Inmiddels hebben de eerste managers van de Belastingdienst de eerste fase van het ict-bijscholingstraject doorlopen. Er volgens nog twee andere fasen. In totaal gaan 1500 teamleiders en managers van de fiscus op ict-bijscholingscursus. Dat stelde de staatssecretaris in juli 2008 al voor.
De eerste managers van de Belastingdienst zijn op ict-cursus geweest. Volgens een woordvoerder van de fiscus hebben de eerste managers in november 2008 deelgenomen aan de voorbereidende sessies. Tijdens deze sessies wordt geïnventariseerd welke theorie de ict-cursussen moeten bevatten.
Het bijscholingstraject is opgesplitst in drie delen. De eerste fase bestaat uit voorbereidende sessies de inhoud van de cursus wordt vastgesteld. Daarna volgen klassikale bijscholingssessies. In de derde fase organiseert de Belastingdienst themadagen.
Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager kwam in juli met een vereenvoudigingsoperatie voor de Belastingdienst. Van dit plan maakte deel uit dat alle managers van de fiscus op ict-bijscholingscursus zouden gaan. Het gaat om bijna 1500 managers en teamleiders.
Ik vind het wel goed dat deze managers een bijscholingscursus krijgen. Zorgen ze er tenminste voor dat de systemen beter zullen lopen! Ik heb trouwens een leuke site gevonden waar dagelijks al het belastingnieuws en tips&trucs op staan. Hier kan je ook je mening en klachten achterlaten, de moeite waard om even te kijken!
> http://www.teveelbelasting.nl
Mw Brouwer slaat de spijker op de kop bij de aanbieding van het rapport over privacy.
Denk eerst eens na over wat je moet doen en wat je daar voor nodig hebt en ga binnen die noodzaak pas aan de slag met de vraag wat je wilt automatiseren.
De ICTers zijn niet slecht, hen wordt alleen opgedragen iets te bouwen wat niets met de werkelijkheid van alledag te maken heeft. De menselijke maat is verdwenen.
Onverwachte gebeurtenissen zijn dan niet meer te behandelen want daarin voorziet de ICT niet. En de mogelijkheid van terugvallen op pen en papier is weggenomen
ICT-kennis is altijd meegenomen, maar het echte probleem is hetzelfde wat UWV heeft: te veel nieuwe regelingen in een te korte tijd van hoger hand opgelegd.
Wellicht dat de opgedane ICT-kennis er toe leidt dat de dienst meer ‘nee’ gaat zeggen tegen te veel veranderingen.