De crisisperiode heeft het voorbije kwartaal geleid tot merkelijk meer productlanceringen dan vorig jaar. Dat terwijl de interesse voor technologische producten daalt.
De crisisperiode heeft het voorbije kwartaal geleid tot merkelijk meer productlanceringen dan vorig jaar. Dat terwijl de interesse voor technologische producten daalt.
Dat concludeert ICEcat. Het Nederlandse ICEcat, onderdeel van iMerge, is een open online catalogus voor technologische productinformatie. Die wordt vooral gebruikt door e-commercesites, webshops en vergelijkingssites. Uit de statistieken van de website van het voorbije jaar blijkt een duidelijk effect van de recessie, zo analyseert oprichter Martijn Hoogeveen in een persbericht.
Enerzijds is er de daling van de groei van het aantal opvragingen van datasheets op ICEcat vanaf het vierde kwartaal (Q4). Over het volledige jaar bekeken was de groei 196 procent, maar in Q4 bedroeg die maar de helft, 109 procent. Dat terwijl Q4 traditioneel de beste periode is voor ICEcat.
Anderzijds valt er wel een opvallende groei op te merken in het aantal productlanceringen. In Q4 van 2007 werden 57.000 nieuwe technologische producten gelanceerd op een jaartotaal van 666.000. In 2008 lag dat jaartotaal lager, op 522.000 stuks, maar in Q4 werden wel drie keer zoveel producten gelanceerd als in 2007, 168.000 stuks. Technologieproducenten lijken, aldus nog Hoogeveen, de recessie te willen counteren door hun innovatie te versnellen om zo hun marktaandeel te vergroten.