ICT~Office, de brancheorganisatie van ict-bedrijven, heeft sinds 22 januari 2009 nieuwe leveringsvoorwaarden. De modulair opgebouwde set van bepalingen vervangt drie eerdere documenten, waaronder de veelgebruikte FENIT. Leveranciers bepalen zelf of en voor wie de nieuwe voorwaarden worden gehanteerd.
Brancheorganisatie ICT~Office heeft zijn leveringsvoorwaarden gewijzigd. Dat was hoog tijd, vertelt een woordvoerder. "Er zijn de laatste jaren steeds meer producten en diensten op de markt die vragen om veranderingen in de voorwaarden. Denk daarbij aan technische innovaties zoals software-as-a-service en meerkernenprocessoren. Ook is veel veranderd in de wet- en regelgeving, zoals het nieuwe aansprakelijkheidsregime voor internetaanbieders en de aangescherpte beleidsregel van de NMa over concurrentie."
De nieuwe leveringsvoorwaarden vervangen drie sets van bepalingen die de organisatie vanaf 2003 hanteerde. Dat waren de algemene voorwaarden die betrekking hadden op de Informatietechnologie (FENIT), op de ICT Telecom en op de Kantoortechnologie. De drie worden volgens de brancheorganisatie momenteel bij tienduizenden bedrijven gebruikt.
Leverancier bepaalt
Het is aan de leveranciers zelf of ze de nieuwe voorwaarden gaan hanteren, vertelt de woordvoerder. "Bovendien bepalen ze zelf of de voorwaarden alleen voor nieuwe contracten worden ingevoerd, of dat ze ook met hun huidige klanten erover in overleg gaan." De leverancier heeft wel veel voordelen van de nieuwe bepalingen, omdat meer maatwerk mogelijk is en beter rekening houdt met nieuwe marktontwikkelingen.
"Daar staat tegenover dat het wel wat moeite kost om de juiste modules te kiezen." De modulaire opbouw is namelijk het belangrijkste verschil met de drie oude sets van voorwaarden. De nieuwe bepalingen bestaan uit één algemene module en zestien specifieke modules. De leverancier stuurt zijn klant slechts de modules die specifiek van belang zijn voor zijn producten en diensten. Volgens de woordvoerder kunnen de aangesloten leveranciers hierdoor hun voorwaarden op maatwerk baseren.
Nauw overleg
De nieuwe leveringsvoorwaarden zijn tot stand gekomen in nauw overleg met de achterban van ICT~Office. De leden zijn eerst schriftelijk geraadpleegd en daarna hebben juristen er naar gekeken, vertelt de woordvoerder. "Vervolgens is een consultatieronde gehouden en is er over gestemd op onze algemene ledenvergadering." Volgens hem worden de nieuwe voorwaarden ‘een jaar of vijf' gehanteerd. De oude voorwaarden stammen uit 2003.
Modulair
Naast een algemene module, bestaan de ICT~Office Voorwaarden uit zestien verschillende modules. Leveranciers sturen de klant slechts de modules die specifiek van belang zijn voor hun producten en diensten.
- Licentie voor programmatuur
- Ontwikkeling van programmatuur
- Onderhoud van programmatuur
- Application Service Provision (ASP), Software-as-a-service (SaaS) en Computerservice
- Ontwikkeling en onderhoud van een website
- Webhosting
- Detacheringsdiensten
- Opleidingen en training
- Advisering, consultancy en projectmanagement
- Overige diensten
- Verkoop van ict-, telecommunicatie- en kantoorapparatuur en andere zaken
- Verhuur van ict-, telecommunicatie- en kantoorapparatuur en andere zaken
- Onderhoud van ict-, telecommunicatie- en kantoorapparatuur en andere zaken
- Toegang tot internet
- Telecommunicatiediensten
- Financiering en leasing van ict
Hoe kan je nu in het bezit komen van deze nieuwe voorwaarden te weten de modules:
1-2-3-7-8-9