Getronics heeft al zijn leveranciers van extern personeel een brief gestuurd waarin staat dat hij wil overleggen over de tarieven voor dit jaar. Eerder stuurde Getronics Consulting aan twintig detacheerders een brief. De dienstverlener wil door gesprekken met de leveranciers tot een lager tarief voor 2009 komen.
Ict-dienstverlener Getronics vraagt al zijn leveranciers van personeel de tarieven te verlagen. Eerst stuurde alleen het onderdeel Getronics Consulting brieven naar onderaannemers waarin om een lager tarief werd gevraagd. Nu zijn ook leveranciers van andere onderdelen benaderd. De tariefsverlaging moet op 1 januari 2009 ingaan.
In de brieven wordt geen minimum percentage voor de tariefsverlaging genoemd. De dienstverlener zegt met zijn onderaannemers nieuwe afspraken te willen maken. "Leveranciers worden uitgenodigd om met Getronics afspraken te maken over marktconforme tarieven voor 2009. Die afspraken worden momenteel gepland", aldus een Getronics-woordvoerder.
Klanten vragen erom
Eerder stuurde de dienstverlener twintig detacheerders die zaken deden met Getronics Consulting een brief. Hierin vroeg de dienstverlener een lager tarief voor het komende jaar. Klanten zouden dat vragen.
Getronics is niet de enige dienstverlener die zijn onderaannemers de duimschroeven aandraait. Ook Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina stuurden hun leveranciers al een brief waarin zij vragen de tarieven te verlagen. IBM ontkent, noch bevestigt een brief te hebben gestuurd. Volgens de ict-dienstverleners reageren zij slechts op vragen van klanten.
Boos
De onderaannemers zijn vooral boos over de manier waarop de tariefsverlaging wordt gevraagd. Zij waren liever uitgenodigd voor een gesprek met de dienstverleners. Ook vinden ze het wel heel toevallig dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Sommigen vragen zich af of er geen afspraken zijn gemaakt.
Volgens de ict-dienstverleners is het toeval dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Een woordvoerder van Atos Origin: "Als je goed wilt inspelen op de onzekere marktsituatie, ontkom je er niet aan om dergelijke maatregelen te nemen. Het verbaast ons daarom niet dat onze concurrenten dit ook doen."
En natuurlijk zijn ze dadelijk ook de eerste die weer een hogere vergoeding aan de onderaannemers gaan betalen?
Of moet de extra winst eerst nog even ten goede komen van het management dat een jaartje niet kon cashen op mislukte ict-projecten?
Goh, zou een klant nou werkelijk naar een dienstverlener komen met de vraag: “Goh, zouden de tarieven van jullie onderaannemers misschien lager kunnen?”
Misschien vindt de klant de dienstverlener wel gewoon te duur.
En, hoe zat het ook al weer met het leveren van toegevoegde waarde zichtbaar voor de opdrachtgever waardoor de business van de klant zou worden verbeterd. De websites van deze bedrijven staan er bol van. Of is die toegvoegde waarde alleen van toepassing binnen een conjunctuur die omhoog gaat. Neen echte toegevoegde waarde bedrijven leveren dat in hoog- en laagconjunctuur. Het uitkleden van partners past daar niet bij.
Groet, Zwoeger die bezig is een extra diploma te halen.
Dat geeft dus precies aan waar de schoen wringt: de structuur van grote mantelcontracten met grote ict-dienstverleners werken niet. Deze huren het in te zetten personeel in bij een keur aan a-onderaannemers en strijken slechts de marge op. Het echte werk en de echte expertise zit bij de kleinere spelers.
Hopelijk wordt de markt van grote eindklanten, en met name de afdelingen inkoop, de ogen geopend voor deze rare constructies, die alleen maar kostenverhogend werken.
Mijn stelling: grote dienstverleners eruit levert een directe besparing van 20 procent op ict-inhuur voor de eindklant.
Onze reactie op eerder geleverd commentaar. Ook onze ervaring leert dat als je hoogwaardige en met een hoge mate van loyaliteit de belangen van je opdrachtgever bij haar klanten optimaal presteerd, zijn kennelijk de eigen concernbelangen maatgevend.
Wij zien vaak een drievoudig tarief welke de feitelijke klant dient af te rekenen. En waar is naast het accountmanagement de feitelijk toegevoegde waarde van je opdrachtgever vaak geen antwoord op kan geven.
Ons land kent inmiddels ca. 800.000 zogenaamde ZZP?rs, waarvan ca. 200.000 in de zorgsector. Schattingen in de ICT sector gaan uit van ca 350.000 specialisten.
Inderdaad: Inkopers en vooral onze overheden werken met tenders die niet toegankelijk zijn voor deze ZZP markt. Wordt het nu eens geen tijd dat de overheid deze belastingbetalende doelgroep ook eens gaat belonen met opdrachten in plaats van een tijdrovende en kostbare tenderprocedure, die per definitie altijd nog te duur uitpakt.
Wie het beter weet, mag mij corrigeren.
Een ouwe ICT rot in het vak die samen met zij collegas/partners nog steeds veel plezier heeft in zijn sector.
groet, Rene / MacKAY Management.
Tja Rene, als je het maar niet meer met een constructie als NISCO probeert…
Er gaat vanalles veranderen. Zo is UWV gestart met marktplaats.uwv.nl, specifiek gericht op ZZP-ers en uitschakeling van intermediairs.
Daarnaast is door ABN AMRO een initiatief gestart om de intermediairs vakkundig uit te schakelen. Via http://www.associates.nl kunnen zzp-ers zich registreren en opdrachtgevers kunnen op een “funda”manier selecteren. Tevens zorgt associates voor screening van de kandidaten: ze bellen naar referenties en scholen om te checken of je daadwerkelijk een diploma hebt en de genoemde werkervaring. Verder bieden ze een e-assessment om je persoonlijk profiel aan te vullen.
Associates komt beschikbaar voor alle grote opdrachtgevers en rekent slechts 2,50 euro per uur ipv 30%.
Onze klant heeft de tarieven helemaaaaal niet verlaagd en toch wil Getronics/Capgemini de OVEREENGEKOMEN tarieven verlagen. Wat een slap gedrag van sommige tussenbureau’s om deze eis zonder slag of stoot door de strot van de ZZP’ers duwen. Als de klant de tarieven nog had verlaagd dan kan ik het begrijpen.
Er is hier onder ZZP’ers veel onrust ontstaan en de klant is ook niet blij met dit rattengedrag van Capgemini en de slappe onderaanneembureau’s. Ik kan me voorstellen dat ze in de toekomst met een andere partij in zee zullen gaan.
Klaas, kijk goed naar je contract. Misschien is er sprake van eenzijdig contractbreuk; dan heb je kans dat je bij de klant direct of via een andere bureau kunt worden ingehuurd.