Het lukt organisaties in de publieke sector niet om succesvol business intelligence (BI) te implementeren. Dat blijkt uit landelijk onderzoek naar de toepassing van BI in de afgelopen drie jaar.
Uit een analyse van landelijk onderzoek in 2006, 2007 en 2008 blijkt dat organisaties in de publieke sector geen kans zien business intelligence (BI) succesvol te implementeren. Slechts 3,4 procent van de organisaties kwam volgens het onderzoek tot een succesvolle implementatie.
Volgens Daan van Beek van advies- en onderzoeksbureau Passionned dat het Nationale BI Survey jaarlijks uitvoert, heeft de lage score te maken heeft met de bedrijfscultuur: "Dit is vooral te wijten aan het ontbreken van een prestatiegerichte cultuur bij ruim driekwart van de organisaties. Men spreekt elkaar te weinig aan op negatieve en positieve prestaties. Ook worden normen en targets niet regelmatig geëvalueerd en bijgesteld. Als deze ‘zachte succesfactoren' meer en beter worden ingezet en beheerst, kan de kans van slagen met een factor drie toenemen."
Dat constateert Van Beek op basis van een analyse van de uitkomsten van het Nationale BI Survey in 2006, 2007 en 2008. Dit onderzoek geeft een beeld van de toepassing van BI in ons land. In totaal werden 389 uitkomsten geanalyseerd.
BI Awards
Honderden bedrijven en organisaties hebben de afgelopen jaren de vragenlijst voor het onderzoek ingevuld. De deelname aan dit onderzoek is gratis. Ook dit jaar wordt het onderzoek weer uitgevoerd. Organisaties kunnen nog tot 20 februari 2009 meedoen door de vragenlijst in te vullen.
De deelnemers aan de Nationaal BI Survey dingen indien gewenst mee naar de Business Intelligence Awards. Een jury nomineert zo'n vier a vijf organisaties die tijdens een presentatie op het Nationale BI Congres in april 2009 zullen laten zien waarom ze kans maken op een BI Award. De uiteindelijke winnaars worden ook op het Nationale BI Congres bekendgemaakt.
DEELNEMEN AAN HET NATIONALE BI CONGRES 2009
Deelnemen aan dit congres kan helaas niet. De bijeenkomst is geannuleerd.
@Kritisch:
Ik ben het met je eens (als ik je reactie goed lees) dat het verstandiger is om eerst te werken aan de vaststelling welke informatie nodig is (en voor welk doel), dan om te beginnen met een kostbaar en langdurig automatiseringstraject, wat de invoering van data warehouses en business intelligence nu vaak is. Ik herken ook dat er veel indicatoren worden bedacht en ingevoerd, die de feitelijke behoefte niet blijken te dekken.
Tegelijkertijd denk ik dat het vaststellen van de informatiebehoefte nu juist het probleem is in de huidige BIpraktijk.
De gangbare definitie van Business Intelligence als “de kennis binnen organisatie [..] die beschikbaar gesteld wordt” omvat als doel van een BIproject alleen de opgeleverde informatie (zie definitie c. in mijn reactie hierboven).
Door deze, gebruikelijke, betekenis worden de andere aspecten van ‘intelligence’ (b. proces en a. vermogen/capaciteit) veelal niet meegenomen in de BIprojecten en zullen die dus ook niet verbeteren.
Het jammere is, dat wanneer het ‘intelligence’vermogen van een organisatie niet wordt verbeterd, die organisatie nog steeds nauwelijks kan aangeven wat ze aan informatie nodig heeft. Daardoor wordt er vaak maar een slag naar geslagen, wordt steeds meer gevraagd omdat de benodigde informatie nog steeds ontbreekt en zitten organisaties uiteindelijk met een overload aan (ongebruikte) rapportages en een warboel aan informatiesystemen.
Om een organisatie te leren om te gaan met informatie – inclusief het vaststellen welke informatie nodig is-, kan het handig zijn om toch te beginnen met rapportages. In het gebruik van die eerste rapportages kunnen de informatieconsumenten leren wat ze wel en niet nodig hebben, hoe ze er mee om moeten gaan en ook dat onvolledige informatie en onzekerheid over beslissingen zullen blijven bestaan.
De begeleiding van dit leerproces ligt mijns inziens meer op het terrein van organisatieverandering en is niet het werk van een IT afdeling /leverancier. De BI-leveranciers kunnen wel duidelijker dan nu aangeven dat dit leerproces mee moet, binnen of voorafgaand aan een BIproject, omdat het automatiseren, invoeren van tools/infrastructuur, anders niet zo bijster veel zin zal hebben.
Laten we dit als BI professionals ook vertellen als de opdrachtgever veel geld heeft en het niet leuk vindt om deze boodschap te horen. Dat zal de resultaten van BI projecten alleen maar ten goede komen.
Grappige discussie hierboven.
Ik zei al dat je het probleem helder moet hebben. Even zwart wit: We implementeren geen concept, maar lossen een probleem op. Of het nu rapporten zijn, of analyses of datamining modellen.
Aan ons als professionals de uitdaging om het zo te doen dat andere informatiebehoeften er later netjes bij te zetten zijn.
Vakmanschap is meesterschap en dat betekent vaak een bepaalde (!) informatiebehoefte goed beschikbaar krijgen dan een digitale diarree implementeren. Daar haalt iedereen zijn neus voor op.