Grote softwareleveranciers vertragen de omzetgroei van de bi-markt door onder andere gratis bi-middelen toe te voegen aan softwarepakketten. Kleine leveranciers kunnen alleen concurreren door innovatieve bedrijfsspecifieke oplossingen te leveren. Dat stelt Gartner in een marktanalyse.
De markt voor business intelligence groeit maar grote softwareleveranciers vertragen de omzetgroei. Bi-tools worden steeds vaker tegen lage kosten of zelfs gratis toegevoegd aan grote softwarepakketten. Daardoor dragen de grote spelers wel bij aan meer inzet van bi maar dat komt niet terug in de omzetresultaten. Dat stelt onderzoeksbureau Gartner in een marktanalyse.
Het valt de marktonderzoekers verder op dat grote leveranciers financieringsmodellen inzetten om te concurreren met kleinere leveranciers. Grote leveranciers bieden klanten renteloze leningen aan voor de aanschaf van software. De verkoop is ook steeds meer gericht op een prijsmodel waarbij per licentie wordt betaald. Kleine leveranciers hebben vaak niet de financiële middelen om die modellen aan te bieden.
Om een sterke concurrentiepositie te houden, moeten kleinere bi-leveranciers zich volgens Gartner meer richten op innovatie. Volgens de onderzoekers kunnen kleinere leveranciers concurreren met de grote door bedrijfsspecifieke oplossingen te ontwikkelen, software te maken die gebruiksvriendelijk is en sneller nieuwe functionaliteiten te bieden. Het gaat bijvoorbeeld om virtualisatie en web 2.0 toepassingen.
Onnodige investeringen
De marktonderzoeker raadt bedrijven die overwegen om nieuwe bi-software aan te schaffen aan om eerst te inventariseren welke bi-toepassingen ze al in huis hebben. Vaak blijken bi-toepassingen al geïntegreerd te zijn in bestaande paketten zoals Exel en e-mailprogramma's waardoor het niet nodig is om te investeren in nieuwe producten.
Onderzoeksbureau Gartner brengt de markanalyse naar buiten in aanloop naar de Business Intelligence Summit die van 20 tot 22 januari 2009 wordt gehouden in Den Haag.
Dit onderzoek toont aan dat de markt steeds beter begint te begrijpen hoe zij BI succesvol moet maken. Niet de software, maar de manier waarop die wordt ingezet is bepalend voor het succes.
Hopelijk ontstaat er, door minder nieuwe software te kopen, ruimte om te investeren in de organisatorische inbedding van BI en andere activiteiten gericht op het ?cht (leren) profiteren van BI!
Martin ter Horst
Gratis software klinkt aardig; liever zie ik het resultaat versus de investering. Daar heeft de klant wat aan.
Daarom: ga na of uw BI aanbieder wel de specifieke kennis heeft in uw branche. De toegevoegde waarde zit ten slotte in de aanpak en de kennis! De kosten van een product horen niet op te wegen tegen de resultaten van het project.