Topman John Chambers van netwerk- en telecomleverancier Cisco Systems verwacht in 2009 veel overnames te doen. De meeste daarvan zullen op plaatsvinden op de markt voor video. De zwakke economische omstandigheden bieden Cisco goede kansen om weer een consumentenmerk te worden, aldus Chambers.
Algemeen directeur John Chambers van Cisco Systems verwacht voor 2009 een stormvloed van overnames door zijn bedrijf. Daarbij richt de netwerkleverancier zijn pijlen voornamelijk op video-leveranciers, zegt hij tijdens de electronicabeurs CES in Las Vegas. Cisco hoopt met de overnames meer voet aan de grond te krijgen op de markt voor consumentenelektronica.
"Video is de kerntoepassing waarop ik me richt", zegt Chambers tegen persbureau Reuters. "Het is niet alleen in de categorieën data en voice, maar ook in de visuele sector." Cisco is een van ’s werelds grootste fabrikanten van netwerkswitches en internetrouters en wil zich meer profileren als consumentenmerk. "Ga er maar vanuit dat er veel producten, samenwerkingen en overnames gaan worden aangekondigd (…) We zetten het hele gewicht van ons bedrijf in", aldus de topman.
Kansen
Volgens Chambers biedt de zwakke economische situatie in de wereld kansen voor zijn bedrijf om meer te investeren in de consumentenmarkt. De onderneming kan zijn cashpositie en brede productfocus goed gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe projecten. Dat zou Cisco beter kunnen dan de concurrenten in de markt, beoordeelt de topman.
De algemeen directeur van Cisco deed zijn uitspraken tijdens de grootschalige Consumer Electronics Show in het Amerikaanse Las Vegas.