Ict’ers zijn hardrijders. Dit stelt Ronald Kool, verkeersrechtadvocaat en initiatiefnemer van de site Rijbewijsterug.nu.
Volgens verkeersrechtadvocaat Ronald Kool van Leesberg Advocaten zijn de meeste snelheidsovertreders ict'er. De advocaat beweert dat ict'ers vaker dan andere beroepsgroepen een beroep doen op zijn advocatenkantoor om hun ingenomen rijbewijs zo snel mogelijk terug te krijgen.
Snelheidsovertredingen
Via de website Rijbewijsterug.nu geeft het advocatenkantoor juridische hulp. "Wij worden dagelijks gebeld door mensen wiens rijbewijs is ingenomen. Als het om snelheidsovertredingen gaat, zijn de bellers meestal ict'er", vertelt Kool. "Hoe dit te verklaren is? Veel ict'ers gebruiken hun auto vaak voor klantbezoeken. Het zou zo kunnen zijn dat deze groep zwaarder getroffen wordt wanneer hun rijbewijs wordt ingenomen."
Zzp’ers
Een andere factor is volgens Kool het hoge aantal zzp'ers in de ict-branche. "Het gaat vaak om zelfstandige consultants, die geen kant op kunnen zonder auto. Zzp'ers kunnen niet terugvallen op een collega dus zoeken ze eerder hulp bij het terugkrijgen van hun rijbewijs."
Dat ict'ers eerder via internet op zoek gaan naar een oplossing en op die manier op de rijbewijsterug-site stuiten, geloof Kool niet. "Andere beroepsgroepen surfen net zoveel."
Het rijbewijs wordt ingenomen wanneer iemand vijftig kilometer of meer boven de toegestande maximum snelheid rijdt.
Als ICT’er denk ik dat je vak weinig uitmaakt voor de wijze waarop je je gaspedaal indrukt..
Het goede nieuws.. ik ben ergens in 2008 geflitst met 177 km per uur (na correctie 171) waar je 100 mocht. Gezien de aard van de overtreding mocht ik een bezoekje aan de rechtbank brengen. Tot mijn grote verbazing kwam ik weg met uitsluitend een geldboete en GEEN rijontzegging… dan maar een maandje geen zakgeld.. ;P
@sjors….moet je dan 2 of 3x achter elkaar doen..ben je hem ook kwijt.
Als je perse harder wilt rijden zorg er dan voor dat je op de snelweg nooit harder dan 40km boven de max. snelheid komt en op provinciale wegen niet harder dan 30km boven de max.
dan wordt je overtreding nml niet geregistreerd ^^
En euh koekblikrijders….als er een motor achter je rijd…ga dan ff naar rechts..kom..je kan het echt ;P
Ik denk dat de gemiddelde ICT’er vaker een auto heeft die comfortabel genoeg rijd om 170 niet echt te voelen.
Daarnaast ligt een ICT’er ook iets minder snal wakker van een prent, dan iemand met een ander beroep en ander inkomen, dus is de neiging om wat harder te rijden hoger denk ik.
En als ICT’er zit je vrijwel altijd met files omdat alle klanten zonodig in de randstad moeten wonen.
Niet dat ik iets wil goedpraten, ik pleit er zelfs voor om een rijbewijs niet zomaar terug te geven. Meer dan 50 te hard vind ik echt wel reden tot voor een test bij het cbr voor je weer de weg op mag.
Maar willen we echt met zijn allen iets aan het probleem van snelheid overtredingen en files doen, dan zullen we eens na moeten denken waarom het bedrijfsleven zo graag in de randstad wil zitten.
Kan iemand mij bv uitleggen waarom overheidstaken zoals bv cri (Rijswijk) of politie diensten (Odijk) etc per se daar moeten zitten en niet gewoon in de polder of Friesland oid?
Ik ben het met ‘Johan’ en ‘Michel de Rooij’ volledig eens, maar aan de reacties te lezen, is dit verhaal vooral:
De verkeerde conclusie en is daarom grievend en onnodig stigmatiserend.
Het heeft heeft helemaal geen zin op dit verhaal in te gaan, de conclusie is verkeerd, het had inderdaad moeten zijn:
“ICT’ers doen vaker beroep op advocaat om Rijbewijs terug te krijgen.”
Jammer dat de Computable klakkeloos een stelling van een advocaat overneemt. Er zijn vele verklaringen te bedenken waarom veel van de overtreders die hem benaderen ICT’ers zijn, die verklaringen zijn net zo goed onderbouwd als deze stelling.
Een blad als de Computable zou zijn eigen lezers toch beter moeten kennen dan deze advocaat !
Tja….
Wat een non-nieuws zeg. Een heel item over een BEWERING van een advocaat, geen onderzoek, geen cijfers, niets.
Wat dom zeg dit, er kan maar 1 partij een uitspraak hier over doen en dat is het CJIB.
ik denk dat het bekend zijn met deze partij onder de ict’ers hoger is dan onder de gemiddelde bevolking, waardoor relatief meer ICT’ers deze dienst gebruiken, en het dus lijkt alsof voornamelijk ICT’ers hardrijders zijn.
Vind de bewering toch wel beetje overdreven, dat de meeste ICT’ers zouden zijn.
Iedereen rijdt weleens te hard, alleen als je gepakt wordt moet je er ook voor opdraaien.
De een heeft geluk en de ander wordt geflits.
Misschien een hint voor al die ‘zogenaamde hardrijdende ict’ers’: Ga eens kijken op je kunt telewerken (indien je werk het toelaat).. Dit scheelt een hoop reistijd en boetes. 🙂
Aan de andere kant..
Waarom staan er zoveel flitspalen in Nederland op plekken waar het mijn inziens compleet belachelijk is? De werkende en autorijdende mens wordt nog verder uitgemolken via deze apparaten. Alsof ze niet genoeg betalen aan wegenbelasting (nog gaten in de weg bij een beetje vorst), belastingnadeel bij auto van de zaak, brandstofaccijnzen, verplichte apk-keuringen, etc.
“Ict’ers zijn hardrijders.” Tja… ict is ook snelle business, dus waarom zou een ict’er zich dan langzamer verplaatsen dan zijn werk. 😛
Ben benieuwd naar de top vijf van hardrijders…
Welke andere beroepsgroepen er nog meer ‘laagvliegen over vaderlandsch snelwegen’.
Hahaha, morgen plaatsen wij hetzelfde artikel in de Cobouw waarbij we ict’er door bouwvakker vervangen.