De 'Generieke berichtenbox' voor burgers en bedrijven kan alleen worden gebruikt voor communicatie met de overheid. Het is geen e-mailomgeving om te mailen met bijvoorbeeld de buurman. Toch hoeven bedrijven en burgers niet nog een e-mailbox in de gaten te houden. Zij worden op de hoogte gesteld als een bericht in de box verschijnt.
De 'Generieke berichtenbox', waar burgers en bedrijven persoonlijke overheidsberichten kunnen lezen, is geen e-mailbox. Hij is alleen bedoeld voor communicatie van en vanuit de overheid. "Het is niet bedoeld om mailtjes naar je buurman te sturen", zegt projectleider Sjoerd Cohen.
De berichtenbox is een project van ICTU. De RDW (Dienst voor het Wegverkeer) is nauw betrokken bij de ontwikkeling. De box is een samenvoeging van verschillende berichtenboxen die de overheid al gebruikt. De Berichtenbox voor bedrijven, opgezet in het kader van de Europese dienstenrichtlijn, en de Berichtenbox die is gekoppeld aan MijnOverheid.nl, worden samengevoegd in de Generieke berichtenbox. "Er is nu al veel gerealiseerd. We kunnen veel hergebruiken van wat er nu is", zegt Cohen. Hij denkt daarom dat het project volgend jaar al in gebruik kan worden genomen.
Tussenweg
Overheidsinstellingen kunnen de Generieke berichtenbox gebruiken om berichten naar de burger of een bedrijf te sturen. "Een Gmail-adres bijvoorbeeld is hier niet geschikt voor. Een instelling kan niet controleren of ze wel met de juiste persoon te maken hebben", zegt de projectleider. Daarnaast denkt Cohen dat het voor een gemeente of andere overheidsinstelling onwerkbaar is om zestien miljoen e-mailadressen te beheren. "Nu kunnen ze kijken naar het Burger Service Nummer (BSN) en de burger of het bedrijf kan zelf een koppeling maken naar de privémail. Dit is een tussenweg tussen mailen naar een centraal punt, maar de burger zelf wel de controle laten houden."
Toch is het de bedoeling dat burgers niet nog een e-mailbox in de gaten hoeven te houden. Als een bericht door een overheidsinstelling wordt verstuurd, dan komt een notificatie naar een eerder opgegeven e-mailadres. "Maar een burger kan het bericht pas bekijken als met de DigiD-code is ingelogd." De Generieke berichtenbox funtioneert dus in een goed beveiligde omgeving.
Onsloten
Het belangrijkste wat nu nog moet gebeuren, is dat de Berichtenbox of de toegang daartoe wordt ontsloten op verschillende websites. Een bedrijf moet dan vanaf de site van de gemeente of de site van de RDW (Dienst voor het Wegverkeer) naar dezelfde berichtenbox kunnen gaan. "Dat stelt wel behoefte aan een webomgeving", zegt Cohen.
Hij erkent dat niet elke overheidsinstelling momenteel zover is. "Maar de behoefte is er wel. Voorlopig kunnen we dan bedrijven ook naar het portaal doorverwijzen van de Generieke Berichtenbox, alwaar ze kunnen inloggen. Het gaat erom dat de box makkelijk te vinden is."
In juli 2009 moeten de eerste resultaten er zijn. Dan moeten burgers en bedrijven via allerlei overheidswebsites toegang hebben tot de Berichtenbox. Voor de ontwikkeling is 950.000 euro beschikbaar. De gemeenschappelijke beheerorganisatie (GBO) van de overheid moet de Berichtenbox uiteindelijk gaan beheren. "Wat betreft opslag is er rekening mee gehouden dat het ruimschoots opgeschaald kan worden."
Het wordt er allemaal nog weer overzichtelijker op…. Beseft het ICTU wel hoeveel van die “generieke berichtenboxen” veel mensen al hebben? Denk maar ‘ns aan Hyves, LinkedIn etc. Het is de ontsluiting van zo’n berichteninbox die het succes of falen bepaalt.
Kortom: ik hoop dat je volledige berichten kunt laten doorsturen i.p.v. alleen een notificatie. En zullen ze bij het ICTU wel eens van RSS hebben gehoord?
Ik heb al een email adres, waarmee de overheid met mij kan communiceren.
Roel> Ik heb begrepen dat dit reeds binnen de scope van het project ligt. Had nav het vorige bericht reeds vragen gesteld en heb het idee dat ze goed rekening houden met de gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit voor de gebruiker. (en dat is verfrissend voor een overheidsproject)
Ik krijg eens in de zoveel jaar een brief van de gemeente dat mijn paspoort bijna is verlopen. Compleet met informatie die je nodig hebt voor de vernieuwing.
Gewoon per post in mijn brievenbus!
Ideaal, geen mailboxen die ik in de gaten moet houden (en actueel, stel je voor, elke keer als ik van mobiel nummer wijzig moet ik naar het stadhuis!)