Hoewel Unit 4 Agresso-directeur Chris Ouwinga eerder in Computable aankondigde door de recessie meer flexibele krachten in te zetten, ziet de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) een tegengestelde tendens. Gedetacheerden vliegen er bij de meeste ict-bedrijven juist uit.
De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) ziet de vraag naar tijdelijke krachten niet stijgen. Het voornemen van Unit 4 Agresso om door de inzet van flexibele krachten de recessie buiten de deur te houden, vindt geen navolging. "Door de recessie vliegen gedetacheerden er juist als eerste uit bij de meeste ict-bedrijven", zegt Remco Icke, woordvoerder van de ABU. "Huurkrachten worden even geparkeerd. Dit is echter kortetermijnplanning van bedrijven. Organisaties anticiperen deels emotioneel op de huidige situatie. Ik verwacht dat de markt voor gedetacheerden snel weer aantrekt. Volgend jaar moeten de ict-systemen weer onderhouden worden en dit wordt vaak uitbesteed."
Ook FNV Bondgenoten vindt het voorgenomen beleid van Unit4Agresso geen teken van de recessie. Volgens een woordvoerder van de vakbond is er al langere tijd een trend dat bedrijven veel flexibele krachten inhuren. "Bedrijven willen zo flexibel mogelijk zijn, ook in de ict-sector. Naar onze smaak hebben veel bedrijven al een te grote flexibele schil."
ZZP’ers
Volgens Icke werken in de ict-sector veel zzp'ers. "Die worden nu ook getroffen. Maar die groep weet zichzelf wel te redden. Een goede ict-specialist komt makkelijk aan een nieuwe opdracht." De enige groep waarvoor hij problemen ziet ontstaan, zijn de ongeschoolden. "Er is dynamiek op de arbeidsmarkt. Maar voor alle gediplomeerden, van vmbo'ers tot hbo'ers, zijn er goede perspectieven, het gaat niet alleen om de hogere functies. Deze inschatting maken wij door te kijken naar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Er is altijd vraag naar SAP-consultants, maar ook programmeurs en systeembeheerders blijven gewild."
Volgens Icke spelen verschillende factoren een rol. "We signaleren al lang een chronisch tekort aan ict'ers. De recessie zorgt nu echter voor een vreemde situatie. Aan de ene kant willen bedrijven bezuinigen en mensen kwijt, maar aan de andere kant blijft het tekort aan ict'ers bestaan. Bovendien zorgt de vergrijzing de komende jaren voor alleen al een vervangingsvraag naar ict'ers van veertig tot vijftig procent dus het tekort wordt alleen maar groter."
Dan lees ik in de krant dat Gerrit Zalm zich vooral druk maakt over de cultuurverschillen tussen ABN AMRO en Fortis. Waar ik, als ICT recruiter, mij dan vooral mee bezig houdt is hoe men denkt de wederzijdse ICT spaghetti in elkaar te kunnen breien.
De arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door een (technische) ICT schaarste. Een middleware developer met JAVA & PERL was vorig jaar al moeilijk te vinden en ik ben van mening dat dit volgend jaar niet anders zal zijn.
Deloitte snijdt een hele technische ICT tak weg. 50 man op straat met een flinke oprotpremie op zak. Allen hebben voor kerst weer een nieuwe baan. Het zou mij niets verbazen als meer dan de helft volgend jaar als ZZP-er wordt ingehuurd vanwege allerlei (technische)ICT onderhoudscontracten. De Unix systeembeheerder met Siebel ervaring zit volgend jaar namelijk echt niet werkeloos thuis.
Laat je als Technisch ICT-er niet gek maken. Je was al gewild en als je skills, opleidingen en ervaringen in orde zijn, en met je werkmentaliteit is ook niets mis, dan zal 2009 ook voor jou een goed jaar zijn. Meer dan ooit zal de tweedeling op de arbeidsmarkt zichtbaar worden. Zit je aan de goede kant, dan zal juist vanwege kostenbesparende innovaties, veelvuldig de oplossing in ICT gezocht worden.
Geheel eens met de stelling van Rob van Elburg. Als eindverantwoordelijke voor I&A binnen de gemeente Eindhoven voorzien ik in 2008 een sterke toename van de ICT investeringen op het gebied dienstverlening. De mensen om dit mede mogelijk te maken zullen wij, conform de regels van Europa, ook voor een belangrijk deel moeten aantrekken vanuit de markt omdat onze eigen mensen de handen vol hebben de aldanniet wettelijke verplichtingen en aanpassingen in bestaande systemen door te voeren.
Ook als Unix-specialist kan ik alleen maar concluderen dat dit artikel voor ons ’type specialisten’ niet echt geldt.
Bedrijven zijn jaren bezig om mensen binnen te halen en te houden. Wij zien alleen expansie op dit gebied. Ik zie het nog niet gebeuren dat onze detachering de mist in gaat…
Echt goede ict-er hoeven zich niet druk te maken.
Mensen met echte ervaring (en gen papieren certificaten) komen altijd aan de salg, simpelweg mdat ze geleerd hebben hoe ict echt voor je bedrijf kan werken.
Echter, wat ik al eerder afgaf in mijn reacties zie ik hier – anno 2008 – dus gewoon keiharde realiteit worden. De samenleving verhard en het ICT Hire & Fire scenario doet haar intrede. ICT Services on Demand voor “de klanten” en steeds meet “Human ict skills on Demand” voor ictbedrijven.
Levenslange arbeids-relatie tot aan je ict_pensioen zijn (of worden) een hoax en iedereen mag voor haar/zijn eigen hachie gaan zorgen.
Vadertje Staat is ook steeds meer en meer bezig om je als nederlander “zelfstandiger” te maken (denk hierbij maar aan mogelijk ziektenkosten verzekerings teruggave vorig jaar 255, eurie ennu al een verplicht eigen risicio van 155 euro voelt u ‘m (vooral in de portemonee). De uitkleding, ontmanteling van de verzorgingsstaat is al een feit
Het valt me op dat deze (hrm) trend gelijk loopt met de ontwikkelingen in de ict industrie,
Vroeger had je een main-frame(bedrijf) met domme terminals(werknemers)
Nu transformeert het (hrm) landschap naar een “cloud-model” of “ubiqous computing” (zwermen van gelijkwaardige! aanbieders en vragers van ict diensten)
Daarom de tip voor alle ict-ers (v/m)
Zorg voor jezelf, en transformeer je denken in een service related model met als kern vragen
– Wat kan ik voor een bedrijf betekenen?
– Wat kan een bedrijf voor mij betekenen? (ja tweerichtings verkeer!)
– Hoelang gaat deze (tijdelijke) samenwerking duren?
– Hou ik er zelf ook genoeg aan over?
Bouw vooral een netwerk op van mensen waarmee je samen kunt werken om elkaar aan werk te helpen.
Vroeg of laat zijn we allemaal klant & leverancier van en voor elkaar… like yin/yang maar dan wel op gelijkwaardige basis!
Happy X-mas en een communicatief en gezond 2009!