Een groot deel van de dienstverleners is nog in gesprek met zijn onderaannemers over een lager tarief in 2009. Atos Origin, Capgemini, Getronics, Logica en Ordina stuurden hun onderaannemers, vaak detacheringsbureaus, daartoe een brief. De dienstverleners zijn nog niet zeker of de onderaannemers akkoord gaan met de tariefsverlaging.
De meeste dienstverleners die hun onderaannemers in december 2008 vroegen om een lager tarief, zijn nog met hen in gesprek. Toen stuurden de vijf grootste ict-dienstverleners van Nederland hun onderaannemers een brief waarin zij vroegen de tarieven vanaf 1 januari 2009 te verlagen.
"We zijn in goed gesprek met onze partners", aldus een woordvoerster van Ordina. Volgens haar verschilt het per situatie of de contracten worden verlengd of niet, maar wil de dienstverlener vooral in gesprek blijven. "Het is tussen ons en onze partners. Het raakt de klant verder niet."
Ook Capgemini geeft aan nog in gesprek te zijn. "Veel onderaannemers zijn nog in het proces van verlenging. De meesten gaan met een lager tarief akkoord", schrijft een woordvoerster.
Verwacht
Atos Origin blijft bij zijn verklaring die het bedrijf eerder gaf over de verstuurde brieven. Hierin schrijft de dienstverlener dat de onderaannemers de tariefsverlaging enigszins hadden verwacht. De woordvoerder van branchegenoot Logica zegt nog geen zicht te hebben op of de onderaannemers akkoord gaan met de tariefsverlaging. "Het maakt deel uit van het normale rapportageproces. Het druppelt nu beetje bij beetje binnen. We hebben hier nog geen zicht op", zegt hij.
Atos Origin, Capgemini, Getronics, Logica en Ordina stuurden hun onderaannemers, vaak detacheerders, een brief waarin zij schreven de tarieven te willen verlagen. De onderaannemers zeggen vooral boos te zijn over de manier waarop de tariefsverlaging wordt gevraagd. Zij waren in plaats van de eenzijdige brief liever in gesprek gegaan met de dienstverleners. Ook vinden ze het toevallig dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Sommigen vragen zich af of er geen afspraken zijn gemaakt.
Volgens de ict-dienstverleners is het toeval dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Een woordvoerder van Atos Origin: "Als je goed wilt inspelen op de onzekere marktsituatie, ontkom je er niet aan om dergelijke acties te nemen. Het verbaast ons daarom niet dat onze concurrenten dit ook doen."