Dagelijks spreek ik ict’ers die toe zijn aan een volgende stap in hun carrière. Er zijn vele redenen waarom een ict’er zich op de arbeidsmarkt begeeft, maar de meest gehoorde zijn toch wel:
– groeimogelijkheden in functie bij huidige werkgever zijn beperkt
– groeimogelijkheden in salaris bij huidige werkgever zijn beperkt
– geen ruimte of stimulans voor verdere scholing
– etc.
Middels diverse kanalen vinden zij hun weg richting potentiële werkgevers. Een CV op een vacaturesite levert in de regel een stortvloed aan reacties op die helaas niet altijd even relevant zijn, maar goed. De vele reacties doen het zelfvertrouwen enorm goed; blijkbaar lig ik nog erg goed in de markt, is dan ook een veel gehoorde reactie. Vast onderdeel tijdens een sollicitatie- of intakegesprek is de salarisverwachting. Nu komen we op een onderwerp waar ik duidelijke verschillen constateer met een of twee jaar geleden! Blijkbaar heeft de krappe arbeidsmarkt binnen het ict-werkgebied ervoor gezorgd dat er (te) forse inkomens zijn geboden. Begrijp me niet verkeerd; je moet in geen geval een dief zijn van je eigen portemonnee, echter ook hier gaat het gezegde op: Alles dat niet normaal is eindigt een keer! Er zijn simpelweg geen bedrijven die zomaar zonder reden een bovengemiddeld salaris bieden. Maar al te vaak spreek ik goede ict'ers waarvoor dit een blok aan het been is geworden en een belangrijke belemmering is in hun verdere carrière. Het enige advies is dan ook; doe in het belang van je carrière een stapje terug om er later weer twee vooruit te doen. Al is dit natuurlijk tussen de oren en voor wat betreft de financiën een zeer lastig besluit.
Deze bijdrage verscheen eerder op het weblog Oog voor IT-talent.
Dit artikel is ‘spot-on’ voor wat betreft advies. Een stapje terug heb ik een aantal keren gedaan in mijn loopbaan met altijd een valide reden. Zolang je dat kunt uitleggen, is het niet moeilijk om weer een gezonde sprong vooruit te maken.
Het heeft vaak te maken met interessantere werk, meer tijd om van je omgeving te leren, of meer tijd om aan je prive omstandigheden te besteden. Het is van belang om je ogen richting de ‘big picture’, en dat is je uiteindelijke geluk in zowel je werk als priveleven.
Als Junior consultant kreeg ik in 2000 meteen een vrij goed loon. Nadien kreeg ik het etiket : te duur. Ik heb 500 euro bruto moeten inboeten. Nu 9 jaar later is mijn loon 300 euro hoger dan in 2000 en er is nu veel ruimte voor onderhandelingen.
Is dit zelfde fenomeen ook niet al een paar jaar eerder volgens mij waren de meeste booming tijden in de ICT nog steeds net voor het jaar 2000.
weet je nog die overschatte millenium-bug waardoor bijna elk electrisch apparaat waar een chip in zat millenium-proof moest worden gemaakt. sector
ik weet nog wel dat toen de salarissen de pan uit rezen en dat er sollicitatie gespreken werden gehouden bij de autodealers waar degene daarna direct zijn nieuwe lease auto mocht uitkiezen. als je windows kun installeren was je al ict specialist.
helaas zat ik toen nog in mijn laaste jaar mbo it. want toen ik van school kwam kregen we dit niet meer en had dezelfde sector een zware tijd omdat een gemiddelde computer een afschrijftijd 3 jaar was en bijna elke pc was vervangen.
eerste jaar direct bevriezingen van salarissen. gelukkig had ik al inmiddels een vast contract.
sprak weleens klasgenoten die met hun opleiding daarna noodgedwongen in een klerenwinkel stonden of in de horeca moesten gaan werken. simpel weg omdat de ict sector te hebberig was geweest de jaren daarvoor.
maar ik ben er van overtuigd dat veel van de managers die nu klagen over looneisen van hun sollicitanten JUIST nu degenen zijn die toen dezelfde veel te hoge looneisen stelden. dus mogen wij nu eens een beetje inlopen met onze salaris tov de eerdere generaties???
7 vette jaren gehad 2002-2009. zouden er nog 7 magere komen…? toekomst zal het leren, volgens mij leert de sector het toch nooit…
Lekker advies! Even een paar opmerkingen:
1. Word een brood ook goedkoper in de loop der jaren?
2. Gaat het maandbedrag van een hypotheek omlaag omdat er nu een krediet-crisis heerst
3. Schakel je op de snelweg ook terug omdat de brandstof duurder word?
Waarom zou je als oudere, betere, meer ervaren, ouder, meer deskundig icter dan WEL genoegen nemen met minder salaris als je kwaliteiten immers gelijkblijven?
