Madonna is één van ’s werelds bekendste popdiva’s. Vijftig jaar, maar weet nog altijd te knallen op het podium. Regelmatig komt zij met een nieuwe look: deze wordt vaak gekopieerd door fans of andere celebrities.
Hoe belangrijk is het om een eigen imago te hebben? In de showbizz is het niet meer weg te denken: als celebrity moet je een imago hebben. Je hebt een voorbeeldfunctie en fans vinden jou leuk omdat jouw imago hen aanspreekt.
Is het tegenwoordig in de 'gewone wereld' niet net zo belangrijk om een imago te hebben?
De digitalisering van de samenleving biedt werknemers de kans zich te profileren op het web. Werknemers willen voortaan gevonden worden. Zij zijn het zoeken beu en willen benaderd worden op basis van hun specifieke kwaliteiten.
Uit recent onderzoek van Maaike Baartman naar personal branding is naar voren gekomen dat 63 procent van de Nederlandse young professionals niet bekend is met personal branding. Slechts 25 procent denkt dat het iets positiefs zou kunnen zijn. 'Personal Branding' is de afstudeerscriptie van Maaike Baartman, student Hogere Europese Beroepen Opleiding (met als specialisatie Communicatie Management) aan de Haagse Hogeschool.
Waarom een personal brand?
Door een goede personal brand te hebben, ben je goed gepositioneerd op de arbeidsmarkt. Je laat door middel van jouw brand duidelijk zien wie je bent, wat je wil en wat je kunt. Dit kan leiden tot een leukere baan of wellicht tot jouw droombaan, omdat anderen nu duidelijk zien wie jij bent.
Het is belangrijk de perceptie te schetsen dat je de beste bent, zo word je namelijk ook de beste gevonden. Of je daadwerkelijk de beste bent is moeilijk te meten, het gaat om het beeld dat mensen bij jou hebben. Als je de positie van 'beste' gecreëerd hebt, heb je vaak een sterkere positie binnen bijvoorbeeld jouw organisatie. Hierdoor kun je hogere eisen stellen, want je wordt beschouwd als expert. Te denken valt aan een hoger salaris, maar ook uitdagende, nieuwe werkzaamheden, zoals het verzorgen van een presentatie.
Ook draagt jouw brand bij aan de mogelijkheden die jij op de arbeidsmarkt krijgt. Madonna is niet alleen zangeres, door haar sterke imago heeft kledingwinkel H&M haar gevraagd een reclamecampagne te doen. Dit zorgt voor de nodige inkomsten voor Madonna. Niet alleen door het modelleren, ook zal haar albumverkoop stijgen, ze is immers weer in the picture.
Pas op
Een nadeel is dat jij niet kunt beheersen wat mensen over jou publiceren. Een bekend voorbeeld hiervan is de New Yorkse marketingprofessional Stephanie Fierman. Begin 2007 vond zij online, door zichzelf te googlen, een negatieve blogpost over haar. Ze besloot deze te negeren. Later in 2007 kwam de blogpost bovenaan de Google-zoekresultaten als je haar naam googlede. Dat was uiteraard slechte reclame voor haar en haar brand werd geruïneerd.
Must
Door een goede brand, beslis jij zelf in welk hokje jij geplaatst wordt. Neem daarom het heft in eigen hand en laat anderen niet bepalen wat jouw brand wordt. Stephanie Fierman heeft haar slechte naam ook weten te zuiveren, ze is zelf actief geworden met haar brand op internet. Al na enige tijd stond de negatieve blogpost achteraan in de zoekresultaten van Google en werd haar brand wereldwijd bekend na haar succesverhaal tegen die negatieve blogpost.
In eigen hand
Naar mijn idee zijn sociale netwerken als Hyves en LinkedIn middelen om jezelf een positieve brand te geven. Internet is immers niet meer weg te denken uit onze samenleving en steeds meer werkgevers gebruiken Google en sociale netwerken om kandidaten te werven en om meer informatie te vinden over kandidaten. Je wil toch niet dat jouw toekomstige werkgever op internet ziet dat jij je op Hyves negatief uitlaat over jouw vorige werkgever? Of dat je regelmatig gaat stappen en je de volgende dag ziek meldt op je werk?
