Verstandsvirtualisatie leidt tot rendementsvirtualisatie. Vele virtualisatieprojecten leveren uiteindelijk niet op wat er vooraf van werd verwacht, met name op het gebied van server based computing en softwarevirtualisatie. Investeringen in uitdagende projecten worden uiteindelijk onvoldoende terugverdiend. Wat is er nodig voor een echt succesverhaal?
Voor een beslisser annex budgethouder is er niets bijzonders aan virtualisatie. Net als bij andere keuzes die je maakt heb je keuze uit een groot aantal producten, die door de betreffende leveranciers en dealers worden aanbevolen. Verkopers informeren je over voordelen in het algemeen alsof ze ook gelden voor jouw specifieke situatie. Nadelen? Weinig kans dat je ze allemaal overziet.
Om je heen heb je een aantal adviseurs met verschillende interesses, belangen en achtergronden. Er zijn techneuten die je alom vertellen hoe vooruitstrevend de technologie is, hoe mooi ze het vinden, hoe graag ze ermee willen werken en hoe leuk de uitdaging wordt om het te implementeren. Dan heb je functionele mensen die het prachtig vinden als de algemene voordelen allemaal waarheid zouden worden en je hebt mensen die bij voorbaat weerstand bieden tegen elke verandering. Zo krijg je vele gekleurde adviezen en heb je nog altijd geen totaalbeeld van de specifieke voor- en nadelen. Laat staan dat je een goede inschatting kunt maken van de impact op je organisatie en de bedrijfsbrede gevolgen. Neem je een risico of pak je een kans?
Afwachten is een optie. Je kunt kijken hoe groen het gras bij de buren wordt en dan pas een besluit nemen. Het voelt veilig, maar geeft de situatie bij de buren wel een representatieve vergelijking?
Ongeacht of je wacht op de kleur van het gras bij de buren, een zorgvuldige selectie blijft van belang. Een aantal basisregels om de kans op succes te maximaliseren:
* Vaar niet blind op een enkel verkoop- of marketingverhaal. Een verkoper heeft direct belang bij de verkoop van een specifiek product. Natuurlijk worden de voordelen extra belicht, dat geldt ook voor nadelen van concurrerende producten. Je kunt er pas echt op vertrouwen als een onafhankelijk adviseur of concurrerende leverancier hetzelfde vertelt.
* Maak een proefrit. Laat de leverancier aantonen dat genoemde voordelen echt van toepassing zijn in de specifieke omgeving.
* Verdeel en heers. Vraag een concurrerende leverancier ook om een proefrit. Geef aanbieders de kans elkaars verhalen over voor- en nadelen te bevestigen of ontkrachten.
* Twee weten meer dan één. Als je twijfel houdt, zoek een adviseur met objectieve kennis van zaken en laat je onafhankelijk voorlichten.
* Maak een goede vergelijkende business case, voor de implementatie en exploitatie van mogelijke oplossingen in de specifieke situatie. Let vooral op applicatiedekking, de mate waarin benodigde functionaliteit voor bedrijfsprocessen wordt ondersteund.
* Maak je succesfactoren SMART en maak de te kiezen leverancier mede verantwoordelijk voor jouw succes.
Het bovenstaande lijkt een opsomming van open deuren. En dat is het ook. Helaas lopen velen de open deuren zomaar voorbij en komen er verderop pas achter dat ze een verkeerde richting hebben gekozen. Jij natuurlijk niet…, toch?