Het zijn roerige tijden momenteel. De media wordt overspoeld met berichten over bedrijven die aankondigen dat er mensen op straat zullen komen te staan, tegenvallende bedrijfsresultaten presenteren en beurskoersen die de weken doorschommelen alsof er op een hobbelpaard gereden wordt; even omhoog, dan weer omlaag. Iedereen is dan op zoek naar die tips die ze deze lastige tijd door kan helpen. Surfend naar Gartner, een autoriteit op het gebied van serieze kwesties, verwacht ik als cio heel wat als ik de aansprekende titel 'CIO Resolutions for 2009' zie.
Gartner heeft met een aantal publicaties op het gebied van SaaS en outsourcing een duit in het zakje willen doen door de cio's te vertellen welke tien zaken ze de komende tijd (lees: 2009) vooral moeten gaan doen om te excelleren in hun gebied.
Het is altijd eenvoudiger om op geschreven stukken te reageren, maar bij een aantal punten had ik echt het idee dat ook Gartner gebukt gaat onder onzekerheid en dan met name over hun eigen consultancycapaciteiten:
1. Bouw een alumni-netwerk
Op zich geen slecht idee: mensen die vertrokken zijn, toch nog een beetje aan je laten binden. Het past in het kader van netwerkbouw en je kent de capaciteiten van de persoon al, waardoor het benaderen van die persoon al een grote drempel minder is.
2. Stop met het zijn van de uitzondering die de regel bevestigd
Gartner bedoelt hiermee dat in lastige (en ontslagrijke) tijden, een voorbeeldfiguur meer en meer gevraagd wordt op de werkvloer. Het continu zwaaien met de nieuwste gadget roept alleen maar vragen op en zal mensen of medewerkers in de directe omgeving laten nadenken over hun eigen secundaire arbeidsvoorwaarden. Logisch: in lastige tijden moet jij niet de enige zijn die met een UMPC mooie sier loopt te maken. Het bedrijf moet bloeden, management dus ook; management heeft immers een voorbeeldfunctie.
3. Ga op zoek naar key -talent
Waarvoor? Bewezen is dat in lastige tijden mensen vooral blijven zitten waar ze zitten. Het scouten van talent kan je wel doen, als je bereid bent de hoofdprijs te betalen voor hun diensten, want hun kachel moet ook roken en hout is alleen maar duurder aan het worden. Schaarste kost nou eenmaal veel en in lastige tijden is het bedrag verdubbeld, men weet immers wat ze waard zijn. En denk nu niet dat bedrijven het eerst afscheid nemen van hun toptalenten. Nee, de markt wordt overspoeld door mensen die boventallig zijn wat hun werkzaakheden betreft, toptalenten schuiven door naar andere functies.
4. Wees voorbereid op het onverwachte
Ik kan me bij deze open deur alles voorstellen. Ik verwacht een hoop van Gartner, maar deze opmerking had ik écht niet verwacht. En als ik lees wat Mahony ermee beoogd, dan verwacht ik binnen een hoop bedrijven een hoop vuurwerk. In roerige tijden zou je juist denken dat er vooral behoefte is aan rust en continuïteit en niet dat er een voedingsbodem voor onrust gecreëerd wordt.
5. Ga sociale systemen gebruiken en doe dat zichtbaar
Gartner raadt het gehele management aan meer open en wijdser te communiceren over het bedrijf en de zaken die daarin spelen, zowel intern als extern. Ik weet niet hoe de buitenwereld tegen dit soort dingen aankijkt, maar ik zou mij echt storen aan het feit als ik de laatste company facts via een koddig in elkaar gesleuteld YouTube-fimpje mag bekijken.
6. Neem het 'cloud working' serieus
Yes!!! En tegelijk weer no!!! Want als je als cio in 2007 nog geen oriëntatie op cloud computing had, dan loop je wel serieus achter. Dat het SaaS-maturitymodel niet tussen de oren van de cio zit, is volledig te begrijpen, maar een beetje cio die zichzelf serieus neemt, heeft zich hierop allang georiënteerd en gaat hier niet omheen. Gartner slaat in mijn ogen de plank hier volledig mis en beledigt missschien wel met deze 'tip' iedere zichzelf respecterende cio.