Jouw brand
Iedereen heeft karakteristieke eigenschappen, talenten en een uitstraling. Daarnaast hebben mensen een mening over anderen. Dat gecombineerd maakt dat iedereen een merk heeft. Het is echter de vraag wat jij doet met dat merk.
Personal branding is een must: je bepaalt tegenwoordig zelf je loopbaan en de nadruk komt steeds meer te liggen op talenten die je hebt en waar jouw ambities liggen. Het is belangrijk dat je jezelf goed kent en dat je jezelf weet te profileren, ofwel te verkopen. Als ict'er is het belangrijk dat je weet bij welke systemen, programmeertalen, etc. jouw sterkte ligt. Wat beheers je goed en waar kun je goed mee werken? Weet ook met welke systemen je liever niet wilt werken en maak dit ook duidelijk. Dit gaat goed samen met het creëren van een personal brand. Wel is het belangrijk dat je dit personal brand in de praktijk ook weet te realiseren.
Deze bijdrage verscheen eerder op het weblog Oog voor IT-talent.
Helemaal mee eens! Top artikel. Google voor de fun maar eens op mijn naam – Patrick Bresser – met het advies voor de ICT-er je beter te beperken tot twee ‘privat networks’ (de in werkelijkheid gesloten netwerken pulse en LinkedIn aanbevolen).
Gesloten omdat ze zeker ook verborgen beperkingen hebben, maar als je goed oplet en je bereidt ben je email adres te publiceren dan gebeuren er vast wonderen (mits jij ook gerust onbekende met een duidelijk doel toelaat binnen je eigen netwerk en je profiel voldoende aandacht trekt).
Beste advies hoe een merk te worden in je publicaties/CV…’Lekker werken’ is sleutel voor succes van technische specialisten
Door zich bewust te worden van wie ze zijn en wat ze echt willen bereiken kunnen IT’ers zich maximaal ontketenen. Door gericht en structureel bezig te zijn met het verwezenlijken van hun diepste wens, zodanig dat hun dagelijks werk als technisch specialist meeprofiteert van de passie en het enthousiasme dat het levensdoel in ze los maakt. Het is een duidelijk plan en zeker niet soft en vaag om jezelf als IT’er gelukkig en succesvol te maken. De methode is concreet en duidelijk.
Volgens een literatuuronderzoek naar wat ‘lekker werken’ precies is en het onderzoek wat een IT’er een professional maakt is in de praktijk bewezen dat een technisch specialist beter werkt levert en het werk leuker vind als hij of zij een duidelijk doel voor ogen heeft. Het doel is de ‘enkele wens’, datgene waar je voor leeft, iets wat je heel graag wilt bereiken. “Die enkele wens stelt je in staat s’ochtends uit je bed te komen. Die enkele wens zit al ergens diep in je.”
De rol van Zaturdays (lees hier: Zaterdag) bijvoorbeeld… (Deel I), Zorg dat je primaire wens naar de oppervlakte komt
De eerste stap om een succesvolle IT-professional te worden is: ‘Focus je op je enkele wens’. Het is bewezen dat IT’ers opleven nadat hun enkele wens naar de oppervlakte kwam. “Mensen krijgen een soort gedrevenheid over zich, de enkele wens geeft ze energie om die wens te verwezenlijken”.
De tweede stap is ‘Cre?er enthousiasme in je enkele wens’.
De derde succesfactor is ‘Formuleer wat je kan’, met andere woorden, maak een goed CV. Schrijf het zo dat het in lijn is met je enkele wens. Dat het zoveel mogelijk bijdraagt aan het bereiken van de enkele wens. De afzonderlijke periodes uit een CV beschrijven veelal de vier elementen; Situatie, Taak, Actie en Resultaat, oftewel samen STAR. Kortom, iedere praktijkervaring die betrekking heeft op een competentie, de persoonlijke opdracht of taak die was toegewezen, de feitelijke activiteiten die je hebt ondernomen en de concrete resultaten van de acties om gezamenlijk het geleerde van de situatie te kunnen vaststellen en welke consequenties heeft voor je functioneren in de toekomst en dus niet zozeer negatief bedoeld om af te rekenen op de resultaten.
De vervolgstappen zijn gericht op de professionele doelstelling.
