Ik was vorige week bij Media Markt. Ik wilde een high-definition lcd plasma flatscreen tv of iets dat er op lijkt. Er stonden er heel veel. Op een gegeven moment komt de verkoper bij me staan en gaat een mooi scherm aanprijzen.
Als de verkoper ziet dat ik interesse heb, zegt hij: omdat u het bent krijgt u bij deze tv twintig procent korting. Ik zeg: hoezo, omdat ik het ben? Denk je dat ik het niet kan betalen? Dat is dat namelijk wel vaak de reden dat je korting krijgt, omdat ze precies weten wat jij wilt en kunt betalen. De tijd dat een product kostprijs plus was is allang voorbij. Tenzij het door kinderen gefabriceerd kleding uit China is dan geldt nog steeds kostprijs plus.
Ook in de ict is het weer prijzenslag. Grote ict-dienstverleners sturen hun onderaannemers brieven dat de prijs omlaag moet. En blijkbaar kan het. Blijkbaar weten de hoofdaannemers dat er nog genoeg aan de strijkstok zit. Een strijkstok waar ze zelf nog het meeste van afhalen.
Ook een fikse korting
Ik zou als ik de klant was de hoofdaannemers ook een brief sturen met de vraag voor een fikse korting. Dit is trouwens altijd een goed idee. Elk jaar in plaats van een kerstkaart een brief sturen met een verzoek dat de prijs omlaag moet. Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuw tarief.
Overigens heb de tv bij de Media Markt gewoon gekocht met korting uiteraard want ik ben toch niet gek! Alhoewel ik thuis voor de buis alweer spijt had en al helemaal toen mijn vrouw naar de tv keek en zei: ik zie het al, de aanbieding was weer scherper dan het beeld.
Vreemd verhaal. Een beetje ICT’er doet eerst z’n huiswerk op (prijs)vergelijkingssites en constateert dan dat MM/Saturn in de regel na ‘korting’ nog lang niet het goedkoopst is. “Ik ben toch wel gek”-stickers kun je bij veel klanten daar opplakken.
Hahahah… + 1 voor mevrouw Spoelstra.