De meeste upgrades van erp-pakketten gaan ondanks de kredietcrisis gewoon door. Dat stelt SAP na onderzoek. Bedrijven proberen wel de implementatiekosten te verlagen. Elf procent van de ondervraagde organisaties stelt de upgrade-plannen uit tot na 2009.
Ondanks de kredietcrisis zetten drie op de vier bedrijven de plannen door om erp-pakketten van SAP te upgraden. Dat stelt de leverancier aan de hand van onderzoek onder 152 Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven die de software gebruiken.
De meeste bedrijven zeggen op schema te liggen voor de overgang naar de 6.0 versie van het erp-pakket. Van die bedrijven hoopt ongeveer een derde de overstap tegen lagere kosten af te ronden. Ongeveer elf procent van de ondervraagde bedrijven stelt de upgrade naar de nieuwe versie uit tot na 2009. De meest genoemde reden voor de overstap naar een nieuwe versie is het aflopen van de ondersteuningscontracten van het huidige erp-pakket.
Projectkosten verantwoorden
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat ongeveer 44 procent van de ondervraagden moeite heeft om de kosten van de overstap af te wegen tegen de voordelen van de nieuwe versie. 36 procent heeft moeite om de projectkosten te verantwoorden en 31 procent van de ondervraagden is bang dat de nieuwe versie van het erp-pakket invloed heeft op het functioneren van andere software die binnen het bedrijf draait.
Het onderzoek geeft ook een overzicht van de gemiddelde implementatietijd van erp-pakketten van SAP. Bij een bedrijf met minder dan honderd gebruikers duurt de implementatie gemiddeld 26 weken. Voor een bedrijf met meer dan tienduizend medewerkers kost een upgrade gemiddeld 63 weken. Van de ondervraagde bedrijven schakelt 88 procent voor de uitvoer van de upgrade de hulp van een dienstverlener in.
Dat noemen we stug doorgaan, onder het motto we hebben nu toch al zoveel geld uitgegeven, het is te kostbaar om te stoppen, ondanks dat we weten dat het systeem toch niet gaat brengen wat we er van verwachten. Wat dat betreft lijkt een SAP-implementatie wel op de bouw van de Noord/Zuid-lijn in Amsterdam.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die zo positief zijn over SAP… Zelden zo’n ontzettend bewerkelijk, onvriendelijk stukje software gezien… Even een upgrade is al gauw… 578 notes doorlezen…!! Traag traag traag…
Allemaal klagen over SAP maar in tussentijd heeft iedereen SAP.
Allemaal klagen over SAP maar in tussentijd heeft iedereen SAP.
Daar verbaas ik me ook al jaren over, SAP moet echt wel enorme goede marketing en sales hebben.
Aan de negatieve pikkesteins hierboven. 😉
SAP is idd een omvangrijk softwarepakketje.
Maaarrrrr… de implementatiekwaliteit wordt bepaald door… mensen, niet door SAP/Oracle/Siebel, enz.
Als betrokkenen open en eerlijk zijn over wat (niet) mogelijk is, dan loopt een implementatie vlot en zijn obstakels goed te nemen.