7. Geen mensen negeren en opteren voor 'zachte' doelen
Hier gaat Gartner weer de betere kant op: meer aandacht voor die activiteiten die op langere termijn geld op gaan leveren. De cio moet niet zijn korte termijn hersenen laten werken maar vooral als strateeg denken. Meer oog houden voor die mensen die met lange termijn plannen bezig zijn: daar zit immers het geld van de toekomst.
8. Geef je verkopers een gratis lunch
Ik weet niet of Gartner ook verkooporganisaties adviseert, maar dan zou ik zeker geen verzekeringmaatschappij vragen wat zij hiervan vinden. Grote kans dat je de lunch mist en dat de deegroller jou niet mist. Als verhoudingen anders gezet moeten worden, dan doe je dat met targets. In lastige tijden moet iedereen een tandje bijzetten en dat kan je belonen met bonussen, maar niet vooraf proberen in te wijden met een lunch, daar geef je in mijn optiek een verkeerd signaal mee af.
9. Heb geen angst voor de toekomst; ga ervoor!
De boodschap is helder: verstop je niet in deze lastige tijd en ga niet op verkeerde dingen knibbelen, maar laat zien waar je voor staat en ga daar ook voor. Lijkt mij wel heel erg logisch. Als cio's zich in deze tijd zouden verstoppen, zou je daar als bedrijf niets aan hebben. Nu niet en ook in een mooie tijd niet.
10. Maak nieuwe technieken je eigen
Volgens mij is de rol van de cio zorgen dat hij/zij voeling met de markt houdt en zorgt dat zijn eigen staf weet hoe ze met deze nieuwe technieken om moeten gaan. Eigenlijk beweert Gartner dat de cio punt twee (weet je het nog) maar even moet negeren. De cio moet toch verstand hebben van noviteiten en andere snufjes?
Ik heb bovenstaande tien regels en argumenten van Gartner intensief doorgenomen en ik had verwacht dat Gartner voor de cio meer te melden had dan hetgeen in hun publicatie staat. Sterker nog: als cio had ik het rapport niet eens serieus genomen. Op het gebied van cloud computing meldt Gartner datgene wat de experts in 2007 al wisten: SaaS gaat het maken, cloud computing deden we daarvoor al en software plus services is een rijke en welkome aanvulling op SaaS. Ik had eerder verwacht dat er serieuze boodschappen gemeld zouden worden met uitspraken die ertoe doen. "Ga Ervoor!" of "Verwacht het onverwachte" past nou niet bepaald in een Gartner-visie.
Voor mij is Gartner de weg even kwijt zo aan het begin van het nieuwe jaar. Maar ja, de conferentie op hostinggebied is ook pas in juni, tegen die tijd hoop ik dat ik van Gartner publicaties lees die ik van ze gewend ben en die er ook toe doen.
Voor het artikel: http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=850212
Jammer dat er in dit artikel niet wordt gesproken over outsourcing.
Ik ben benaderd vanuit Amerika om voor Gartner te gaan werken in London Egham. Nu moet ik het misschien toch maar niet gaan doen. Heb je tips?
@Marcel;
Gartner staat nog steeds te boek als gerenommeerd bedrijf (en als goede werkgever). Een organisatie als Gartner op je CV staat zonder meer goed. Het is aan jezelf om te zien of je een klik met die organisatie hebt waardoor je ervoor zou willen werken. Microsoft krijgt er ook wel eens van langs in opinie verhalen. En daar is die berucht spijker op de kop: het is opinie.En zoals gebruikelijk hoeft niet iedereen die opinie te delen.
Misschien toch nog een tip voor je: Zorg dat jouw bijdrage bij Gartner goede onderzoeksresultaten oplevert met opmerkingen die er echt toe doen.
Mocht je kiezen voor een carriere bij Gartner in London Egham: Maak er wat van!