Mijn zelfvertrouwen was vroeger ook afhankelijk van het aantal reacties buiten mezelf. Tegenwoordig weet ik dat ik – nog steeds! – goed in mijn vak ben, en dat geeft mij een velen male sterkere onderhandelingspositie dan jaren terug. Echter is de markt blijkbaar niet van gediend, mensen die opkomen voor hun egen belangen en weten wat ze – door ervaring – echt (meer)waard(e) kunnen zijn voor een werk-gever, of potentiele klant.
“Begrijp me niet verkeerd; je moet in geen geval een dief zijn van je eigen portemonnee, echter ook hier gaat het gezegde op: Alles dat niet normaal is eindigt een keer!”
Inderdaad.. jarenlang hebben werkgevers voldoende ict-ers voor het oprapen gehad, en nu zijn de rollen omgekeerd, Nu ligt de bal weer bij de werk-nemer. Tja en daar is menig bedrijf of opdrachtgever niet van gediend, mensen te mogen waarderen op hun EIGEN waarde i.p.v. wat ze ervoor over hebben op hen in te huren 😉 Dat heet marktwerking geloof ik, vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Dat gaat gewoon door, kredietcrisis of niet.
Oudere Ict Werknemer.. zorg voor jezelf..
Je bent het – meer dan – waard
Natuurlijke selectie; kaf vs. koren.
Interessante benadering en reacties. Wat ik nog mis in de beredenering en de reacties is het hogere kader van natuurlijke selectie in combinatie met hoe de markt werkt. Gisteren vertelde prof. Heertje op televisie een verhaal over hoe bedrijven op momenten dat het economisch goed gaat veel mensen aannemen die geen zinvol werk doen (zie ook http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/column_heertje.xml). Eigenlijk betekent dit dus dat er werknemers rondlopen die tegen beter weten in opdrachten accepteren waarvan ze kunnen weten dat deze geen zin hebben. Wanneer het er vervolgens financieel minder florissant voorstaat worden deze werkzaamheden kritischer beschouwd en geschrapt. Alleen de diensten/opdrachten die bijdragen tot de bedrijfsdoelstellingen blijven bestaan. Een soort van natuurlijke selectie dus.
Als ICT-professional ben je in principe een dienstverlener. Een dienstverlener zorgt er in mijn ogen voor dat de klant (intern of extern) geholpen wordt. Als ICT-er zorg je voor een kwaliteitsverbetering, effici?ntieslag of ?going concern?, hetgeen meerwaarde voor een bedrijf betekent. En voor meerwaarde is zelfs in economisch slechtere tijden geld.
Dit heeft direct invloed op je positie als werknemer. Doe je zinvol werk, dan zal je carri?re zichzelf uitbetalen en is er nog steeds voldoende werk (inclusief salarisverbetering). Ben je gericht op korte termijn winst dan hoef je niet raar op te kijken als je op dit moment niet aan de bak komt. Het kaf van het koren scheiden dus. Je kunt dan in mijn ogen inderdaad beter een stap terug doen en zorgen dat je je diensten bijschaaft tot iets waar bedrijven daadwerkelijk behoefte aan hebben. Dit is een trend (bijscholing) die je op dit moment veel kunt zien gebeuren en draagt uiteindelijk weer bij aan de nieuwe economische opgang. En in deze opgang zullen weer zaken worden ontwikkeld die wel en niet bijdragen aan de toekomst (zinvol zijn). Totdat er weer te veel onzinnig werk is ontwikkeld en dit weer ge?limineerd wordt? enzovoorts. Dit is gewoon cyclisch en dus natuurlijk.
Als ICT-professional heb je zelf de verantwoordelijkheid een visie te vormen over wat je in de markt doet en wilt bijdragen. Als je (meer) geld wilt verdienen, heb je twee mogelijkheden. Je kunt er voor zorgen dat je in de economische opgang voorop loopt met ontwikkelingen. Hier bestaat de kans dat je meebeweegt met de conjunctuur (exorbitant veel verdienen in economische opgang en ?op de bank zitten? in tijden dat het minder gaat). Of je zorgt ervoor dat je meer de ?proven technology? kant van de ICT volgt. Dit laatste betekent dat je minder hard, maar redelijk gestaag kunt meegroeien met de markt en je eigen ontwikkeling. Maar in beide gevallen geldt: ?weet wat je bijdraagt en accepteer de gevolgenrisico?s?.