De rol van Zaterdag (Deel II), De professionele doelstelling
Vervolgstap: ‘Formuleer wat je wilt’. Deze stap en het HR-instrument (voor inzicht in toekomst, persoon, werk, Zaterdag, opdrachtgever en kennis & kunde) richt zich op de professionele doelstelling van de technische medewerker als consultant of specialist.
‘Formuleer hoe je dat gaat bereiken’. Hiervoor gebruikt Zaterdag o.a. het Persoonlijk Ontwikkel Pad (POP), dat elke professional samen met zijn ‘department-‘/projectmanager opstelt. Het POP geeft in feite het pad naar de enkele wens weer. Het POP is SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden).
Tussenstap is ‘Haal je subdoelen’. “De enkele wens is veraf, om er te komen moeten er veel stappen worden gezet. De stappen moeten als subdoelen worden gedefinieerd. Dat kan het halen van een certificaat zijn, het opdoen van een specifiek soort werkervaring, het volgen van een training of het uitvoeren van een bepaald type project. Het halen van een subdoel werkt als een magneet; hoe dichter je bij het doel komt, hoe sterker de magneet gaat trekken. Hoe moeilijker het wordt om aan andere dingen te denken.
De doelversnelling. Het is daarbij goed om jezelf voor het behalen van een subdoel een beloning in het vooruitzicht te stellen. Een beloning die je normaal gesproken zou afleiden van het halen van je doel. Een traktatie of het sms-je dat je binnenkort krijgt terwijl je aan het werk bent, waarbij je stelt deze pas te lezen als je klaar bent”.
Succes gegarandeerd. Je kunt je talent verder regisseren met de zes facetten missie, identiteit, overtuigingen, kennis, vaardigheden en gedrag in relatie tot je omgeving. Alle facetten hebben echter ook hun schaduwzijden!
De rol van Zaterdag (Deel III), Gezamenlijk werken aan doelstellingen
De zevende stap is ‘meten is weten’. “Je moet je prestaties kunnen beoordelen en de vorderingen in de gaten houden. Bij Zaterdag helpt de fieldmanager de medewerker om volgens plan te werken. De minimaal maandelijkse gesprekken tussen de consultant/technische specialist en hun business managers als ook de aandacht voor regelmatig overleg met de opdrachtgever vormen de basis voor de begeleiding. Regelmatige reflectie helpt om actief bezig te blijven met het door je dagelijks werk verwezenlijken van de enkele wens”.
Definitieve stap en onze zorg is: ‘Zorg voor eerste hulp’. “Het gaat hier om het snel verwerken van tegenslagen maar ook het vieren van successen. De professional heeft een mentor nodig die iemand in het hele project bijstaat”. Op deze manier is op een goede wijze vast te stellen of de medewerker ook aan de gestelde verwachtingen voldoet en of er bijvoorbeeld extra training of ondersteuning noodzakelijk is.
Mocht je tijdens je opdracht ondersteuning nodig hebben, dan wordt een van je collega’s tijdelijk als jouw coach benoemd en kan hij of zij je met raad en daad bijstaan om de klus goed te klaren.
Zaterdag houdt daarom rekening met opleiding en capaciteiten, maar de persoonlijke wensen staan voorop.
Wij zijn op zoek naar de toppers in dit markt segment en wij bieden langdurige topprojecten in een high-tech werkomgeving. Ook een internationale carri?re is mogelijk.
Samengevat kunnen wij stellen dat wij continue investeren d.m.v. training en ‘coaching on the job’ in onze medewerkers. Ambitie en motivatie zijn daarin absolute voorwaarden om succesvol te zijn. Wij bieden goede en flexibele (uitgebreide ? la carte) arbeidsvoorwaarden, afgestemd op de zwaarte van de functie, een grote mate van eigen verantwoordelijkheid en een unieke kans om mee te groeien met Zaterdag (of afhankelijk van jouw wensen nadien bij onze partner).
@Patrick: volgens mij snap je het idee van Personal Brand niet helemaal. Het is niet bedoeld om je bedrijf te promoten op blogsites (wat overigens ook helemaal niet relevant is voor dit topic). Of enige andere vorm van zelfverheerlijking.
Ben benieuwd of er IT’ers bewust bezig zijn met hun brand.