Het werk van veel systeembeheerders zal er in de zeer nabije toekomst heel anders uit gaan zien. De belangrijke drijfveren van deze verandering, zijn de snel veranderde ict-infrastructuur en de tooling die gebruikt wordt voor het systeembeheer.
De netwerken van bedrijven zijn niet meer de traditionele LAN-omgevingen van vroeger. Mensen werken op verschillende locaties, sommige applicaties zijn in de cloud opgenomen en veel mensen hebben laptops, waarmee ze op het bedrijfsnetwerk inloggen. Daarnaast zijn er nog de vele legacy-applicaties en -systemen die beheerd moeten worden.
Natuurlijk moeten alle systemen met minimaal 99,9 procent uptime draaien en alleen als het mis gaat krijgt de systeembeheerder het te horen. De gebruikers van de ict worden steeds veeleisender, vanuit hun kant lijkt het allemaal eenvoudiger geworden en zonder goed werkende ict kan de gebruiker niks meer.
Door de toename in het aantal werkzaamheden en de verhoogde beschikbaarheidseisen heeft de systeembeheerder niet meer voldoende tijd om rustig alle locaties te bezoeken waar een kink in de kabel zit. Hij moet zijn gebruikers snel op afstand een oplossing bieden voor de problemen en vragen die ontstaan. Gelukkig kunnen systeembeheerders steeds beter een beroep doen op de tooling die hen geboden wordt. We zien dat door middel van deze tooling het routinematige werk, vaak het minst leuke gedeelte maar ook het gene wat het meeste tijd kost, aan het verdwijnen is. Door het automatiseren van controles, updates en policies hoeft de systeembeheerder een groot gedeelte van zijn routinematige werk niet meer zelf te doen. De hedendaagse tooling draagt dan ook in belangrijke mate bij aan wat genoemd wordt het industrialiseren van ict-beheer.
Dit houdt tevens in dat alle missiekritische ict-componenten worden ondergebracht in processen en dat alle beheer-, onderhouds- en reparatieactiviteiten gedocumenteerd moeten worden. Dit hoeft niet direct op het niveau van ITIL te zijn, zolang er maar een duidelijke, coherente structuur aanwezig is als gids.
De combinatie van de juiste processen en een goede tooling daarbij zal de systeembeheerder helpen efficiënter zijn werk te doen en daardoor zich te kunnen focussen op kostenbeheersing of innovatie in plaats van op routineklussen. Tegelijk helpt het hem om flexibeler te zijn in de tijden waarop activiteiten moeten worden uitgevoerd. Om de gebruikers zo min mogelijk tot last te zijn zal er steeds meer update- of herstelwerk 's avonds of in het weekend uitgevoerd moeten worden.
Daarnaast moeten systeembeheerders out-of-the-box kunnen denken en hun kennis schaalbaar maken door regelmatig terugkerende werkzaamheden en ‘best practices' te automatiseren. Een systeembeheerder die snel kan reageren, flexibel is en zijn specialistische kennis ook nog eens schaalbaar kan maken, is van grote waarde voor de organisatie en zal de systeembeheerder van de toekomst zijn. Want ook al gaan we steeds minder van het standaard werk zelf doen, zolang we het hebben over technologie blijven er altijd dingen misgaan en is de systeembeheerder nodig.