Telecombedrijf KPN is 'teleurgesteld in de vooruitzichten' van de Belgische markt. Topman Ad Scheepbouwer weet niet of nieuwe investeringen in het land nog zinvol zijn. De vroegere Belgische monopolist Belgacom is de grote boosdoener, vindt hij.
Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van telecombedrijf KPN twijfelt of het zinvol is om nog te investeren in de Belgische telecommarkt. Zijn bedrijf is ‘teleurgesteld in de vooruitzichten' van die markt. Dat zei de topman op een nieuwjaarsreceptie van KPN in Brussel. Afgelopen november gaf het bedrijf al te kennen zijn Belgische activiteiten te heroverwegen.
Falende liberalisering
Scheepbouwer stoort zich vooral aan de falende liberalisering van de Belgische breedbandmarkt, waar KPN ruim 130.000 dsl-klanten heeft. De consumentenmarkt voor breedbandinternet is onvoldoende concurrerend, waardoor er relatief weinig mensen overstappen op breedbandinternet. "België stond in 2004 in Europa op de derde plaats, maar nu staat het land achtste."
De zakelijke markt is nog slechter, zegt de topman. Dat was de reden om eind 2008 de deuren te sluiten van de Belgische vestiging van dochteronderneming Sympac. De pan-Europese mobieledienstenleverancier kan volgens Scheepbouwer in België niet concurreren met de vroegere monopolist Belgacom. Dat staatsbedrijf rekent hoge kosten voor toegang tot zijn telefoonnetwerk waarover de gesprekken lopen. Overigens werd KPN in het verleden door sommige Nederlandse marktpartijen van dezelfde praktijken beticht.
Belgacom
Belgacom is de grote boosdoener in de ogen van KPN. Volgens Scheepbouwer heerst in Wallonië een waar Belgacom-monopolie en in het noorden een monopolie van Telenet en Belgacom.
KPN investeerde tot nu toe twee miljard euro in België. Het bedrijf is in dat land eigenaar van mobieletelecomaanbieder Base en internetprovider Tele2/Versatel. De internetmarkt in België is in 2008 geconsolideerd door de overname van de in België belangrijke serviceprovider Scarlet door Belgacom.
Verwondert mij niets. In Belgi? werkt gewoon NIETS meer. Danzij de rode partijen zijn bijna alle interessante grote markte zoals de telecommarkt in handen van semi-overheidsbedrijven. Op papier laten die wel concurrentie toe, maar de concurrentie moet telkens langs de kassa van Belgacom passeren waardoor die slapend rijk worden en de concurrenten bijna niet kunnen concurreren.
Misschien vervelend voor de Belgische consument. Maar KPN moet nu niet de geslagen hond spelen: in Nederland hebben ze tijden lang het zelfde gedaan. Ook wanneer er om zelfregulering werd gevraagd, gebeurde er niets. En nog altijd is KPN in Nederland een monopolist wanneer het neer komt op het beheer van het netwerk: altijd eerst de problemen van eigen klanten oplossen en daarna op het gemakje kijken hoe de problemen bij inkopende partijen worden opgelost.
Beide reacties zijn zeer terecht.
Voor die problemen zijn in beider landen geen oplossingen mogelijk zolang de infrastructuur-beheerder geen stap opzij zet.
Belgacom en KPN hebben in hun land in het begin de infrastructuur aangelegd en daarin geinvesteerd. Ik vind dat vanaf het moment dat die investering is terugverdient, plus een zeker winst-percentage, dat er vanaf dat moment geen “baas” van het netwerk is.
1 overkoepelende organisatie zonder eigenbelangen zou het net moeten verdelen met gelijke kansen voor iedere provider die er gebruik van maakt.
Niets nieuws onder de zon. Jaren terug heb ik de diverse toenmalige KPN-acties richting Belgie al gesteund (Unisource, KPN Belgie, Compath). Tot aan het beoordelen van de regelgeving voor Telecom toe. Het beeld was toen net als vandaag: politieke verwevenheid tussen het ene ministerie voor staatsbedrijf Belgacom en het andere voor zijn regelgeving. Alleen de lagere rechters wilden nog wel eens de helpende hand uitsteken en Europese regels hanteren, andere zaken kon je gewoon niet winnen. Ook Scarlet en Versatel hebben met die later overgenomen KPN-onderdelen niets kunnen aanvangen. Opvallend was dat waar bij Callcenter activiteiten de belangen minder groot waren er wel vanuit SNT geconcurreerd kon worden. Zij het met alle gevoeligheden rond taalstrijd incluis: een Vlaams callcenter inzetten voor telefoontjes uit Nederland ging prima, richting Waalse oproepen was problematisch.
Heb zelf ook dramatische ervaringen met Mobistar in Wallonie. NOOIT MEER MOBISTAR!! Op het platteland in Wallonie zijn nog lang niet overal vaste telefoonaansluitingen mogelijk van andere providers dan Belgacom (ja, echt waar anno 2010!!!) Je kunt dus helemaal niet om Belgacom heen. Dat verklaart de populariteit.