Hogescholen Windesheim en Stenden starten een nieuwe opleiding om innovatie in het onderwijs te stimuleren. De Master ‘Learning & Innovation Sustainable Educational Change' is daartoe onder andere verbonden met het lectoraat Ict.
Met de opleiding Master of Learning & Innovation beogen de hogescholen Windesheim en Stenden de innovatiecapaciteit van scholen te vergroten. De opleiding richt zich op leraren in primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs.
Innovatie en Ict zijn twee van de zes lectoraten waarmee de opleiding is verbonden. Niet voor niets, volgens Ad Slot van Hogeschool Windesheim, die medeverantwoordelijk is voor de masteropleiding. "Deze opleiding is bedoeld voor docenten die onderwijsvernieuwing door moeten voeren binnen hun school. Ict speelt daarin een belangrijke rol. Ict-kennis is hard nodig wanneer je veranderingen in het onderwijssysteem wilt doorvoeren. Ict kan het middel zijn om een doel te bereiken, maar het kan ook onderdeel uitmaken van de visie van een school en de lesmethode."
Verandermanagement
Naast ict en innovatie vormen de theorie van verandermanagement en communicatie belangrijke onderdelen van de opleiding. Slot: "Het lesprogramma geeft de leraren deskundigheid op het gebied van veranderingsmanagement in de breedste zin van het woord."
Afgestudeerde Masters of Learning & Innovation moeten in staat zijn om zowel de inhoudelijke als de procesmatige kant van vernieuwingen te initiëren, ontwikkelen en realiseren. Leraren met deze mastertitel zouden moeten bijdragen aan een innovatiegerichte cultuur binnen hun school. De eerste lichting studenten start in september 2009.