De aandacht richten op het vrijmaken van kapitaal, het bevorderen van efficiency en het verhogen van klanttevredenheid, zijn de belangrijkste focuspunten voor dit jaar. Dit geldt ook voor de supply chain-markt, zegt Manhattan Assocates. Flexibiliteit is daarbij een cruciale succesfactor. Alleen op die manier kunnen bedrijven de negatieve impact van de kredietcrisis overleven.
Manhattan Associates, marktleider op het gebied van supply chain-oplossingen, geeft supply chain-beheerders vijf tips om met de benodigde informatie en processen vooruitgang te boeken in een uitdagend 2009:
1) Beperk de impact van investeringsuitstel – Omdat de bouw van nieuwe distributiecentra (DC’s) en magazijnuitbreidingen waarschijnlijk veelal worden uitgesteld, wordt het belangrijker om meer efficiency uit de bestaande DC-operaties te halen met bescheiden investeringen. Oplossingen als Slotting Optimisation, Labour Management en Operational Performance Review vergelijken productiviteit met capaciteit en kunnen juist nu waardevolle inzichten bieden in mogelijkheden tot prestatieverbetering.
2) Werk samen om te concurreren – Vorig jaar hebben supply chain-beheerders de eerste stappen richting een ‘ecosysteembrede’ supply chain-samenwerking gezet. Deze trend zet zich voort in 2009, nu bedrijven in iedere sector de meerwaarde zien van een holistische benadering van supply chain-beheer en -optimalisatie.
3) Verwacht onverwachte veranderingen – In periodes van economische tegenslag moeten supply chain-beheerders flexibel om kunnen gaan met fluctuaties in vraag, allocatie van inventaris en de toename in verkoopkanalen. Het sleutelwoord voor 2009 en daarna is ‘beweeglijkheid’. De grootste verandering die de supply chain beïnvloedt is de manier waarop producten worden gekocht en verkocht. De supply chain moet dynamisch mee kunnen veranderen met marktcondities, veranderende aankooppatronen en mogelijke verdere lokale en wereldwijde economische tegenslagen.
4) Maak ‘groen’ meer dan een PR-campagne – De supply chain is het volgende belangrijke aandachtsgebied in het ‘groenwordingsproces’ van de zakelijke wereld en dit gaat verder dan het terugdringen van de brandstofconsumptie. Het concept ‘groen’ begint zich te verplaatsen van een public relations-initiatief naar een krachtige manier van zakendoen die economische waarde oplevert. Nieuwe concepten, zoals een slimmere inzet van personeel en middelen door een efficiënter logistiek beheer, krijgen in 2009 de ruimte.
5) Weet waar geld verdiend wordt, per product, klantgroep en distributiekanaal – Onvoldoende kennis van kapitaalkrachtige producten, klanten of kanalen kunnen leiden tot inefficiëntie en in het slechtste geval zelfs tot zakelijke mislukkingen. Juist in de huidige economische omstandigheden is het cruciaal om te weten waar de meeste kosten gemaakt worden en waar het meest verdiend wordt. Welke producten blijven te lang op voorraad? Welke trouwe klanten verdienen nu extra aandacht? In welk kanaal moet geïnvesteerd worden? Antwoorden op dit soort vragen bieden beter inzicht in uw kapitaal.
"In 2009 gaan we terug naar de basis: het optimaliseren van de volledige supply chain. Na alle technologische innovaties in 2008, kunnen we nu daadwerkelijk voordeel halen uit die snelle ontwikkelingen en de oplossingen direct in de praktijk brengen", zegt Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. "De bedrijven die hun supply chain als concurrentievoordeel inzetten, overleven de crisis niet alleen, maar komen er wellicht zelfs sterker uit."