CDG Europe, Europees distributeur van software en hoogwaardige it-oplossingen, heeft per 1 januari 2009 zijn organisatie veranderd. Het doel daarvan is een dynamische en technische marketing distributeur te zijn. De directie is uitgebreid van drie naar zes leden. Imre Hüsen is commercieel directeur geworden.
Peter Hoekstra, algemeen directeur CDG Europe, zegt dat de veranderingen noodzakelijk zijn. "Als distributie autoriteit op het gebied van innovatie, kennis en marktontwikkeling zijn deze wijzigen noodzakelijk om onze partners en leveranciers in 2009 nog beter te kunnen bedienen en gezamenlijk de markt te bewerken. Wij focussen ons op een aantal, zorgvuldig geselecteerde leveranciers en services, die volledig zijn afgestemd op de recente marktontwikkelingen. Doordat deze ontwikkelingen de laatste jaren elkaar steeds sneller opvolgen, hebben we besloten om van CDG Europe een sterk verbeterde dynamische en technische marketing distributeur te maken."
Groter
CDG ziet volgens Hoekstra de afstand tussen gebruiker en applicatie komende jaren steeds groter worden. Evenals de behoefte aan transparante toegang. Hoekstra: "Om al deze uitdagingen voor klanten overzichtelijk te houden, willen wij samen met onze partners de drempel blijven verlagen en daarmee de adoptie voor nieuwe technologieën verhogen.
CDG zal in 2009 meer gaan investeren in zijn werknemers, nieuwe innovaties en producten. Ondanks een dalende lijn in de wereldeconomie gelooft CDG in de kracht van investeren en verwacht hiermee zichzelf nog sterker in de markt te kunnen positioneren."
De wijzigingen binnen CDG hebben dan ook betrekking op het samenvoegen van het technische en commerciële aspect van zijn leveranciers portfolio, aldus Hoekstra. "Daardoor kunnen we slagvaardiger en meer inhoudelijk schakelen met onze partners. Door ook de salesafdeling te herstructureren zijn wij straks tevens in staat om onze partners over de hele breedte een betere ondersteuning te bieden."
Om deze strategische wijzigingen gestalte te geven bestaat het managementteam van CDG nu uit zes leden in plaats van drie: Conny Versteeg (financieel officer), Jan Smits (manager product development, met onder meer marketing, product management en product development in zijn beheer), Marcel Mayer (sales manager), Ivo Murris (chief innovatie) en Imre Hüsen (commercieel directeur). Hüsen was eerder sales & marketing manager. Als commercieel directeur is Hüsen verantwoordelijk voor de positionering van CDG bij partners en leveranciers.
Partners
Hüsen zegt zich sterk maken voor alle soorten partners. "We zitten in een veranderende markt, waarbij partners hun businessmodel veranderen. De laatste jaren hebben we zwaar ingezet op educatie en de verkoop van virtualisatieoplossingen zoals van Citrix en VMware. Nu zie je onder meer een stijgende vraag naar hosting services en outsourcingstrajecten. Als distributeur moet je daar dan op inspelen. Daar komt bij dat partners dat zelf ook doen. Zo zie je dat system integrators vaker zelf deals doen in plaats dat ze dat door fulfilment centers laten doen. De Telco’s gaan een steeds grotere rol spelen binnen de IT en de fulfilment centers gaan op hun beurt zich meer richten op de verkoop van asset management en professional services en daarnaast heb je dan de consultancy partijen en traditionele VAR’s en ook daar vinden verschuivingen plaats."
Hüsen is positief gestemd over het komend jaar. 2008 was een heel goed jaar voor CDG. "Ik denk dat 2009, Ondanks de financiële crisis een heel apart en leuk jaar voor CDG en haar partners kan worden. Dat moet lukken door heel hard te werken en heel vaak bij de klanten om tafel te zitten."