Voor Europese managers is 55 procent van de tijd tijdens een zakentrip effectieve werktijd. De overige 45 procent besteden ze bijvoorbeeld aan het wachten op een aansluitende vlucht of in een hotelkamer tussen vergaderingen.
Volgens 79 procent van de Europese bedrijven lopen de kosten voor zakelijke reizen vaak hoog op. De belangrijkste reden voor zakentrips is het onderhouden van persoonlijke relaties. Een combinatie van werkelijke en virtuele vergaderingen zou voor tweederde van de zakenreizigers een ideale oplossing bieden. Dit blijkt uit het Europese onderzoek ‘Face to Phase: The Convergence of business travel and virtual meetings’. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Easynet Global Services, de aanbieder van beheerde netwerk-, hosting- en telepresence-diensten.
60 procent van de Europese respondenten vindt dat videoconferenties een besparing kunnen bieden op tijd en op reiskosten. 52 procent van de Europese bedrijven en 37 procent van de Nederlandse bedrijven schat de potentiële kostenbesparing op meer dan 20 procent van hun huidige reisbudget. Respondenten uit Italië, Spanje, Duitsland en Zwitserland zijn het meest positief. In deze landen denkt één op de drie managers zijn reiskosten met een derde te kunnen verlagen door de inzet van telepresence-technologie.
Van de ondervraagde Europese topmanagers die aan videoconferencing doen, neemt één op de vijf de technische set-up voor eigen rekening. Daarnaast worden interne IT-afdelingen vaak opgezadeld met de technische ondersteuning van de systemen.
Matt Taylor, Hoofd Videoconferencing Products bij Easynet: "Veel bedrijven zijn zich niet bewust van het feit dat telepresence-providers veel meer bieden dan enkel de technische installatie bij videoconferencing. Full-serviceproviders die alles van aanvraag tot technische set-up en ondersteuning regelen, zorgen ervoor dat deelnemers niet afgeschrikt worden door technologie. Hierdoor wordt er meer gebruik gemaakt van videoconferencing en dalen de reiskosten- en tijd aanzienlijk. Een snelle return on investment op de aangeschafte apparatuur is het gevolg."
Slechts 9 procent van de Europese en 7 procent van de Nederlandse ondervraagden maakt reeds gebruik van full-service videoconferencing. In vergelijking met het Europees gemiddelde maken Nederlandse managers relatief minder gebruik van real-time communicatieoplossingen. 49 procent van de Nederlandse managers acht het wel aannemelijk dat zij in de toekomst full-service videoconferencing zullen gebruiken.
In oktober en november 2008 werden 716 businessmanagers gevraagd naar hun visie op zakenreizen en videoconferenties voor het onderzoek ‘Face to Phase: The Convergence of business travel and virtual meetings’. De deelnemende landen waren België, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje en Zwitserland. Het onderzoek werd uitgevoerd door Toluna, een internationaal bedrijf dat online marktonderzoekpanels verzorgt, in opdracht van Easynet Global Services