In de consumentenmarkt is voice-over-IP al gemeengoed geworden. Consumenten maken veelvuldig gebruikt van Skype-achtige toepassingen en hebben hun vaste ISDN-lijn ingeruild voor een VoIP-lijn. Het bedrijfsleven blijft hierin een beetje achter.
Binnen de bedrijven wordt inmiddels al veel gebruikt gemaakt van IP-telefoniecentrales voor het interne telefonieverkeer, maar deze worden nog steeds via traditionele ISDN2-, ISDN30-verbindingen verbonden met het openbare telefonienetwerk. Nu de meeste providers, waaronder KPN, ook een SIP-trunk (session initiation protocol ) gebaseerde voice-over-IP dienst in de markt zetten, kan het gebruikt van SIP-trunks door bedrijven wel eens in een stroomversnelling komen. Daarnaast zullen mobiele operators zoals Vodafone en T-Mobile ook SIP-trunk-diensten gaan bieden waarmee verregaande convergentie tussen vast en mobiel mogelijk wordt.
Het belangrijkste argument om over te stappen naar een SIP-verbinding met het openbare netwerk zal net als bij consumenten kostenbesparing zijn. De kostenvoordelen zitten zowel in de vaste als de variabele kosten. In mindere economische tijden heeft dit aspect vaak een hogere prioriteit. Daarnaast biedt een SIP-trunk voor bedrijven met meerdere vestigingen meer flexibiliteit en extra functionaliteit.
Wel dient bij het gebruik van SIP-trunks aandacht besteed te worden aan het securityaspect: in tegenstelling tot bij een ISDN-verbinding komt de SIP-trunk over een IP-verbinding de bedrijfsinfrastuctuur binnen. Gebruik van een zogenaamde 'session border controller' (SBC) is dan ook noodzakelijk om deze verbinding te beveiligen. Daarnaast bieden providers een aantal niet gestandaardiseerde extensies op SIP waardoor het belangrijk is dat de providerdienst gecertificeerd is op de gebruikt SBC of gateway.
De onderliggende kostenstructuur van een SIP-trunk is lager dan de traditionele ISDN30-verbindingen. Dit kostenvoordeel zal ook aan de eindklant doorberekend worden. Uiteindelijk zal elk bedrijf via een SIP-trunk gaan bellen, maar voor een volledige omslag zal een aantal jaren nodig zijn. In 2009 zal in ieder geval wel een behoorlijke stap worden gemaakt.
Ik denk dat veel kleine bedrijven wel willen overstappen op SIP telefonie, maar op dit moment is het bij bijna geen enkle provider mogelijk om van je enkelvoudige of dubble ISDN aansluiting met meerdere MSN nummers deze over te zetten naar een SIP variant. Je kunt alleen het hoofdnummer meenemen. Juist bij deze grote groep gebruiker’s (kleine MKB) hebben in de jaren ’90 massal ISDN genomen om meerdere lijnen tot hun beschikking te hebben en waarvan 1 msm nummer werd gebruikt als fax nummer en de overige als interne doorkies nummer’s. (vb eenmanszaken aanhuis, hoofdnummer prive, 1ste msn zakelijk hoofdnummer, 2de msn extra toestel en 3de msn de faxlijn)
Op dit moment melden de voipproviders dat je je MSN nummer niet kunt laten omzetten en vervallen dus.
Mochten de ISDN provider’s deze regel laten valen dan zullen vele ondernemer’s de overstap maken naar SIP (voip) telefonie
Johan Wijngaard
Voip en Satelliet Consultant
Pierre,
Duidelijk artikel waar het een en ander wordt uiteengezet. Echter is kostenbesparing tegenwoordig niet puur en alleen de enige reden waarom voor VoIP / SIP gekozen wordt. Met Internet Telefonie zijn nu eenmaal zaken te realiseren welke met gewone telefonie ondenkbaar zijn.
Door slim te werken met die extra functionaliteiten kan tijd en efficiency worden gewonnen welke naast het tot 90% besparen op belkosten vele voordelen kan geven.
Vanuit de auto door in te bellen op je Exchange server je mail alvast afhandelen, op smartphones onderdeel zijn van de telefooncentrale of follow-me naar whatever wat voor (IP)telefoon om je gesprekken af te handelen onafhankelijk waar je je bevindt.
Een van de meest belangrijke zaken in toepassen en implementeren van VoIP of SIP trunken in je bedrijf is jezelf het volgende afvragen:
-wat zijn mijn eisen m.b.t. kwaliteit?
-wat zijn mijn eisen m.b.t. continu?teit?
-wat zijn mijn eisen m.b.t. support / ondersteuning?
-wat zijn mijn eisen m.b.t. fallback / failover?
-wat zijn mijn eisen m.b.t. prijs?
-wat zijn mijn eisen m.b.t. gebruiksgemak?
-wat zijn mijn eisen m.b.t. klantervaring?
-wat zijn mijn eisen m.b.t. extra functionaliteiten?
-heeft de VoIP aanbieder zelf alles in eigen hand of huren ze elders in? (hebben ze hun eigen platform?)
-heeft de VoIP aanbieder fallback naar meerdere Telecom operators?
-levert de VoIP aanbieder buitenlandse telefoonnummers?
-wil ik plain VoIP, Hosted PBX, Unified Communications of andere toepassingen welke niet standaard zijn?
Er zijn nog meer vraagstukken welke kunnen ontstaan als je er langer over nadenkt.
