Nortel heeft al zijn business partners laten weten dat de zaken dagelijks gewoon doorgaan. Distributeur Tech Data en reseller Vosko beamen dat ook. De bouwer van telecomuitrusting maakte vorige week bekend financiële problemen te hebben in de VS en Canada. De concurrentie, zoals 3Com, werpt zich op als alternatief.
De aanvraag voor Chapter 11 die Nortel vorige week deed is volgens de netwerkleverancier noodzakelijk om een gezond bedrijf te worden met meer focus. Ook de concurrentiepositie en de financiële slagkracht moet sterker worden. De zaken, waaronder support en levering van onderdelen, blijven gewoon doorgaan zoals business partners gewend zijn. Ook worden de R&D investeringen gecontinueerd. Nortel benadrukt dat het bedrijf niet bankroet is of liquidatie heeft aangevraagd.
Nortel is door de Chapter 11-procedure gevrijwaard van schuldeisers, waardoor het bedrijf zich kan reorganiseren en financieel orde op zaken kan stellen. Partners blijven cruciaal, aldus Nortel in een e-mail die vanuit het Europese hoofdkantoor naar de partners is verstuurd. Als ze vragen hebben kunnen de partners terecht bij de channel manager van Nortel. Maar de Nederlandse channel manager Marcel van Druten is begin 2009 aan de slag gegaan bij NEC Philips in Hilversum. Binnenkort wordt er een nieuwe channel manager aangesteld.
Erwin Berkhuysen van Tech Data maakt zich geen zorgen om Nortel. "We doen zaken op hetzelfde niveau en ik zie geen terugloop in de business."
Marc Gozeling, directeur van Nortel-reseller Vosko Networking, zegt dat het besluit van Nortel om Chapter 11 aan te vragen niet onverwacht is gekomen. Volgens hem is het nu afwachten welke stappen Nortel gaat zetten. Naar verluidt wil Nortel kiezen om verder te gaan met zijn producten voor de enterprise business. De carrier tak (metro ethernet networks en carrier networks, red.), die producten levert aan grote telecomdienstverleners wordt dan misschien verkocht. Vosko verkoopt de enterprise producten van Nortel in de grootzakelijke markt, naast die van Cisco. Gozeling: "Het is een vrij stabiele business. We verkopen Nortel producten voor switching en ip-telefonie."
Inmiddels werpen concurrenten zich op als alternatief, zoals 3Com. "Het is helder dat de meeste ICT-leveranciers in 2008 te maken kregen met grotere uitdagingen", zegt Bart Ankoné, directeur van 3Com Benelux. "De Benelux-markt is vooral een kwalitatieve markt. 3Com is op deze markt goed gepositioneerd door de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van zijn producten. Het afgelopen jaar zagen we de interesse voor onze producten stijgen. Vooral bij bedrijven die nog eens goed keken naar de kosten van hun netwerkoplossing. Onze klanten, zoals overheidsinstanties, productiebedrijven en organisaties in de gezondheidszorg, blijven hun netwerken upgraden. Zeker nu ze echt waar voor hun geld kunnen krijgen. Dit is een trend die wij in heel Nederland waarnemen. Bedrijven zien in dat hun netwerk een van de belangrijkste concurrerende factoren is en dat dit zo moet blijven."
Kees Griffioen, director enterprise bij Nortel Nederland, heeft de laatste dagen heel veel met klanten en partners gesproken. Hij zegt inhoudelijk niet te reageren op Chapter 11. Volgens hem zijn klanten en partners niet paniek. Er is bijvoorbeeld geen surceance van betaling. "Onze business gaat door, we kunnen gewoon leveren."