Het is praktisch onmogelijk om als organisatie groot financieel succes te behalen met behulp van business intelligence (BI). Dat constateert advies- en onderzoeksbureau Passionned uit een analyse van landelijk BI-onderzoek.
Uit een analyse van landelijk onderzoek in 2006, 2007 en 2008 blijkt dat organisaties maar zeer beperkt financieel succes behalen met behulp van business intelligence (BI). Slechts 6,6 procent van de onderzochte organisaties wist daadwerkelijk bedrijfsbreed een aantoonbaar return on investement (ROI) te realiseren. Binnen de publieke sector is dit percentage 3,4 procent, in het bedrijfsleven is het 9,1 procent. Ruim 21 procent van de onderzochte organisaties wist van BI een klein succes te maken, bijvoorbeeld op afdelingsniveau of op een deelgebied, zoals ziekteverzuim.
Volgens Daan van Beek van advies- en onderzoeksbureau Passionned dat het Nationale BI Survey jaarlijks uitvoert staan er in de media vaak juichende verhalen over de ROI op business intelligence-technologie: "Percentages van honderd tot tweehonderd procent ROI zijn eerder regel dan uitzondering. Maar de harde waarheid is dat succes behalen met business intelligence heel erg moeilijk is."
Kortzichtigheid
Dat blijkt volgens van Beek uit een analyse van de uitkomsten van het Nationale BI Survey in 2006, 2007 en 2008. Dit onderzoek geeft een beeld van de toepassing van BI in ons land. In totaal werden 389 uitkomsten geanalyseerd.
"Er zijn helaas te veel organisaties die het doen voorkomen dat BI onmiddellijk bijdraagt aan betere beslissingen en prestaties", aldus Van Beek. "Dit is uiteraard wel de kern van BI, maar zo eenvoudig is het niet. Deze kortzichtigheid is funest voor het imago van BI. Het schept totaal verkeerde verwachtingen en is waarschijnlijk één van de belangrijkste oorzaken dat er nog zoveel BI-software ongebruikt op de plank ligt. BI is geen knop waar je op kunt drukken, geen technologie, maar een proces, misschien uiteindelijk zelfs een geloof of overtuiging."
BI Awards
Honderden bedrijven en organisaties hebben de afgelopen jaren de vragenlijst voor het onderzoek ingevuld. De deelname aan dit onderzoek is gratis. Ook dit jaar wordt het onderzoek weer uitgevoerd. Organisaties kunnen nog tot 20 februari 2009 meedoen door de vragenlijst in te vullen.
De deelnemers aan de Nationaal BI Survey dingen indien gewenst mee naar de Business Intelligence Awards. Een jury nomineert zo'n vier a vijf organisaties die tijdens een presentatie op het Nationale BI Congres in april 2009 zullen laten zien waarom ze kans maken op een BI Award. De uiteindelijke winnaars worden ook op het Nationale BI Congres bekendgemaakt.
Nuttig onderzoek. Eindelijk eens wat ‘common sense’ in de hele BI-hype…
De vraag of een BI-project (of enig ander IT-project) zich terugbetaalt is totaal irrelevant, als je tegelijkertijd geen uitspraak doet over wat de kosten zijn als je het project niet uit zou hebben gevoerd.
Interessant artikel, men zou in de enquete ook de vraag moeten beantwoorden: Wat zijn de negatieve effecten van nietsdoen? In mijn ervaring is nietsdoen, meestal geen optie als het over kosten gaat. bv. niet die BI omgeving inrichten met moderne ETL tooling, maar de bestaande niet overdraagbare ETL code en afhankelijke scripts in de lucht houden.
Daarnaast ben ik benieuwd naar hoeveel respondenten daadwerkelijk, achteraf de aantoonbare return on investment (ROI) is gaan meten. Dat zullen er vast niet zoveel zijn en toch hebben ze er kennelijk een bepaald beeld van, kijkend naar de resultaten.
