingakties tegenaan moet gooien om die vervelende bijsmaak weg te nemen.En dat de leverancier sommige bugs vervolgens als acceptabel ziet, getuigt van weinig objectiviteit, want een dergelijke besluitvorming is altijd gebaseerd op de verwachte omzet. Niet de leverancier zou deze beslissing mogen nemen, maar de uiteindelijke koper die voorafgaande aankoop gewezen zou moeten zijn op eventuele ‘fouten’ en diens effecten op het gebruik.
Ach, Microsoft is ook groot geworden door de verkoop van producten die niet af zijn. Zolang consumenten dit pikken zal het alleen maar erger worden.
Alleen heb je met de keuze tussen OS systemen met een dominerende M$ markt in feite weinig keuze, dus dan moet je dergelijke onvolkomendheden helaas noodgedwongen voor lief nemen omdat een alternatief produkt vaak ook meteen meer investering in onderhoud en beheer met zich meebrengt en het dan kiezen tussen twee kwaden wordt.
Met een diversiteit aan keuze inzake PDA’s/Smartphones ligt dit beeld echter wel anders en zou ik niet zeer snel bij dezelfde leverancier opnieuw mijn vingers branden, de bewuste leverancier nog eens gaan belonen voor zijn eerder getoonde onbetrouwbaarheid.