Het gaat uiteindelijk om een goede, stabiele oplossing welke fallback heeft naar gewone KPN lijnen in geval van uitval en een oplossing waar u iets aan heeft.
Als telefonie voor u cruciaal is heeft u niks aan een Hosted PBX oplossing maar een lokale installatie waar goed over de KPN fallback is nagedacht.
Dit is iets waar bij de meeste Hosted PBX leveranciers aan voorbij wordt gegaan in het sales traject. Te vaak worden klanten dingen niet goed uitgelegd zijn wat de kaders zijn van VoIP omdat het binnenhalen van de klant belangrijker is dan hem de risico’s te vertellen.
Dat is ook 1 van de redenen geweest waarom KPN met zakelijk InternetPlusBellen was gestopt en heden ten dage d? reden waarom vele mensen nog argwaan hebben.
VoIP is zeker betrouwbaar in te zetten als je de kaders maar in het oog houdt en het duidelijk aan je prospects verteld ho? de juiste oplossing te bouwen.
Of dat nu Hosted PBX, een lokale IP-PBX, een combinatie daarvan, een koppeling met een bestaande centrale of een aantal losse IP telefoons op de buro’s zijn is voor iedereen anders.
Beste Johan,
Het is al weer een tijdje mogelijk om meerdere ISDN nummers te laten porteren (ook onderliggende MSN-nummers) de beperking waar jij op doelt is er een die opgelegd wordt door de providers (xs4all, telfort etc.) Neem als voorbeeld CallVoIP telefonie . Dat levert een complete centrale (Hosted PBX) en telefoonnummers en mag je al je ISDN nummers meenemen.
Meer weten over de stap van ISDN naar VoIP ? check http://www.isdn2voip.nl.
Johan heeft het bij het korte eind. Meerdere bedrijven waaronder ook mijn werkgever kan elk gewenst nummer porteren. (mits de vorige donor meewerkt)
Ik heb de regels niet gelezen maar ik heb het over SpeakUp BV te Enschede.
Wel jammer dat de meeste SIP leveranciers leveren over bagger verbindingen
Vergelijken met Skype, (houtje touwtje VOIP) moet men niet doen.
Wanneer er een behoorlijke datapijp neegelegd wordt is de besparing in de meeste gevallen alweer van de baan
en is het goedkoper, en veiliger om een eigen PBX in huis te hebben
IS Telefonie crusiaal voor uw bedrijf,
Hang u zelf dan (nog) even niet op aan een touwtje
te vaak (uit ervaring) meegemaakt dat men er even een half dagje uitligt.
Dan is de besparing al weer snel weg
ISDN (van KPN) is tot GEBLEKEN de veiligste oplossing
En daarbij wordt hosted meestal door soort abonnement verkopers aangesmeerd. (zoals bij GSM)
Zoek een betrouwbare TELECOM leverancier en leg alles GOED naast elkaar voordat je in het diepe springt
Ruud
Telecom en ict leverancier sinds 17 jaar
***www.multi-connect.nl*** (ook voor VOIP/SIP)
Helaas is de opmerking van Ruud een opmerking die standaard wordt gemaakt door leveranciers van traditionel telecom. VoIP staat allang niet meer in de kinderschoenen en streeft de traditionele telefonie in functionaliteiten en prijs/kwaliteit verhoudingen snel voorbij. Ook op zakelijk level (van MKB tot grootbedrijf) is er al veel te verkrijgen dat zeker niet onderdoet voor ISDN, sterker nog beter is.
De datapijp zoals Ruud het zo mooi noemt kan gewoon een consumenten ADSL verbinding zijn maar dan wel bij voorkeur van een goede club zoals bv XS4ALL. Dagelijks worden bedrijven overgesloten zonder problemen. In enkele gevallen gaat er inderdaad iemand een dag uit, maar daarna begint toch het plezier van de flexibiliteit en bovendien meer dan forse besparingen.
Hosted PBX (online telefooncentrales) winnen daarnaast ook steeds meer terrein omdat ze niet inhouse bij de eindgebruiker staan, geen onderhoud nodig hebben en bovenal niet kunnen verouderen. De klant heeft dus altijd een up-2-date centrale die bovendien niet onderhoudsgevoelig is. Afhankelijk van de aanbieder zit zo’n online PBX inbegrepen bij je telefonie abonnement en zal je dus niets meer kosten en ook niet worden aangesmeerd. Denk dat als je alle extra’s die KPN rekent voor standaard fucnties die bij zo’n PBX worden geleverd eens optelt je wel eens zou kunnen schrikken.
Hoe dan ook, ja je loopt een risico als je internet eruit ligt maar als je een goede telecomprovider hebt zal deze een fail-over hebben ingebouwd naar een door jou opgegeven nummer. En zo niet kan je ze altijd bellen of ze die er meteen willen opzetten (ja je kan bij een storing nog altijd met je GSM bellen).
Besparing blijft daarnaast toch fors, stel je hebt 5 werkplekken en je wilt niet in gesprek zijn en je hebt nog een fax : betekent toch weer 4 ISDN2 verbindingen ( ad 23,10 per maand= 102,40)met bijbehorende centrale. Ter vergelijking, via VoIP zou zo’n opstelling al kunnen voor 8 Euro per maand
nogmaals voor de mensen die echt zich hier in willen verdiepen, zoek het internet af en je komt vanzelf een partij tegen die waar kan maken wat ik hierboven noem. Je mag ook meteen kijken op http://www.callvoiptelefonie.nl