Een groot deel van de dienstverleners is nog in gesprek met zijn onderaannemers over een lager tarief in 2009. Atos Origin, Capgemini, Getronics, Logica en Ordina stuurden hun onderaannemers, vaak detacheringsbureaus, daartoe een brief. De dienstverleners zijn nog niet zeker of de onderaannemers akkoord gaan met de tariefsverlaging.
De meeste dienstverleners die hun onderaannemers in december 2008 vroegen om een lager tarief, zijn nog met hen in gesprek. Toen stuurden de vijf grootste ict-dienstverleners van Nederland hun onderaannemers een brief waarin zij vroegen de tarieven vanaf 1 januari 2009 te verlagen.
"We zijn in goed gesprek met onze partners", aldus een woordvoerster van Ordina. Volgens haar verschilt het per situatie of de contracten worden verlengd of niet, maar wil de dienstverlener vooral in gesprek blijven. "Het is tussen ons en onze partners. Het raakt de klant verder niet."
Ook Capgemini geeft aan nog in gesprek te zijn. "Veel onderaannemers zijn nog in het proces van verlenging. De meesten gaan met een lager tarief akkoord", schrijft een woordvoerster.
Verwacht
Atos Origin blijft bij zijn verklaring die het bedrijf eerder gaf over de verstuurde brieven. Hierin schrijft de dienstverlener dat de onderaannemers de tariefsverlaging enigszins hadden verwacht. De woordvoerder van branchegenoot Logica zegt nog geen zicht te hebben op of de onderaannemers akkoord gaan met de tariefsverlaging. "Het maakt deel uit van het normale rapportageproces. Het druppelt nu beetje bij beetje binnen. We hebben hier nog geen zicht op", zegt hij.
Atos Origin, Capgemini, Getronics, Logica en Ordina stuurden hun onderaannemers, vaak detacheerders, een brief waarin zij schreven de tarieven te willen verlagen. De onderaannemers zeggen vooral boos te zijn over de manier waarop de tariefsverlaging wordt gevraagd. Zij waren in plaats van de eenzijdige brief liever in gesprek gegaan met de dienstverleners. Ook vinden ze het toevallig dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Sommigen vragen zich af of er geen afspraken zijn gemaakt.
Volgens de ict-dienstverleners is het toeval dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Een woordvoerder van Atos Origin: "Als je goed wilt inspelen op de onzekere marktsituatie, ontkom je er niet aan om dergelijke acties te nemen. Het verbaast ons daarom niet dat onze concurrenten dit ook doen."
Mooie woorden van die dienstverleners maar het klinkt meer naar zakkenvullen en machtsmisbruik. Ik werk voor een onderaannemer die al een nieuw contract voor mij had. Komt Atos langs en zegt simpel dat die inkoop order vervangen wordt door een met een 10% lager tarief. Het is dan gewoon slikken of stikken want zo’n onderaannemer wil vaak in de toekomst nog wel zaken blijven doen.
Het lijkt er sterk op dat er gewoon nog meer marge bij Atos terecht komt. Of zou het op gaan aan de jaarlijkse loonverhoging van hun eigen personeel? Want dat gaat wel door.
Jan,
Ik zou zeggen lees dit maar eens goed: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_en_aanbod
En trouwens niemand houdt je tegen om een beter betaalde opdracht ZELF te zoeken!
Diezelfde dienstverleners onderhouden nl ook de klantcontacten en halen mantelovereenkomsten binnen, zodat jij doorgaans alleen maar even hoeft te reageren met een cvtje.
Ja ik werk voor een dienstverlener en ik heb doorgaans enorm veel last van de eenpitters, zeker in economische hoogtijdagen. Hoe vaak is het niet voorgekomen dat voor 3 euro meer elders ze hun contract opgezegd? Natuurlijk zijn ze gelukkig niet allemaal hetzelfde, en hebben velen wel begrip voor de verlaging omdat ze ook weten dat als er meer tariefsruimte is of komt daar ook zij van gaan profiteren.
Dus ik zou zeggen, niet klagen maar ZOEKEN!! Of gewoon blij wezen dat je uberhaupt nog een plekje hebt, want ze zijn erg schaars aan het worden!! Sterker nog, ik denk dat hier genoeg freelancers aanwezig zijn die je plekje willen overnemen tegen je nieuwe tarief!!!