Een slechte werksfeer is de belangrijkste reden voor werknemers om te wisselen van baan, blijkt uit onderzoek van uitzendbureau Unique. Dat verbaast ict-bedrijven niets. Zij proberen op allerlei manieren medewerkers tevreden te houden.
"Het verbaast mij niet dat mensen bij een bedrijf weggaan vanwege de sfeer", zegt Paul-Peter Feld directeur HR & organisatie bij Xerox Nederland. Uit onderzoek van uitzendbureau Unique bleek dat een slechte werksfeer de belangrijkste reden voor werknemers is om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Volgens Feld, auteur van ‘HR 3.0: Ontwikkeling van sociaal kapitaal door co-creatie', is een goede werksfeer van groot belang. "We leven meer en meer in een gevoelseconomie, het gevoel dat mensen hebben bij een bedrijf, wordt steeds belangrijker. Vertrouwen is bepalend voor de werksfeer."
Sociaal kapitaal
Feld: "Werksfeer is geen tool, je kunt de sfeer binnen je bedrijf niet direct sturen, maar het is wel belangrijk om deze te voeden. Ik geloof in investeren in werknemers, het sociaal kapitaal van een organisatie. De werknemers bepalen de identiteit van een bedrijf." Daarbij zijn volgens hem immateriële zaken vaak belangrijker dan de materiële beloning. "Het is ons doel om loyaliteit, vertrouwen en tevredenheid te kweken. Dat leidt uiteindelijk tot winst."
Jeroen Blankendaal, directeur-eigenaar van Enterprise Intelligence adviseur Kadenza, investeert ook in werknemers. "Wij steken veel tijd in communicatie, bijvoorbeeld met een interne nieuwsbrief, en letten goed op dat werknemers betrokken blijven bij ons bedrijf, omdat de meeste mensen extern werken. Als je op kantoor komt, is de lunch een feestje, het moet leuk zijn om voor ons te werken."
Mini cabrio
Ook individueel succes wordt gevierd. "Iedere twee weken zetten we een werknemer in het zonnetje. Die mag vervolgens twee weken in de Mini cabrio rijden, die voor dit doel is aangeschaft", vertelt Blankendaal. "Vaak is hardop zeggen dat iemand het goed gedaan heeft genoeg beloning. Dat is bepalend voor de werksfeer."