Getronics vraagt zijn onderaannemers het tarief te verlagen. Dan hebben de vijf grootste dienstverleners van Nederland hun onderaannemers gevraagd om een lager tarief. Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina hebben dat al gedaan via een brief.
Ook ict-dienstverlener Getronics wil dat onderaannemers de tarieven verlagen. Het bedrijf heeft ongeveer twintig leveranciers een brief gestuurd waarin zij zeggen dat ze geen verhoging van de tarieven accepteren. Het gaat om detacheerders die zaken doen met Getronics Consulting.
Een woordvoerder verwacht dat er nog een brief wordt gestuurd aan de onderaannemers voor een tariefsverlaging. "Het percentage dat Getronics hanteert is nog niet bekend." De dienstverlener overlegt hier eerst over met zijn leveranciers, voordat het tarief bekend wordt gemaakt.
Klanten vragen erom
De ict-dienstverlener zegt dat klanten om een lager tarief. "De maatregel is ingegeven door kostenreductieprogramma's bij onze klanten, die Getronics Consulting hebben gevraagd de tarieven voor 2009 neerwaarts aan te passen."
Getronics is de vijfde dienstverlener die zijn onderaannemers vraagt de tarieven te verlagen. Ook Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina stuurden hun leveranciers al een brief waarin zij vragen de tarieven te verlagen. IBM ontkent noch bevestigt een brief te hebben gestuurd. Volgens de ict-dienstverleners vragen de klanten om een lager tarief.
Boos
De onderaannemers zijn vooral boos over de manier waarop de tariefsverlaging wordt gevraagd. Zij waren in plaats van de eenzijdige brief liever in gesprek gegaan met de dienstverleners. Ook vinden ze het toevallig dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Sommigen vragen zich af of er geen afspraken zijn gemaakt.
Volgens de ict-dienstverleners is het toeval dat de brieven gelijktijdig zijn verstuurd. Een woordvoerder van Atos Origin: "Als je goed wilt inspelen op de onzekere marktsituatie, ontkom je er niet aan om dergelijke acties te nemen. Het verbaast ons daarom niet dat onze concurrenten dit ook doen."
Dit riekt naar collectieve chantage van de onderaannemers…
@Michel: Nee hoor, het is geheel toevallig, echt waar, toeval zeg ik. Ja ja.
Welke klant vraagt erom? De bakker op de hoek?
In de meeste gevallen zijn er met de grote klanten langdurige mantelovereenkomsten afgesloten…
Er moet zeker geld verzameld worden om de oprotpremies van de vertrekkende bestuurders te kunnen betalen!
Het begint al aardig een paradepaadje te worden bij de redactie van Computable. Lekker schoppen tegen ‘dienstverleners’. Heb je er wel eens aangedacht dat ook daar gewoon goede ICT’ers werken, maar alleen voor wat meer zekerheid en gemak gaan. Ieder z’n eigen keuze met de voor- en nadelen. Erg makkelijk scoren zo!
Nou, er schijnen bij Atos Origin ook andere briefjes in omloop te zijn. Mensen hoeven niet meer terug te komen, voor deze groep mensen heeft de directie een paar miljoen opzij gezet. Wat een leuke kerstgeschenk. Blijkbaar willen bepaalde managers hun bonus halen voor dit jaar.
@Frans; Zekerheid? Welke zekerheid? De zekerheid dat als de kwartaalcijfers een keer iets minder zijn dat je op de WW bent aangewezen?
Ook KPN verlangt dat kleinere, non preferred suppliers, de tarieven verlagen met liefst 20 procent. Dit blijkt uit een brief die vandaag verstuurd is.
Onderaannemers/ZZP’ers, zorg dat je tarief onder het tarief van de Big 5 zit en je kwaliteit en service hoger is. Moet niet zo moeilijk zijn 😉
Dan lost dit probleem zichzelf op.
De grote spelers moeten nu alles uit de kast halen om de grote schare bankzitters ‘weg te zetten’.
Het lijkt mij een veel beter idee om voor deze eigen groep een tariefsverlaging door te voeren.
Zelf kreeg ik een verzoek om 7procent in te leveren.
De klant wist helemaal nergens van.
Beetje goede sier maken met de marge van andere partijen…
“Klanten vragen erom”
– Gaan de benzineprijzen omlaag als ik er behoefte aan heb?
– Krijg ik belastingverlaging als het mij even economisch tegen zit?
– Mag ik minder aflossen deze maand omdat het economisch slechter gaat in de wereld?
Wat ik niet snap, waarom zou je dan als ict – dienstverlener gaan zakken met je prijzen als je klanten dit vragen? Je eigen kosten worden er ook niet minder om
@Rob
Das idd ook nog een mogelijkheid.. De kredietcrisis gebruiken als verkapt re-organisatie instrument.
Dan kun je ‘de economie’ de schuld geven i.p.v. op tijd je de hand in eigen boezem steken.