Met een structureel krappe arbeidsmarkt in het verschiet en de noodzaak tot overleven op korte termijn bevinden veel werkgevers zich in een lastige positie. Toch is het van belang om vanuit strategisch oogpunt te blijven kijken naar de opbouw van je organisatie, vindt specialist in talentmanagement, Jan van Goch.
Ontslagen, tijdelijke werktijdverkorting of vacaturestops kunnen onontkoombare maatregelen zijn in deze periode van economische neergang, erkent Van Goch. De directeur van Connexys noemt vier speerpunten waar elke recruiter zich van bewust zou moeten zijn in deze tijd:
Voorkom kennisverlies in de organisatie
Ga strategisch te werk wanneer er ontslagen móeten vallen. Ga voor je handelt, na waar de kennis en kracht van het bedrijf liggen. Bedenk dat er door massale ontslagen een kennislaag uit de organisatie verwijderd kan raken. Ook kan een onevenwichtige opbouw van personeel in ervaring en/of leeftijd ontstaan. Vacaturestops kunnen er toe leiden dat jonge mensen geen up to date kennis van jouw branche of product bezitten. Op het moment dat de economie weer aantrekt zit je met een probleem.
Ga flexibeler om met personeel
Nu je niet minder of niet kunt werven, is het handig om gebruik te maken van een flexibele schil. Stel een talentpool samen waar je regelmatig uit kunt putten. Maar let op, het inzetten van te veel consultants, zzp’ers en of freelancers kan tot gevolg hebben dat je de opbouw van kennis en ervaring binnen de organisatie niet meer in de hand hebt. Daarom is het volgende eveneens belangrijk:
Blijf investeren in mensen
De verwachting voor 2009 is dat de eerste grote groep babyboomers met pensioen gaat. Vanaf 2010 zal de beroepsbevolking niet langer groeien. De vraag naar hoogopgeleiden zal echter toe blijven nemen. Het is dus zaak te blijven investeren in mensen. Een werkgever die investeert in het binden en boeien van medewerkers houdt zijn mensen ook vast als de periode van economisch herstel is aangebroken. Daarnaast draagt het bij aan een positieve employer branding (zie hieronder). Door bovendien nu te investeren in een goed relatienetwerk, heb je straks een voordeel op de concurrent. Maak gebruik van een sollicitantenvolgsysteem zodat je op korte en op lange termijn beschikking hebt over geschikte kandidaten. Als de economie weer aantrekt, beschik je over een prima netwerk om vacatures in te vullen.
Verstevig je imago op een positieve manier
Juist nu is het belangrijk om te laten weten waar je als werkgever voor staat. In deze onzekere tijden wil een sollicitant immers weten wie er achter een organisatie zit. Bedenk ook dat het jaren duurt om een imago op te bouwen. Ga dus ook in slechtere tijden goed om met je personeel. En heb je de afgelopen veel geïnvesteerd in employer branding, stop daar dan niet ineens mee. Anders bestaat het gevaar dat je imago wegzakt uit het collectieve geheugen. Dan kun je straks opnieuw beginnen.