@Ronald
Je vat het niet; jij zegt nu “blijf lekker zitten en doe steeds hetzelfde kunstje tot je 65e.”
het gaat hier om lol in je werk, dat krijg je meestal door nieuwe uitdagingen. Ben je voor die uitdaging niet opgeleid dan dient het bedrijf in jou te investeren en daarom doe je zelf een stapje terug in salaris. Het gaat om de investering in jezelf!
Je begrijpt toch wel dat een bedrijf je niet betaalt voor (oude) kennis die daar niet relevant is?
Maar al te vaak wordt er gesproken over lol in je werk. Dat is leuk… dat is goed… absoluut en zeg ik niets tegen.
Maar terecht wordt hierboven al de vraag gesteld of je hypotheek mee omlaag kan als jij in salaris achteruit gaat? Menigeen heeft toch een leven opgebouwd, mede op grond van de inkomsten die hij/zij mag genieten.
Alles in dit leven wordt stelselmatig schreeuwend duurder (kijk maar naar de brandstofprijzen die ineens zomaar spontaan weer stijgen, 10 ct verschil met enkele weken terug alweer, terwijl de olieprijs volgens mij nog steeds laag is), maar de IT-er moet een stapje terug doen? Terwijl dit land en de halve wereld inmiddels van bitjes en bytejes aan elkaar hangt?
Werkgevers zitten zelf met de gebakken peren, en laten te vaak zelf de IT-kosten uit de klauwen lopen door adviezen in de wind te slaan, kortzichtig beleid te voeren en te laag opgeleide mensen in specialistisch functies te zetten.
Als men dit nou eens gaat rechtzetten, dan kan dat hogere salaris er echt wel vanaf.
Een goede IT-er is goud waard, maar dan moet er w?l naar hem/haar geluisterd worden.
@Ronald
@Mark:
“Jij zegt nu “blijf lekker zitten en doe steeds hetzelfde kunstje tot je 65e.”
Nope als ik dat zou willen zeggen stond het er ook.
Lol in je werk kun je er op vele manieren uit halen Mark, das is voor ieder individue verschillend.
Voor jou persoonlijk geldt lol als “nieuwe uitdagingen”.
“Ben je voor die uitdaging niet opgeleid dan dient het bedrijf in jou te investeren”
Hierbij leg je de verantwoordelijkheid voor “de uitdaging” bij het bedrijf waarvoor je werkt. In mijn ogen ligt die, ter allertijde bij jezelf. of je de uitdaging wel of niet aangaat in de eerste plaats. Of heb je zelf geen keuze in de uitdagingen op je carrierepad?
“daarom doe je zelf een stapje terug in salaris”
Dus als een bedrijf in jou investeert waardoor jij meer waard word voor
– jezelf (extra diploma erbij dus meer waard op de arbeids markt)
– het bedrijf (meer kennis in huis dus meer opdrachten mogelijk)
– haar klanten (er kan een hoger tarief voor je door-berekend worden omdat je nu hoger opgeleid bent)
Zou jij dan genoegen nemen met minder salaris, terwijl je eigen marktwaarde stijgt?
“Je begrijpt toch wel dat een bedrijf je niet betaalt voor (oude) kennis die daar niet relevant is?”
Kan ik helemaal inkomen Mark, lijkt me ook logisch
Kennis kan verouderen maar ervaring – in mijn ogen – niet. Hoe meer ervaring, des te vindingrijker kan je zijn in het oplossen van problemen.
De ICT-carri?re lijkt ook gesloten voor een “bankzitter” met MBO, die graag een andere uitdaging (met een gevulde werkweek) aan zou willen gaan met zijn/haar huidige werkgever, temeer daar je wilt voorkomen dat je overbodig wordt. Uitdagende vacatures waar je ?cht stappen mee vooruit komt zijn er voor het merendeel echter pas vanaf HBO-niveau…
@NiKE
Het lijkt mij op dit moment verstandiger dat iedere bankzitter (ongeacht opleidingsniveau) zich richt op een klus ipv een carriere switch.
Wat betreft het opleidingsniveau zelf:
Volgens mij is dat voornamelijk in het begin van je carri?re van grote invloed. Je kunt tijdens je werk prima ‘bewijzen’ dat je ook HBO niveau en hoger aan kan. Na een tijdje weegt werkervaring veel zwaarder dan het papiertje.