Dienstverlener Ordina wil zo min mogelijk mensen gedwongen ontslaan en wil daarom zoveel mogelijk externen vervangen door eigen mensen. De dienstverlener gaat 350 banen schrappen. Daarvan is eenderde overhead. De overige tweederde zijn waarschijnlijk ict'ers of ict-consultants die gedetacheerd zijn.
Ict-dienstverlener Ordina wil zijn inhuurkrachten vervangen door eigen personeel. Algemeen directeur Ronald Kasteel hoopt zo het aantal gedwongen ontslagen bij het bedrijf te beperken. De dienstverlener gaat 350 arbeidsplaatsen schrappen, waarvan ongeveer eenderde overhead is: managers en ondersteunende diensten. De overige 240 functies betreffen ict'ers en ict-consultants.
"Bij veel bedrijven gaat het niet goed. En wij worden daar als dienstverlener door geraakt", zegt Kasteel. De dienstverlener doet onder andere zaken met financiële instellingen. Dat deed het onder andere met zijn activiteiten van business process outsourcing (bpo). Van deze activiteiten maakte Ordina onlangs bekend ermee te stoppen. Toch zegt Kasteel dat dit losstaat van deze maatregelen. "Er zijn voor het bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met bpo verschillende mogelijkheden: verkopen, in delen verkopen of de systemen en diensten teruggeven aan de klant. De plannen hiervoor maken we in maart tijdens de jaarcijfers bekend."
Ontslagen bij detachering
De dienstverlener gaf eerder al aan zich te willen richten op langetermijncontracten. Kasteel heeft vertrouwen dat dit in 2009 gaat lukken. Onlangs sloot de dienstverlener een contract met KPN voor het beheer van de webapplicaties. Ook zegt de ceo dat er een aantal opdrachten uitstaan waarvan de kans groot is dat de dienstverlener ze binnenhaalt.
Volgens Kasteel is de kans groot dat de ontslagen gaan vallen in de divisies die zich bezig houden met detachering. Hij verwacht dat er nog meer dienstverleners zullen volgen waar ontslagen zullen vallen. "Wij zijn de eerste, dat waren we in 2001 ook. Kijkend naar de historie verwacht ik dat er nog meer bedrijven volgen."
Onderaannemers
Ordina heeft net als de andere vier grote Nederlandse dienstverleners een brief gestuurd naar zijn onderaannemers. Hierin vraagt de dienstverlener de leveranciers de tarieven met minimaal tien procent te verlagen.
Dit lijk mij een kansloze missie van Ordina.
De ingehuurde ICT’ers die bij de opdrachtgevers zijn ingezet, hebben daar inmiddels een schat aan kennis en ervaring opgedaan van de omgeving die zij moeten beheren of ontwikkelen. Deze mensen kun je niet zomaar even vervangen door een prutser die bij Ordina vandaan komt. Wat denken die lui eigenlijk wel niet. En dan nog maar niet te speken over de enorme marges die Ordina maakt op inhuur ICT’ers of ZZP’ers.
Des te meer reden voor goede ICT’ers te kiezen voor kleine bedrijven die ook echt toegevoegde waarde hebben. Kennis en vooral aandacht. Aandacht voor zowel de opdrachtgever als de ICT’er zelf.
Cheers
@Frits:
Helemaal mee eens. Daarbij komt nog: als Ordina ‘zomaar’ een ZZP’er bij een eindklant wil vervangen door een eigen Ordina interne (die prutser dus), die eindklant daar allesbehalve blij mee zal zijn, of – beter nog – dat niet accepteert. Het imago van Ordina, wat op zich al niet denderend is, zal daardoor sowieso schade oplopen…