Onderzoekbureau Gartner stelt de verwachte omzetgroei van de de bi-markt tussen nu en 2012 fors naar beneden bij. Aanvankelijk werd een groei verwacht van 18 procent. Door de financiële crisis is die verwachting teruggelopen tot 6,7 procent.
Onderzoeksbureau Gartner heeft de omzetverwachtingen voor de softwaremarkt voor business intelligence (bi) tot 2012 fors naar beneden bijgesteld. Eerder verwachtten de analisten een omzetgroei van 18 procent in de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika, maar dat stellen ze nu bij naar 6,7 procent. Dat blijkt uit een presentatie van Gartner tijdens het BI Summit Congres in Den Haag. Tijdens dat congres gaf het onderzoeksbureau een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de bi-markt tussen nu en vijf jaar.
Prioriteit
Gartner-onderzoeker Dan Sommer legt uit: "We wisten dat de tijd van omzetgroei met dubbele cijfers voorbij is, maar deze vooruitzichten zijn fors lager dan we vóór de economische crisis voorspelden." Hoewel de omzet minder hard groeit dan verwacht, voorspellen de onderzoekers wel dat het gebruik van bi binnen vijf jaar verdubbelt. Uit onderzoek onder 1500 cio’s blijkt bovendien dat ict-beslissers business intelligence het meest noemen als technische prioriteit voor de komende jaren. Op de tweede plaats volgen bedrijfssoftwarepakketten voor crm (customer relationship management) en erp (enterprise resource planning).
De ondervraagde Europese bedrijven investeren gemiddeld elf procent van hun budgetten voor bedrijfssofware in bi. In de marktanalyse schetst onderzoeker Sommer verder het beeld van een markt die voor tweederde in handen is van grote leveranciers. Het gaat om SAP, IBM, Microsoft en Oracle. Die gegevens staan haaks op de voorkeur van cio’s. Zij zeggen in het eerder aangehaalde onderzoek dat ze het liefst in zee gaan met een kleine gespecialiseerde leverancier.
Voorzichtiger
Gartner ziet dat de huidige economische situatie zorgt voor prijsdruk, nieuwe leveringsmodellen via internet en betaling per gebruiker. Sommer: "Doordat bedrijven voorzichtiger zijn met de aanschaf van nieuwe software, zie je dat leveranciers meer de nadruk leggen op de omzet uit hun softwareondersteuning. Bedrijven doen er in deze economisch zware tijden sowieso goed aan om eerst te kijken wat ze al aan bi in huis hebben, voordat ze nieuwe producten aanschaffen."