Jongeren hebben een verkeerd beeld van de ict-sector, dat stelt ICT~Office. De brachevereniging start eind januari 2009 een actieprogramma om het imago van ict onder jongeren te verbeteren. Daarvoor is drie miljoen euro beschikbaar.
Branchevereniging ICT~Office start een actieprogramma om jongeren warm te maken voor een carrière in de ict. Staatssecretaris Jan Kees de Jager geeft op 26 januari 2009 het startschot met een gastles op een middelbare school. De branchevereniging zet die dag ook ceo's van ict-bedrijven voor de klas.
"Jongeren hebben twee beelden van ict die haaks op elkaar staan. Aan de ene kant denken ze aan een nerd, aan de andere kant zien ze een gladde consultant met een leaseauto die het allemaal beter weet. Maar daar zit nog een hele wereld tussen en die willen wij met deze actie naar voren brengen", aldus een woordvoerder van de brancheorganisatie.
Drie miljoen euro
ICT~Office heeft ongeveer drie miljoen euro beschikbaar om de komende vier jaar het actieprogramma te financieren. Dat geld komt van leden, de brancheorganisatie en CA-ICT, het centrum voor arbeidsmarktvraagstukken ict.
Een belangrijk onderdeel van het actieprogramma is de website. "Door een Wikipedia-aanpak kunnen bedrijven, opleidingen en jongeren zelf informatie op de website plaatsen. Dat concept hebben we ook getest en dat bevalt goed. Jongeren willen eerlijke voorlichting, ze willen weten van wie het af komt", zegt de woordvoerder. De website richt zich vooral op jongeren tussen de dertien en achttien jaar. Ook ouders en decanen worden betrokken in het actieprogramma.