Met de iPhone Application Builder van het Nederlandse softwarebedrijf Servoy kunnen automatiseerders en zakelijke eindgebruikers eenvoudig en 'on-the-fly' crm-toepassingen voor smartphones bouwen.
De Amersfoortse softwareleverancier Servoy heeft een ontwikkelplatform gebouwd waarmee eindgebruikers zelf hun zakelijke crm-toepassingen voor de iPhone en andere smartphones kunnen samenstellen. Naar eigen zeggen biedt het bedrijf daarmee als enige de mogelijkheid om ‘on-the-fly' en zonder kennis van programmeercodes SQL-databases via de smartphone te benaderen. 'On-the-fly' betekent dat het direct kan worden gebouwd zodra dit is gewenst.
Het bedrijf biedt een gratis 'community edition', waarbij het ontwikkelplatform en het uiteindelijke crm-product beschikbaar is voor maximaal vijf gebruikers. Ook zijn het platform en het product beschikbaar via commerciële licenties, waarbij per actieve gebruiker wordt betaald. "De kosten daarvan zijn laag, zeker als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld een .NET-platform", vertelt Jan Aleman, oprichter en algemeen directeur van Servoy. "Bovendien is de ontwikkelperiode veel korter."
Softwarehuizen en bedrijven
Aleman vertelt dat de iPhone Application Builder vooral interessant is voor softwarehuizen, "voor de mobiele aanvulling op hun bestaande crm-applicaties. Het is voor hen een extra verkoopargument". Hij vervolgt: "Maar ook bedrijven die delen van bestaande databases of applicaties willen ontsluiten. Daarvoor is dan wel goede kennis van de structuur van de database nodig. Vaak hebben bedrijven interne kenniswerkers die er verstand van hebben."
Het ontwikkelplatform is geoptimaliseerd voor toepassingen op de iPhone. Omdat de toepassingen als webdienst binnen de browser draaien, zijn ze echter ook te gebruiken op veel andere smartphones. Aleman: "Het is een beetje afhankelijk van de browser die op het toestel zit. Smartphones die draaien op Windows Mobile ondersteunen geen Javascript en Ajax, waardoor sommige functies niet goed werken."
Toveren
Per smartphone zijn de afmetingen en de uitstraling van de toepassing aan te passen, zegt Aleman. Daarvoor kunnen de stylesheets worden gewijzigd. "Servoy kan niet toveren, maar we geven programmeurs wel de mogelijkheid tot aanpassing."
Het bouwen van de iPhone-toepassing vindt plaats met een webprogramma (software-as-a-service) of geheel lokaal (‘on premises'). Gebruikers kunnen zelf databases en tabellen koppelen en voorzien van de gewenste metadata. Het maakt niet uit wat de locatie van de databases is. Het ontwikkelplatform is volgens Aleman inzetbaar voor alle applicaties die datagestuurd zijn.
Servoy
Servoy is een Nederlandse softwareleverancier die zijn producten voornamelijk als webdienst (software-as-a-service) aanbiedt. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amersfoort, waar 22 mensen werken. In Californië heeft de onderneming nog een verkoopkantoor en ongeveer 45 medewerkers en in Roemenië staat een locatie waar vijftien programmeurs werken.
De helft van de omzet van het softwarebedrijf komt uit de Verenigde Staten, een kwart uit Nederland en de rest voornamelijk uit overig Europa. Tien procent van de omzet wordt in de rest van de wereld gegenereerd, van Azië tot Afrika en Australië, vertelt Aleman. Zijn klanten zijn voornamelijk kleine en middelgrote automatiseerders die vaak verticale productgroepen als zorg en logistiek hebben.