De verkiezingen in Amerika waren de afgelopen maanden het gesprek van de dag. Nu bekend is dat Obama de winnaar is, haalt de wereld opgelucht adem. Er gloort hoop aan de horizon en mogelijk is zelfs de wereldvrede binnen handbereik. Obama heeft hoopvolle verwachtingen gewekt die hij, ook naar eigen zeggen, niet in één klap kan waarmaken. Hij heeft veel tijd nodig om alle beloftes te realiseren en waarschijnlijk ook heel veel steun van het parlement. Maar de kans dat Obama een betere omgeving creëert voor mens en milieu is zeer reëel.
Kiezen voor een nieuwe president kost in de VS geen hoofdbrekens. Je bent geregistreerd als democraat of als republikein en brengt dienovereenkomstig je stem uit. De verschillen zijn niet enorm, maar meestal is wel duidelijk waar de scheidslijnen liggen. Er zijn slechts twee partijen om uit te kiezen. Voor een land waar achttien verschillende soorten water in de buurtsuper liggen, lijkt dat een beetje gek, maar het aanbod van twee politieke partijen schept wel duidelijkheid.
Die duidelijkheid zullen veel resellers soms missen bij het kiezen van een leverancier. Ze kijken waarschijnlijk naar de beste marges, de verwachtingen over innovatie en de beloftes aan de klant. Dan nog blijft er voldoende keuze. Net als in Amerika blijft het echter afwachten wat er werkelijk gerealiseerd wordt. Kiest u dan voor het bedrijf dat de grootste naamsbekendheid heeft en de mooiste aanbiedingen? Of voor het bedrijf dat zegt actief mee te denken over lastige vraagstukken bij klanten? Vandaag de dag wordt een bedrijf geëvalueerd op resultaten die verder reiken dan het maken van winst. Maatschappelijke verantwoordelijkheid, interne cultuur en beleidsmatige zorg voor het milieu wegen tegenwoordig minstens zo zwaar mee. Geldt dit ook voor u als reseller, kijk dan eens hoe betrokken uw leverancier werkelijk is bij mens en milieu.
Een juiste weg om te evalueren welk bedrijf bij u past is om te onderzoeken waar de leverancier voor staat. Kijk bijvoorbeeld of de leverancier wel een MVO-predicaat bezit. Hoe de terugname en verwerking van verouderde apparatuur geregeld is. En of medewerkers werken met liefde voor de zaak. Natuurlijk leest u nauwkeurig de kleine lettertjes van de SLA die de leverancier u aanbiedt. Dat maakt de zaken duidelijk. Eigenlijk moet u diezelfde eisen echter stellen aan de menselijke kant. De Nederlandse reseller is gezegend met een enorm aanbod van leveranciers. Zorg dat u geen beslissing hoeft te nemen gebaseerd op hoge verwachtingen of spannende beloftes. Of nog erger, op uiterlijkheden, zoals de glimlach van Obama, of de blauwe ogen van McCain.
Wilco van Bezooijen van Ricoh