Het onderzoek is zeker nuttig. Het zet de discussie op scherp en dat is zinvol. Je moet vooral investeren in zaken die bijdragen aan je organisatie. Dat een BI project vaak niet leidt tot resultaat is denk ik niet zo zeer te wijten aan Business Intelligence, dan wel de manier waarop hier mee om wordt gegaan. Een BI project kan zeker resultaat hebben. Vaak wordt dit gedaan met verkeerde uitgangspunten en op niet resultaatgerichte manier. Dus wat nu echt gemeten is kun je ter discussie stellen. Ligt het aan Business Intelligence of de spelers in die markt die het niet lukt om het op en juiste manier en met het juiste resultaat te implementeren.
Veel bedrijven zijn qua cultuur niet toe aan BI. Vaak wil men geen informatie delen (haantjesgedrag, verdoezelen van mislukte sales projecten). Ook wordt er soms te veel bezuinigd op het verzamelen van informatie omdat de gebruikers van de extra info er niet voor willen betalen. Ten slotte kan men informatie uit BI tools ook negeren, of alleen willen gebruiken om af te rekenen met personen. Dit geldt overigens ook al jaren voor projecten rond management rapportages. Daar is ook weinig van geleerd. Kortom, er zijn veel business case redenen waarom een BI project beter nog niet gestart moet worden.
Gezien de cultuur van de mensen die beslissingen over BI moeten nemen, zal BI zich voorlopig zelden terug betalen.
Kleinere minder omvattende projecten rond beter informatiegebruik zijn vrijwel altijd wel rendabel en kunnen het pad vrijmaken voor BPM/BI projecten. Vroeger deed je dit m.b.v. exportbestanden en spreadsheets. Nu zijn er ook mooie, maar vaak nog te dure, ETL tools.
Ik kan me goed in m.n. Johan’s reactie vinden.
Als je BI sec op management insteekt, dan lijkt het een dure grap. Wat je namelijk wel doet is kengetallen onder gemeenschappelijke noemers brengen, zodat iedereen het over hetzelfde heeft. Ieder onderzoek bestaat uit 1. het verzamelen van gegevens, 2. het bewerken en 3. analyseren van gegevens en 4. het doen van conclusies. De winst zit hem in de eerste twee ? drie onderdelen en dat zijn meestal verborgen kosten van allerlei overzichtjes die dubbel in vele excel-sheetjes worden overgetypt en bijgehouden door een locale deskundige. Als je de BI meer inricht op een gemeenschappelijke distributie van ge?ntegreerde geaccordeerde bedrijfsgegevens, dan is de ROI een stuk hoger dan dit onderzoek aangeeft, namelijk op het gebied van efficientie, integriteit en bedrijfszekerheid.
Ik kan mij vinden in de reactie van Dirk. Daarbij moet wel gezegd worden dat het implementeren van BI geen doel op zich is. Maar dat het een hulpmiddel dient te zijn voor de doelstelling om middels meten transparantie te verkrijgen binnen je organisatie of afdeling. Daarmee zal het management (alle lagen) beter inzicht krijgen in de prestatie van zijn of haar organisatie wat weer mogelijkheden biedt voor het verbeteren of zelfs afstoten van organisatie onderdelen.
Zou graag het onderzoek in zien…de vragen die zijn gesteld, de interpretatie van de antwoorden, de weging etc..
Ik wantrouw elke vorm van onderzoek die voortkomt uit dit soort surveys. Er zinnige zaken over concluderen is niet alleen lastig, vaak onmogelijk.
Al zegt Daan geen onzinnige dingen hoor, ik hekel gewoon het woord ‘onderzoek’, geeft het nl. een aura van ultieme waarheid.
Ik vind het een beetje kortzichtig om te zeggen dat: “Er zijn helaas te veel organisaties die het doen voorkomen dat BI onmiddellijk bijdraagt aan betere beslissingen en prestaties”. De rapportage kant is ook onderdeel van Business Intelligence, bijna ieder bedrijf maakt gebruik van de rapportage. Zou je deze niet hebben zijn managers uren bezig met het maken van overzichten in Excel.
Dus waarop is deze stelling gebasseerd?
Ik denk dat (bijna) iedereen weet dat je een gegevensverwerkende fabriek (bank verzekering overheid) met een paar programeurs kunt runnen en ik denk dat iedereen ook weet dat niemand er belang bij heeft om dat ook werkelijk te doen.
Daarin verschilt BI in niets van de rest van ICT.