Internetprovider Xs4all heeft een nieuw registratiesysteem geïmplementeerd voor klanten die overstappen van of naar een andere provider. Het systeem voldoet aan nieuwe regelgeving en is gekoppeld aan e-mail.
Internetprovider Xs4all heeft een nieuw geautomatiseerd systeem ingevoerd voor de afhandeling van overstappende klanten. Het systeem voldoet aan nieuwe Nederlandse wetgeving. Die regels moeten het voor klanten makkelijker maken om over te stappen naar een andere provider. Leveranciers moeten het aansluiten van nieuwe klanten en afsluiten van contracten onderling regelen. Bij veel bedrijven gebeurt dat handmatig.
Door de overstap te automatiseren hoopt de internetprovider kosten te besparen en fouten te vermijden. Het overstapsysteem is gekoppeld aan het klantregistratiesysteem. Daarnaast beschikt het systeem over een mailprotocol, afhandelingen tussen providers worden via e-mail verstuurd.
Xs4all beschikt over een eigen ontwikkelomgeving maar besloot door tijdsdruk om deze klus uit te besteden aan softwareontwikkelaar Xebia. Dat bedrijf ontwikkelde het nieuwe systeem op basis van Agile. Het nieuwe systeem is stap voor stap geïmplementeerd en er zijn per ontwikkelfase tests uitgevoerd. Door die werkwijze zou de provider veel invloed hebben op het eindresultaat.