Ict’ers zijn hardrijders. Dit stelt Ronald Kool, verkeersrechtadvocaat en initiatiefnemer van de site Rijbewijsterug.nu.
Volgens verkeersrechtadvocaat Ronald Kool van Leesberg Advocaten zijn de meeste snelheidsovertreders ict'er. De advocaat beweert dat ict'ers vaker dan andere beroepsgroepen een beroep doen op zijn advocatenkantoor om hun ingenomen rijbewijs zo snel mogelijk terug te krijgen.
Snelheidsovertredingen
Via de website Rijbewijsterug.nu geeft het advocatenkantoor juridische hulp. "Wij worden dagelijks gebeld door mensen wiens rijbewijs is ingenomen. Als het om snelheidsovertredingen gaat, zijn de bellers meestal ict'er", vertelt Kool. "Hoe dit te verklaren is? Veel ict'ers gebruiken hun auto vaak voor klantbezoeken. Het zou zo kunnen zijn dat deze groep zwaarder getroffen wordt wanneer hun rijbewijs wordt ingenomen."
Zzp’ers
Een andere factor is volgens Kool het hoge aantal zzp'ers in de ict-branche. "Het gaat vaak om zelfstandige consultants, die geen kant op kunnen zonder auto. Zzp'ers kunnen niet terugvallen op een collega dus zoeken ze eerder hulp bij het terugkrijgen van hun rijbewijs."
Dat ict'ers eerder via internet op zoek gaan naar een oplossing en op die manier op de rijbewijsterug-site stuiten, geloof Kool niet. "Andere beroepsgroepen surfen net zoveel."
Het rijbewijs wordt ingenomen wanneer iemand vijftig kilometer of meer boven de toegestande maximum snelheid rijdt.
Zomaar een nieuwsgierigheid. Ben wel benieuwd naar het merk van de auto ten tijde van het begaan van de overtreding. Ik weet niet of het aan mijn eventuele selectieve perceptie ligt, maar ik heb het idee dat een gemiddelde Seat rijder zich vaker schuldig maakt aan het overschrijden van de maximum snelheid dan de bestuurder van een willekeurig ander merk…
“Ict’ers zijn hardrijders” .. “De advocaat beweert dat ict’ers vaker dan andere beroepsgroepen een beroep doen op zijn advocatenkantoor om hun ingenomen rijbewijs zo snel mogelijk terug te krijgen.”
Conclusie moet dus zijn: ICT’ers doen vaker beroep op advocaat om RBW terug te krijgen. De verkeerde conclusie is grievend en onnodig stigmatiserend.
Dat zijn de ict’ers dan zelf schuld. Het kan niet zo zijn dat deze groep zich boven de andere bestuurders kan plaatsen. Ook zij dienen de regels in acht te nemen. Heb hier geen medelijden mee.
Zelf ben ik ook ICT’er, maar ik heb nog nooit meer dan 50 km te hard gereden. Juist als je voor je werk afhankelijk bent van je auto, moet je niet met dit soort waanzinnige snelheden rijden. 50 km overschrijding betekent wel dat je op de gemiddelde snelweg met een snelheid van meer dan 170 km rijdt. Dan moet je ook niet klagen als je gepakt wordt.
Ik denk dat het klopt en het is in mijn ogen ook eenvoudig te verklaren. Veel ICT’ers werken op project-basis bij de klant. Aangezien de klanten verspreid over Nederland gevestigd zijn en men geregeld van klant verwisseld, wonen ICT’ers over het algemeen dus verder van hun werk dan andere beroepsgroepen. De langere reistijd die dit oplevert, probeert men dan te compenseren door sneller te rijden.
@Pascal: je bedoelt Audi rijders? Bij aanschaf van een Audi moet je je fatsoen op de weg inleveren…
@Santtu, nee, ik bedoel echt Seat…
Ik snap het niet zo goed.
Als het heel belangrijk is, dat je op tijd op je afspraak komt, ga je nog eerder op weg.
Als je afhankelijk bent van je rijbewijs, bijv. i.v.m. je werk, doe je geen dingen die er toe kunnen leiden dat je rijbewijs ingenomen wordt.
Wat ik wel kan concluderen, na het lezen van het artikel, is dat ict’ers wiens rijbewijs is ingenomen niet tot de slimsten behoren. Immers, zij wisten welk risico zij liepen toen ze de wet overtraden.
Beste Lezers,
Aan degene die te hard rijden of het nou een Ict’er is of niet:
Punt1: Dankzij de technologie is het straks mogelijk om flitsers digitale foto’s te laten maken, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Punt2: Laten we oorzaak en gevolg niet omdraaien, en kijk eerst naar jezelf. Plan je afspraken goed, kijk op internet (technologie) voor de files. Of je nou sales, projekt basis of wat dan ook bent, je weet hoe het boetesysteem werkt!
Tot slot: Neem geen onnodige risico’s op de weg, er gebeuren al genoeg ongelukken. Zolang de boetes maar voor de werknemer zijn, denk ik dat de verantwoordelijkheid op de juiste plek ligt!
Rij boetevrij, geniet van het autorijden (het is een luxe!) en ga een keer lekker uit eten met je collega’s als je geen boetes rijdt i.p.v. advocaten te spekken (by the way leuke reclame voor meester Kool)
Tsja ICT’ers zijn niet zo goed in plannen he.
Of binnen de grenzen blijven.
Wordt tijd voor een snelheidsbegrenzer voor al het werkverkeer inclusief ZZP ‘leasers’.