Menig werkgever hield zich in 2008 bezig met het geven van opleidingen en cursussen. Ook het uitdelen van cadeaus bleef een populair middel om ict'ers te werven. Computable zet enkele opvallende wervingsmethoden op een rij.
Het was het jaar van de wervingsacties. Het tekort aan ict'ers is groot en werkgevers probeerden van alles om automatiseerders te trekken. Ook hogescholen en universiteiten startten in 2008 campagnes om meer ict-studenten te lokken.
QNH: solliciteren in een vliegtuig
QNH, een dienstverlener die zich onder andere bezighoudt met communicatie en ict, hield sollicitatiegesprekken in een vliegtuig. De werkgever deed dat ‘bijvoorbeeld tijdens een privé-vlucht met de directie naar Texel of Ameland', aldus de website. "De luchtvaart is een terugkerend thema binnen ons bedrijf", zegt Clemens Huis in 't Veld, directeur infrastructure services bij de dienstverlener. "‘QNH' is een luchtvaartterm en ik heb veel collega's die vliegenier zijn. Daarom is de wervingsactie niet zomaar een stunt, maar iets wat bij ons past."
Getronics Consulting: werven in de sneeuw
Getronics Consulting organiseerde een snowboard-evenement voor toekomstige werknemers. Het bedrijf zoekt ITIL- en Prince2-specialisten. Tijdens de bijeenkomst in Snowworld Zoetermeer ging de werkgever ook op zoek naar technisch specialisten met een hbo-niveau.
Hogeschool Utrecht: gamen voor ict’ers
Hogeschool Utrecht probeerde ict-studenten te werven via de serious game ‘Find the Code'. Ook willen de bedenkers van het spel de inhoud en diversiteit van ict-opleidingen laten zien en duidelijk maken en weergeven over welke vaardigheden automatiseerders moeten beschikken. De spelprestaties geven een studiekeuzeadvies.
Met het spel moeten aankomend studenten de rol van ict'ers in de maatschappij leren begrijpen. De campagne werd door het Interstedelijk Studenten Overleg benoemd tot beste wervingscampagne van het jaar.
Calco IT: auto uitzoeken
Ook de ‘cliché-wervingsactie' was in 2008 nog niet van het toneel verdwenen: automatiseerder Calco IT probeerde het met de leaseauto. ‘U heeft het voor het uitzoeken', adverteerde het bedrijf in een landelijk dagblad.
Accenture: Studeren in Nice
Tot slot deden ook luxe opleidingen het goed. Volgens diverse werkgevers is het een mes dat aan twee kanten snijdt: het is een manier om nieuw personeel te trekken én de werkgever profiteert van de kennis die de nieuwe werknemers opdoen. Accenture is een van die werkgevers. Het bedrijf stuurde 25 startende ict'ers per vliegtuig naar Nice om daar masterclasses over technologie te volgen.
Ik kan alleen maar zeggen: “Zoekende ICT’ers, trap niet in dit soort lokkertjes! Kijk serieus naar de primaire, secundaire en eventueel tertaire arbeidsvoorwaarden. Een tripje naar een luxe oord klinkt aantrekkelijk, maar bedenk je wel dat het geld ergens vandaan komt. Een besparing op dit soort ‘uitjes’ had ook je salarisverhoging kunnen zijn!”