Hoewel sociale netwerken en software de marketing- en internetstrategie van veel bedrijven bepalen, begrijpen weinig HR-organisaties hoeveel effect deze hebben op het imago van bedrijven. Volgens onderzoeksbureau Gartner zouden bedrijven beter moeten begrijpen en doorgronden wat er op sociale netwerken over hen gezegd wordt.
Volgens onderzoeksbureau Gartner is het belangrijk dat organisaties zich realiseren dat sociale netwerken en software het wervingslandschap veranderen en dat zij hun werving- en selectie hierop aanpassen. Gartner stelt dat bedrijven die hun bedrijfsimago niet op orde hebben in 2011 moeilijk nieuw talent aan zullen kunnen trekken.
Bedrijven investeren veel in de inzet van marketing- en verkoopstrategiën voor sociale software. In 2010 voorspelt Gartner dat meer dan 60 procent van de Fortune 1000 bedrijven met een website ook een bepaalde vorm van een community hebben, die gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden. Hierin liggen HR-organisaties volgens Gartner echter achter op andere bedrijven.
Online imago
Gartner waarschuwt HR-organisaties dat het voor kandidaten steeds makkelijker wordt om een kijkje binnen een organisatie te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door via LinkedIn, Facebook of XING contact te leggen met oud-werknemers en werknemers van een organisatie.
Organisaties moeten daarom beter bijhouden wat er op diverse forums en binnen communities over hun gezegd wordt en dit vergelijken met wat er over concurrenten en collega-bedrijven geschreven wordt. Het is belangrijk om het online imago van de organisatie te verbeteren. Ook moeten bedrijven erop voorbereid zijn dat kandidaten veel meer weten over de organisatie waar zij solliciteren dan vroeger.
Ik ben blij dat het mogelijk is om via bijvoorbeeld LinkedIn eerst in contact te komen met mensen die ergens werken.
– Zo kun je van te voren weten waar je aan toe bent,of de sfeer echt zo goed is als HRM vertelt in de wervingstekst, waarmee de mensen bezig zijn.
– Zo kun je je als sollicitant of mogelijk business partner goed voorbereiden op ‘de andere partij’, nog voordat je business wilt gaan doen.
Aan de andere kant geeft het HRM afdelingen ook de kans om potentiele sollicitaten te (laten) screenen.
Aan de andere kant geeft het de HRM afdeling van een bedrijf ook de mogelijkheid ‘feedback te oogsten’ over hun eigen bedrijfsomstandigheden, doordat mensen op internet zich (wel durven) uiten. (zonder bang te zijn om hun baan kwijt te raken)
En de HRM afdeling die hier bewust meer werkt, kan er ook haar voordeel uit halen. LinkedIn als onderdeel van je communicatie strategie naar de personeelsmarkt.
Al met al een mooie positieve ontwikkeling die zowel mens als bedrijf de kans geeft
– om met elkaar in contact te komen,
– te leren van elkaar en daardoor naar elkaar toe groeien.
Naast het feit dat Gartner mijns inziens terecht constateert dat HR organisaties nauwelijks in de gaten hebben hoe hun bedrijfsimago wordt beinvloed door sociale netwerken, zouden ze ook eens moeten kijken hoe ze sociale netwerken juist op een positieve manier zouden kunnen gebruiken, voor het werven van mensen bijvoorbeeld.
De nieuwe ‘social media’ werknemers weten tegenwoordig, door handig internet speurwerk, veel meer over het bedrijf waar ze solliciteren dan in het verleden. De keuze voor een werkgever wordt van te voren bepaalt, er is geen tweede kans voor deze bedrijven. Juist door de kracht van sociale netwerken te benutten in het wervingstraject kan het bedrijfsimago verbeteren. HR organisaties zouden meer oog moeten hebben voor sociale netwerken en de manier waarop zij zich binnen deze netwerken profileren. Kortom, zij moeten over hun angsten heen stappen en de mogelijkheden omarmen.