Bedrijven en burgers kunnen vanaf volgend jaar overheidsberichten lezen in een persoonlijke berichtenbox. De stichting ICTU ontwikkelt de e-mailbox, waarvoor 950.000 euro beschikbaar is.
Stichting ICTU ontwikkelt een persoonlijke e-mailbox voor alle burgers en bedrijven in Nederland. Overheidsinstanties kunnen zo burgers en bedrijven persoonlijke berichten sturen. Een gemeente kan een burger op deze manier bijvoorbeeld op de hoogte stellen dat zijn paspoort moet worden verlengd.
Voor de ontwikkeling van de berichtenbox is 950.000 euro beschikbaar. Dit budget komt uit de PRIMA (Programma Implementatie ICT-Agenda)-gelden, die het kabinet beschikbaar stelt. Het geld wordt gebruikt voor de ontwikkeling van de generieke berichtenbox, het juridisch kader en de opslagmogelijkheden, vertelt een woordvoerder. Ook kijkt ICTU in deze ontwikkelfase naar hoe en door wie de box wordt beheerd.
De stichting hoopt begin 2009 meer duidelijkheid te kunnen geven over de beheereisen van de e-mailbox. In april vinden de eerste tests en aansluitingen plaats. Projectleider Sjoerd Cohen: "Overheden hoeven straks op nog maar een berichtenbox aan te sluiten en die te voeden. Gebruikers hoeven dan een berichtenbox in de gaten te houden. Veel van de oplossingen zijn deels al generiek, vandaar dat we denken door hergebruik snel te kunnen schakelen.
Mogen we nog kiezen hoe de overheid met ons contact opneemt? Het beleid is toch multi-channel?
Laat de keuze open: via SMS; Post of e-mail. De registratie kan via het GBA.
Een vraag toevoegen: Via welk kanaal wilt u dat de overheid met u contact op kan nemen?
Zo houd je rekening met alle doelgroepen.
[Multichannel Customer Services Management]
@Alfred,
Hoelang zou het duren voor je die keuze in het GBA kan opnemen? En wil je dat dan laten doen voor alle overheidsorganisaties en voor elke electronische dienst? Of laat je juist elke overheidsorganisatie een eigen CRM-module inrichten waarin de voorkeur van de klanten wordt opgenomen.
Praktisch kan je dat via berichten gaan laten kiezen en inderdaad: klanten moeten elke vorm kunnen kiezen.
Zou dit te maken hebben met de digitale handtekening? Zodat iedereen de informatie van de overheid kan lezen?
Of zit ik er nu naast.
Ik ben benieuwd of die overheidpostbus ook een BOTTOM-UP werking gaat krijgen. Een razendsnelle INGANG in het overheidsapparaat?
Of is het weer bedoeld om den burger steeds meer overheid berichtgeving in de maag te splitsen?