Tijdens een masterclass cybercrime leren ict-docenten waar zij terechtkunnen voor gestolen creditcardgegevens en welke informatie te vinden is op geformatteerde harde schijven.
"Of ik veel heb geleerd tijdens deze masterclass? Nou, eigenlijk heb ik niet heel veel nieuwe dingen gehoord", reageert docent Boris Sondagh na afloop van het seminar cybercrime dat kenniscentrum ECABO en stichting Praktijkleren hebben georganiseerd. "Maar ik heb zelf een boekje over ict en veiligheid geschreven", voegt hij er ter verduidelijking aan toe." Dit boek blijkt op het Albeda College, waar hij als docent werkt, als lesmateriaal gebruikt te worden binnen de opleiding ‘Particulier Digitaal Onderzoeker' .
De masterclass cybercrime in het Spoorwegmuseum in Utrecht is bedoeld om de deskundigheid te vergroten van docenten die lesgeven aan de opleiding Particulier Digitaal Onderzoeker. Dat het onderwerp de doelgroep aanspreekt, blijkt niet alleen uit de dertig ROC-docenten die deelnemen, maar vooral uit de aanwezigheid van drie MBO-studenten die zich voor het evenement hebben aangemeld.
Kredietwaardigheid
Wilfred van Roij van het beveiligingsbedrijf Com-Connect maakt, in de tweedeklas wachtkamer die voor de gelegenheid is afgehuurd, de deelnemers bekend met cybercrime, digitaal rechercheren en identiteitsfraude. Van Roij benadrukt dat identiteitsdiefstal en -fraude een groeiende criminele markt vormen. Vooral Nederlandse persoonsgegevens en creditcardgegevens zijn erg gewild. "Nederlanders hebben een goede kredietwaardigheid", legt hij uit.
Na het tonen van een stukje uit een uitzending van Zembla over identiteitsfraude gaat hij verder. "Hyves, LinkedIn, Google, het zijn allemaal makkelijke manieren om persoonsgegevens te stelen. Net als oud papier." Via een zogenoemd carding forum is het volgens hem niet eens zo moeilijk om aan gestolen creditcardgegevens te komen. Hij laat zien waar zijn bedrijf gestolen creditcards bestelde. "Wij hebben via dit forum vier creditcards van verschillende personen gekocht. Dit soort forums zijn vaak in handen van de Russische maffia, dus het is niet heel makkelijk om aan gestolen creditcards te komen. Maar als je investeert in het wekken van hun vertrouwen, verkopen ze je net zoveel gegevens als je nodig hebt", vertelt hij.
Ethiek
De studenten luisteren zeer geïnteresseerd naar Van Roijs verhaal. De drie verschuiven naar het puntje van hun stoel als hij vervolgens uitlegt hoe zijn bedrijf bijna alle informatie terug kan halen van geformatteerde harde schijven. Een van de aanwezige leraren vraagt zich af of het ethisch gezien slim is om dit studenten te leren en of je met dit soort informatie niet de verkeerde studenten aantrekt.
Een van zijn aanwezige collega's werpt tegen dat de jongeren die kiezen voor de studie Particulier Digitaal Onderzoeker nu eenmaal nieuwsgierig zijn. "Dat moet je ook hebben, wil je het ver schoppen in deze branche", vult hij aan. De drie leerlingen knikken instemmend. "Dit willen wij wel een keer uitproberen", grinniken zij. Theorie moet volgens hen in praktijk gebracht worden.
Na afloop van de presentatie komt Van Roij Sondaghs kant op. "Mag ik je complimenteren met je boek?", zegt hij tegen de docent. "Het is erg goed leesbaar en geeft een goed beeld van veiligheidsrisico's." Terwijl de meeste aanwezigen hun spullen bij elkaar zoeken, praten de twee experts nog even verder over hun favoriete onderwerp.